شعله مذاکرات هسته‌ای با بازگشت معاونان وزرای امور خارجه ایران و گروه ۵+۱ از وین در سطح جلسات کارشناسی نیمه‌افروخته می‌ماند.

عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي پس از 2روز مذاكره با روسيه، چين، آمريكا و اعضاي اروپايي 5+1 وين را ترك كردند ولي كارشناسان در مقر اروپايي سازمان ملل ماندند تا به گفت‌وگوها ادامه دهند. عراقچي قبل از ترك وين در جمله كوتاهي درباره وضعيت مذاكرات گفت كه «كار در حال پيشرفت است اما آهسته.»

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان اما در هواپيماي بازگشت خود از روسيه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به موضوع پروتكل الحاقي كه ارتباط مستقيمي با بحث بازرسي‌هاي هسته‌اي و غيرهسته‌اي در ايران دارد گفت كه امضاي پروتكل الحاقي جزو خطوط قرمز ما نبوده و تصريح كرد: پيوستن ايران به پروتكل نيازمند تصميم مجلس است و حتما بدون تصويب مجلس، جمهوري اسلامي ايران رسما به پروتكل ملحق نخواهد شد. به اين ترتيب محمد جواد ظريف به نوعي توپ اجازه بازرسي‌ها را به زمين مجلس انداخته است.

در اروپا اما حميد بعيدي‌نژاد مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه به‌عنوان رئيس تيم كارشناسي كشورمان و استفان كلمنت دستيار ويژه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كار روي ضمائم برنامه جامع اقدام مشترك را پيش مي‌برند. ضمائم برجام حجمي چندبرابر متن اصلي توافق جامع دارند و بنا به اظهارات مذاكره‌كنندگان بيشتر كارها در همين بخش باقي مانده‌اند.

محمدجواد ظريف رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان در سفر بازگشت خود از اجلاس شانگهاي در روسيه در پاسخ به اين سؤال خبرگزاري فارس كه اگر متن و ضمائم برنامه جامع اقدام مشترك تا 10تيرماه تدوين نشود آيا مذاكرات تمديد خواهد شد؟ عنوان كرد: ما هنوز وارد بحث تمديد نشده‌ايم. ادعا داريم كه اگر از مباحثي كه در لوزان مورد موافقت كلي قرار گرفت و راه‌حل‌هايي كه به‌دست آمد، خارج نشوند، امكان رسيدن به توافق وجود دارد. به گفته ظريف اگر در تاريخ 10تيرماه ريزه‌كاري‌هايي باقي مانده باشد، آن زمان همه طرف‌ها بايد تصميم بگيرند كه آيا ارزش ادامه كار وجود دارد يا خير. ظريف در عين حال تصريح كرده است: همواره گفته‌ايم محتوا براي ما مهم است و خودمان را محدود به زمان نمي‌كنيم و راجع به زمان هم نگراني نداريم.

رئيس تيم مذاكره‌كننده كشورمان در نخستين اظهارنظر درباره شكستن پاي جان كري وزير امور خارجه آمريكا پس از مذاكرات ژنو و اينكه اگر كري نتواند در مذاكرات حضور يابد بر روند حصول توافق اثرگذار خواهد بود نيز گفت: فعلا ضرورتي به مذاكره من با آقاي كري نيست؛ همكاران ما كار را دنبال مي‌كنند. وي در عين حال يادآور شد: اگر زماني به اين نتيجه رسيديم كه دخالت من و آقاي كري ضرورت داشت، آن زمان بايد راهكاري پيدا كنيم. وزير خارجه اضافه كرد: امروز تكنولوژي به جايي رسيده كه حتما مي‌شود راهكارهايي را پيدا كرد.

کد خبر 297332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha