مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

محدثه قیدی: کمبودهای ناشی از عدم‌تأمین سرانه‌های خدماتی اعم از فضای سبز، فضای ورزشی، فرهنگی، تفریحی، آموزشی و... در برخی نقاط تهران باعث شده تا همه توجه‌ها به سمت ظرفیت‌های مهم باقیمانده نظیر اراضی نظامی داخل شهر جلب شود.

شهر  تهران

اين در حالي است كه با وجود صراحت قانوني در زمينه خروج پادگان‌ها از شهر اما نهادها و مراكز نظامي همچنان در شهر حضور دارند. واقعيت اين است كه با توجه به طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر تهران و همچنين قانون فروش و انتقال پادگان‌ها مصوب سال1388 مجلس كه تأكيد دارند اراضي نظامي و انتظامي مي‌بايست به فضاي عمومي از قبيل بوستان، تاسيسات و تجهيزات، فضاهاي ورزشي، آموزشي و امثال آن تبديل شوند اما متأسفانه اين قوانين هنوز اجرايي نشده‌اند و اين امر نيز موجب شده تا فرصت‌هاي زيادي از دست برود.

براساس بند 8 از طرح جامع شهر تهران كه در آذرماه سال1386 به تصويب رسيد 2طرح موضوعي يكي در مورد ساماندهي اماكن و مراكز انتظامي شهر تهران و ديگري ساماندهي، انتقال، جابه‌جايي و تغيير عملكرد اماكن و فضاهاي در اختيار نيروهاي مسلح در دستور كار شوراي‌عالي شهرسازي و معماري، شوراي شهر، شهرداري تهران و كميسيون ماده 5 قرار گرفت. از آن سال تاكنون نزديك به 8سال گذشته ولي تا‌كنون فرايند اجرايي اين طرح‌هاي موضوعي طي نشده است. البته در كنار اين طرح قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و ساير اماكن نيروهاي مسلح به خارج از حريم شهرها نيز به فاصله 2سال بعد توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه طبق قانون 6‌ماه بعد از تصويب مي‌بايست فرايند اجرايي شدن آن آغاز مي‌شد كه درهيچ‌يك از موارد نتيجه لازم كسب نشد.

  • 7منطقه با فضاهاي نظامي

محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران دراين باره با اشاره به اينكه از مجموع 2هزار و 873هكتار اراضي نظامي 2هزار و 345هكتار به عملكرد ستادي و 519هكتار متعلق به پادگان‌هاست، به همشهري گفت: عمده پراكنش پادگان‌ها در مناطق يك، 4، 5، 7، 13، 21و22 است و عمده پراكنش مراكز ستادي نيز در مناطق يك، 4، 7و 21 است. بنابراين ضروري است با برنامه‌ريزي مناسب مبتني بر توجيه عقلايي براساس استراتژي برد - برد نسبت به انتقال و تغيير عملكرد مراكز نظامي طبق اهداف طرح جامع و تفصيلي شهر تهران اقدام شود.

از نظر حقاني با توجه به نياز شهر تهران به تأمين عرصه‌هاي عمومي لازم است مديريت شهري و دولت در سال دولت و ملت، همدلي و همزباني دراين باره اقدام عملي و اجرايي داشته باشند. وي در عين حال تبديل اراضي و جنگل‌هاي حوزه شمال شرق تهران به بوستان ياس آن هم پيرو تذكرات مقام معظم رهبري را شروع اين امر مهم ياد كرد و گفت: اگر پادگان‌هاي شهر تبديل به عرصه‌هاي عمومي شوند بدون شك اين عرصه‌هاي عمومي در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و زيست‌محيطي و حتي كاهش آلودگي هوا نقش بي‌بديل خواهند داشت. از سوي ديگر با توجه به تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري در مورد توسعه فضاي سبز و كاهش آلودگي هوا در شهر تهران و با توجه به نقش دولت در توسعه فضاي سبز به‌نظر مي‌رسد ديگر راهي جز استفاده از اين عرصه‌ها در جهت تأمين فضاهاي عمومي وجود نداشته باشد.

  • زمين‌هايي روي نيمكت ذخيره

در هريك از پهنه‌هاي چهارگانه طرح تفصيلي جديد شهر تهران، تمام اراضي باز بزرگ با مساحت يك هكتار و بيشتر به‌عنوان ذخيره نوسازي شهر درنظر گرفته شده‌اند. همچنين در مناطق 21، 22 و 4 كه اراضي بزرگ مقياس نظامي مشاهده مي‌شود غالبا پهنه خدماتي، فضاي سبز و فرهنگي تعريف شده اين اراضي در طرح تفصيلي با هاشور به‌عنوان اراضي ذخيره توسعه و نوسازي مشخص شده‌اند كه نشان‌دهنده توجه دست‌اندركاران طرح جامع و تفصيلي به كمبود خدمات مورد نياز شهر است.

دراين باره نيز محمد حقاني به نكته‌اي مهم اشاره مي‌كند. وي معتقد است از آنجايي كه بارگذاري‌هاي مسكوني، تجاري و اداري در سطوح اراضي نظامي منجر به جمعيت‌پذيري و تحميل نيازمندي‌هاي مضاعفي به شهر خواهد شد به‌نظر مي‌رسد اگر ازاينگونه اراضي براي ارتقاي خدمات هفت‌گانه نظير فضاهاي باز، سبز و يا ورزشي و فرهنگي استفاده نشود اصلا همان بهتر كه پادگان باقي بمانند تا حداقل در مواقع بحران و حوادث غيرمترقبه بتوان از آنها براي مقاصد امدادي استفاده كرد.

قدر مسلم اينگونه فضاها مي‌تواند درمواقع بحران ابزار دفاعي به‌شمار آيد، درهرحال وقتي 3گسل فعال زير پوست اين شهر كه اتفاقا 25درصد ساختمان‌هايش فرسوده است و 15درصد جمعيت 10ميليون نفري آن درهمين بناهاي ناپايدار سكونت دارند نگراني‌ بابت نحوه كنترل اوضاع در مواقع بروز بحران پر بيراه نيست و قطعا همين حساب و كتاب‌ها باعث شد تا برنامه‌ريزان و تصميم‌گيران در جست‌وجو براي يافتن چاره متوجه اراضي وسيع در اختيار نهادهاي نظامي و انتظامي شوند زيرا درصورت وقوع احتمالي زلزله مي‌توان با بهره‌گيري از اين فضاهاي وسيع، عملكرد مناسبي در اسكان موقت يا فعاليت‌هاي امداد و نجات حادثه ديدگان از خود نشان داد.

  • بمانيم يا نمانيم؟

براي خارج نشدن پادگان‌ها و مراكز نظامي از تهران دلايل مختلفي ذكر مي‌شود. اما رئيس كميسيون معماري و شهرسازي پيش از اين بر اين مسئله تأكيد كرده است كه نهادهاي نظامي توقع دارند تا بارگذاري مسكوني و غيرمسكوني گسترده در زمين‌هايشان صورت بگيرد. به گفته محمد سالاري، در چنين حالتي بهتر است كه پادگان‌ها با همين شكل در شهر باقي بمانند.

کد خبر 295746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha