دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آلمانی متوجه مقادیر زیادی آلومینیوم در جمعیت زنبورها شدند؛ این موضوع نشان می‌دهد که آلودگی با این فلز نقره‌ای - خاکستری می‌تواند تا حدی مسئول کاهش جمعیت این گونه از حشرات باشد.

آلومینیوم؛ تهدید جدید جمعیت زنبورها

به گزارش ایرنا، آلومینیوم یکی از فراوان‌ترین آلاینده‌ها در طبیعت است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زنبورها به‌طور فعالانه از گرده گل‌های آلوده به آلومینیوم اکراه دارند.

محققان فرضیه می‌آورند که مقادیر قابل توجه آلومینیوم می‌تواند باعث بروز مشکلات عصبی در میان زنبورها شود به‌طوری که دیگر قادر به پیدا کردن راه بازگشت خود به جمعیتشان نیستند.

محققان دانشگاه کیل واقع در آلمان در یک مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا زنبورها مقادیر زیاد آلومینیوم را در جریان چرخه زندگی خود جمع می‌کنند یا خیر.

آنها متوجه شدند که زنبورهای پشمالو نوجوان به شدت آلوده شده‌اند.

این آلودگی از 13 بخش در میلیون تا حدود 200 بخش در میلیون متفاوت بود و بیش‌ترین میزان آلودگی به آلومینیوم در کوچک‌ترین زنبورها دیده شد.

این در حالی است که آلودگی به آلومینیوم به اندازه سه بخش در میلیون می‌تواند برای بافت مغز انسان کشنده باشد.

از سوی دیگر ثابت شده است که شماری از عوامل مداخله‌گر نیز در کاهش جمعیت زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها دخیل هستند که کمبود گل، حمله انگل‌ها و قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها از جمله این عوامل هستند.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است. 

کد خبر 297479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha