جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام بلندپایه اروپا گفت: هیئتی از اتحادیه اروپا درتدارک اقدامات لازم برای اداره امور کوزوو پس از خاتمه کار هیئت غیرنظامی سازمان ملل در این استان جدایی‌طلب جنوب صربستان است.

هیئت غیرنظامی سازمان ملل از ژوئن سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی یعنی پس‌از بمباران هوایی ‪ ۷۸‬روزه صربستان توسط نیروهای ناتو، قیمومیت کوزوو را برعهده گرفته است. در این مدت حکومت بلگراد عملاً هیچ گونه حاکمیتی بر استان جنوبی خود ندارد.

به گزارش رسانه‌های جمعی پریشتینا، "کاسپر کلینگ" که از سوی اتحادیه اروپا مسئول آماده کردن هیئتی برای اداره کوزوو است، به رسانه‌های غربی گفت: احتمال بسیار ضعیفی وجوددارد که توافقی بین بلگراد و پریشتینا برای تعیین آینده سیاسی کوزوو صورت‌بگیرد و بدون تردید طرح مارتی آهتیساری برای پایان دادن به مسئله کوزوو مبتنی‌بر استقلال تحت‌نظارت جامعه بین‌المللی به اجرا گذاشته خواهد شد.

مارتی آهتیساری نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در روند کوزوو طرحی را مشتمل بر استقلال نظارتی جهت پایان دادن به مساله استان جدایی طلب جنوب صربستان پیشنهاد کرد که از یک سو با موافقت آمریکا و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو و از سوی دیگر با مخالفت شدید صربستان و روسیه مواجه شد.

به گزارش رسانه‌های آلبانی زبان کوزوو، "کلینگ" سیاستمدار دانمارکی با اشاره به اینکه اروپا نمی‌تواند بیش از این بحران بزرگی مانند کوزوو را در منطقه استراتژیک بالکان تحمل کند، تاکید کرد که حقوقدانان اتحادیه در جستجوی یک راه جایگزین برای مسئله کوزوو هستند تا چنانچه این مسئله از طریق تصویب قطعنامه جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل حل نشود، شرایط حقوقی برای جایگزین‌شدن هیات غیرنظامی سازمان ملل با هیات اتحادیه اروپا جهت اداره کوزوو فراهم شود.

به‌گفته این مقام اروپایی، بروکسل بیشتر تمایل دارد که حضور هیئتی از اتحادیه اروپا در کوزوو در یک چارچوب حقوقی صورت بگیرد، بدین ترتیب که شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای به حضور هیات سازمان ملل در کوزوو خاتمه داده و هیات اتحادیه اروپا را برای اداره این استان برگزیند.

رسانه‌های آلبانیایی‌زبان پریشتینا که از کلینگ به عنوان یک سیاستمدار برجسته دانمارکی در اتحادیه اروپا نام برده‌اند، می‌گویند وی امیدوار است که بعد از پایان مذاکرات کوزوو در دهم دسامبر سال جاری میلادی تصمیم قاطعی از سوی جامعه بین‌المللی برای حل و فصل مساله کوزوو به نفع صلح و ثبات در منطقه بالکان و تمامی اروپا اتخاذ شود.

همچنین گفته شده که این سیاستمدار دانمارکی نسبت به بروز تشنج گسترده در منطقه کوزوو در صورتی که مساله حساس و بسیار بغرنج این منطقه از سوی اروپا حل نشود، هشدار داد. وی مقامات جامعه بین‌المللی به ویژه اتحادیه اروپا را به هوشیاری کامل در مسیر یافتن یک راه حل مناسب برای مساله کوزوو فراخواند.

چندی پیش رسانه‌های خبری اروپایی گزارش‌دادند که بروکسل رسماً از سازمان ملل متحد خواهان تصویب قطعنامه جدیدی جهت حل سریع مسئله کوزوو شده است.

در همین ارتباط وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل مربوط به موضوع مأموریت هیئت اتحادیه اروپا در کوزوو برای اداره این استان در چارچوب یک قطعنامه جدید شورای امنیت به توافق ضمنی دست یافته‌اند.

اتحادیه اروپا در صورتی که اداره کوزوو را از سازمان ملل به عهده بگیرد، حدود ‪ ۱۳۰۰‬نفر متشکل از نیروهای انتظامی پلیس، قاضی، دادستان و افراد گمرگی را به استان جدایی طلب جنوب صربستان اعزام می‌کند.

کد خبر 29723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز