همشهری آنلاین: ظریف در مورد تفاهم لوزان با تاکید بر لزوم پایبندی به آن گفت: همه باید این موضوع را درک کنند که فقط در چارچوب این تفاهم می‌توان (در مورد برنامه هسته‌ای) به توافق دست یافت. هر گونه تلاش برای بازنگری و تجدیدنظر در تفاهم به دست آمده منجر به شکست خواهد شد.

ظریف

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایران روز جمعه در گفتگو با شبکه خبری روسیه24 خاطرنشان کرد که در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مورد بسط و گسترش همکاری های ایران و روسیه به توافق رسید.

ظریف روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای در مسکو با وزرای خارجه روسیه و چین دیدار و گفتگو کرد.

وی افزود: با وزرای خارجه روسیه و چین در مورد توسعه همکاری های این کشورها با ایران گفت و گو و راه های گسترش روابط را بررسی کردیم.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که با طرف روسی برای تنظیم اسناد همکاری درازمدت به توافق رسیدیم، اظهار کرد: همچنین برای اجرای توافق های به دست آمده میان ایران و روسیه توافق کردیم.

ظریف در ادامه مصاحبه تلویزیونی در مورد مذاکرات برنامه هسته‌ای خاطرنشان کرد: هر گونه تلاش برای بازنگری در پرونده هسته‌ای محکوم به شکست است.

وی توضیح داد: مساله اصلی در مذاکرات، ضرورت تصمیم گیری سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای است و در خصوص حل این مساله در لوزان سوییس به تفاهم رسیدیم.

ظریف در مورد تفاهم لوزان با تاکید بر لزوم پایبندی به آن گفت: همه باید این موضوع را درک کنند که فقط در چارچوب این تفاهم می توان (در مورد برنامه هسته‌‌ای) به توافق دست یافت. هر گونه تلاش برای بازنگری و تجدیدنظر در تفاهم به دست آمده منجر به شکست خواهد شد.

وی با اشاره به وجود برخی اختلافات در مساله هسته‌ای خاطرنشان کرد: موضوع اصلی، تصمیم گیری سیاسی در این مورد است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: خواهان آن هستیم که با کمک روسیه و چین دو کشور دوست ایران، مذاکرات هسته‌‌ای را به پایان رسانده و به موفقیت دست بیابیم.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در تلویزیون روسیه خاطرنشان کرد: ایران تحریم های جدید را به هر بهانه‌ای که با مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ارتباط نداشته باشد، نخواهد پذیرفت.

وی اضافه کرد: در سال 2013 در ژنو توافق کردیم که تمام تحریم‌های غیرعادلانه در مورد ایران لغو شود. تحریم‌های آمریکا در مورد پرونده هسته ای ایران باید لغو شود. اعمال تحریم های جدید به هر بهانه‌ای را نمی‌پذیریم.

ظریف سپس به علاقه مندی ایران برای تامین انرژی کشورهای دیگر و همکاری با روسیه و سایر کشورها در این زمینه تاکید کرد.

وی گفت: ایران و روسیه به عنوان دو کشور صادر کننده عمده گاز در این عرصه همکاری خوبی دارند. برای چنین همکاری و رایزنی با روسیه آمادگی داریم.

ظریف در همین حال خاطرنشان کرد که با طرف روسی در مورد مشارکت ایران در طرح خط لوله گاز جریان ترکیه که از روسیه و از طریق دریای سیاه به این کشور کشیده می‌شود، گفت و کو نکرده است.

کد خبر 297261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha