همشهری آنلاین: تکنولوژی پهپاد‌ها به سرعت رو به گسترش گذاشته است و شرکت‌های مختلف از آنها برای انجام کارهایی متفاوت استفاده می‌کنند، از فیلم‌برداری صحنه‌های ورزشی گرفته تا حمل کالاهای خریداری شده توسط آمازون.

پهپاد

براساس گزارش ساينس الرت، چيني‌ها اما كاربردي كاملا متفاوت را براي اين وسايل نقليه سبك‌وزن و بدون سرنشين در نظر گرفته‌اند:گرفتن مچ دانشجويان متقلب سر جلسه امتحان كنكور.

اين پهپاد‌ها كه در جلسات امتحان استان لويانگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نه تنها دست دانشجوياني كه به شكل‌هاي مختلف،‌از جمله تلاش براي خواندن از روي نت‌هاي يادداشت شده روي ساعد يا كف دست، در تلاش براي تقلبند را رو مي‌كنند،‌بلكه امواج راديويي ناشي از هد‌فون‌هاي مخفي دانشجويان براي دريافت پاسخ‌‌هاي درست از طريق تماس‌هاي تلفني را نيز رديابي مي‌كنند.

اين پهپاد‌هاي 6 موتوره در ارتفاع 500 متري محوطه برگزاري آزمون‌ به پرواز در مي‌آيند و براي امواج راديويي دامي پهن مي‌كنند تا در صورت مشاهده هرنوع امواج راديويي ناشي از برقراري تماس تلفني، پهپاد بتواند ميز فرد متقلب را نشانه گرفته و مشخص كند.

ميدان فعاليت اين پهپاد‌ها يك كيلومتر است و مي‌تواند آنها را از راه دور و با كمك تبلت هدايت و كنترل كرد. از اين پهپاد‌ها براي نظارت بر آزمون مهم گائوكائو، شكلي از كنكور كه روند ورود دانشجويان به دانشگاه‌هاي چين را تعيين مي‌كند، استفاده مي‌شود. قبول شدن و يا رد شدن در اين آزمون مي‌توان بر زندگي فرد تاثيري غيرقابل انكار بگذارد و همين اثرگذاري بالاست كه افراد را وادار به تقلب در آزمون مي‌كند. تا پيش از اين دانشجويان از عينك‌هاي هوشمند براي دريافت پاسخ‌هاي درست استفاده مي‌كردند و يا حتي افرادي مشابه خود را با دانش علمي بالا براي حضور در آزمون به جاي خود استخدام مي‌كردند.

با پيشرفته‌تر شدن و كوچك‌تر شدن تجهيزات الكترونيكي، مقامات برگزاري اين آزمون مهم در تشخيص و شناسايي افراد متقلب در آزمون يك قدم از دانشجويان حرفه‌اي در تكنولوژي عقب مانده‌اند و استفاده از پهپاد‌ها در اين آزمون،‌فصلي جديد در اين مبارزه عليه تقلب به شمار مي‌رود.

دانشجوياني كه در حين تقلب دستگير شوند براي سه سال اجازه ورود به اين آزمون را نخواهند‌داشت و هر فرد ديگري كه در اين فرايند دخيل باشد با اتهامات قضايي مواجه خواهد‌شد.

کد خبر 297389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha