مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

سید محمد فخار : کوچه‌های تنگ و تار پامنار، شیرجه پسرکی نوپا میان حوض پارک دروازه غار، سایه همیشگی بالکن‌های در حال سقوط عمارت کوشک قاجار، ازدحام جمعیت در دالان‌های بازار؛ اینها پلان‌های فیلمی از دهه ۴۰ نیستند.

بازار

قاب چوبين تهران قديم اين روزها ترك خورده است. ابر ترديد بر سر بسياري از مناطق مسكوني سنگلج و عودلاجان و حتي امامزاده يحيي جاخوش كرده و انگار مي‌خواهد همه ساكنان تهران قديم را به محله‌اي دور تبعيد كند. بعد از طرحي كه از سال 86 بازار تهران را به پياده‌راهي مطبوع تبديل كرد و آرامش را به كاسب و مشتري يكجا تعارف كرد، كسي نسخه‌اي براي بازار پير تهران نپيچيده بود.

آدم‌ها و كالاها ميليون‌ها و شايد ميلياردها بار از مبادي محله‌هاي قديمي شهر وارد شدند تا پول را از جيب مشتري بيرون بكشند اما باز هم كسي به فكر اين نبود كه قلب قديمي شهر اندكي تعمير مي‌خواهد؛ انگار سكه نظم در اين سوي شهر خريدار ندارد. از ابتداي سال‌جاري اما طرحي نو درانداخته شد و نسخه‌اي با عنوان «طرح انضباط اجتماعي» براي منطقه 12 و بازار تهران صادر شد. كارشناسان در اين مسير تلاش كردند كه ظرفيت‌هاي فرهنگي، ترافيكي و انتظامي شهر را براي نظم‌بخشي به منطقه 12به صف كنند تا قلب پير شهر بار ديگر منظم بزند.

  • ارتقاي زندگي در محله‌هاي قديمي

آنچه در اين طرح مورد توجه مسئولان شهري است، بيش از همه ارتقاي كيفيت زندگي و افزايش ايمني است. به سبب اين طرح با همكاري پليس انتظامي تهران بزرگ، ساماندهي اين منطقه با رويكرد انضباط اجتماعي و با محور ساماندهي همه وسايل نقليه شخصي از جمله موتورسيكلت و چرخ‌دستي نيز عابران پياده در دستور كار قرار گرفته است. سيدجعفر تشكري‌هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره مي‌گويد: قطب تاريخي و اقتصادي اين منطقه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

در اين منطقه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي زيادي وجود دارد كه سعي شده با كمك پليس و با مشاركت بازاريان و شهروندان نسبت به ارتقاي انضباط اجتماعي در منطقه اقدام شود. وي ابراز اميدواري مي‌كند كه با مشاركت همه اقشار مردم بتوان ظرف مدت كوتاهي انضباط اجتماعي را به منطقه برگرداند. از ديگر محورهاي طرح انضباط اجتماعي، ايجاد مسيرهاي دوچرخه است كه به‌زودي در اين منطقه با محور خدمات‌دهي به عابران پياده ايجاد خواهد‌شد.

  • موتورهاي پاك به ميدان مي‌آيند

همزمان با اين اقدام، برنامه‌ها براي كاهش حجم آلودگي در تهران آغاز شده است. نصب فيلتر دوده در خودروهاي ديزلي در نخستين گام صورت گرفت و پس از آن فيلتر روي ساير خودروها، نوسازي تاكسي‌ها و جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي در دستور كار قرار دارد. موتورهاي برقي با سطح آلودگي هوايي و صدايي نزديك به صفر مي‌توانند عامل بسياري از نظم‌بخشي‌ها در محدوده بازار و محله‌هاي مولوي، ناصرخسرو، گلوبندك و ديگر نقاط حوالي بازار باشند. از طرف ديگر به‌نظر مي‌رسد بايد خودروهاي فرسوده از مدار خدمات‌دهي خارج و خودروهاي سالم جايگزين آنها شوند.

  • 94درصد مردم خواهان اجراي طرح

اجراي طرح انضباط اجتماعي در منطقه 12، پشتوانه علمي و تحقيقاتي نيز دارد. بنابر اعلام پليس انتظامي تهران بزرگ، 94درصد مردم منطقه 12شهر تهران خواهان اجراي سريع و ضربتي طرح انضباط اجتماعي در اين منطقه هستند و 89درصد مردم اين منطقه اجراي طرح را ضروري مي‌دانند. پليس با همكاري 2مؤسسه پژوهشي از دانشگاه‌هاي تهران و شهيد بهشتي، نظرسنجي‌اي از ساكنان، كسبه و گروه‌هاي مختلف شاغل در منطقه 12به عمل آورد. نتايج به‌دست آمده نشان داده كه تردد و توقف غيرمجاز حجم انبوهي از وسايل نقليه غيرمجاز در محدوده منطقه 12، زندگي فردي و اجتماعي ساكنان منطقه را با دشواري روبه‌رو ساخته و استمرار كسب و كار كسبه و فعاليت شغلي كارمندان و كارگران را، فشارآور و استرس‌آميز ساخته است. همچنين معلوم شد، بساط پهن‌شده صدها دستفروش غيرمجاز در معابر و پياده‌روهاي عمومي، عبور و مرور شهروندان را دشوار‌ساخته است.

  • بسيج ظرفيت‌هاي فرهنگي

توجه به مناطق جنوبي پايتخت از برنامه‌هاي مديريت شهري است كه شهرداري تهران به‌عنوان يك نهاد اجتماعي، توجه به موضوعات فرهنگي، آموزشي و تربيتي با اولويت مناطق محروم و آسيب‌زا و مناطق كم‌برخوردار را در دستوركار قرار داده است. در اين زمينه ديروز نشست تدوين برنامه‌هاي تابستاني منطقه 12 برگزار شد.

کد خبر 297447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha