جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت صربستان نسبت به استفاده از زور و توسل به راه‌حل نظامی برای حل مسئله کوزوو، در صورت به رسمیت شناختن یکجانبه کوزوو از سوی کشورهای غربی، هشدار داد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه کامرسانت، دولت صربستان نسبت به استفاده از زور برای ممانعت از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو هشدار داد. این اظهارات جنجالی روز پنجشنبه(15 شهریور) یک مقام بلندپایه دولتی است.

چنین موضعگیری از سوی بلگراد، نه تنها ممکن است روابط صربستان و غرب را تیره سازد، بلکه روسیه را نیز که در مسئله کوزوو از مواضع بلگراد حمایت می‌کند، در وضعیت دشواری قرار دهد.

این در حالی‌است که مذاکرات بعدی برای حل مشکل تعیین سرنوشت منطقه کوزوو بین رهبران صربستان و دولت پریشتینا، قرار است 28 سپتامبر در نیویورک برگزار شود.

به نوشته این روزنامه، دوشان پروروکوویچ، وزیر مشاور دولت بلگراد در حل و فصل مسئله کوزوو، در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز هشدار داد که در صورت به رسمیت شاختن یکجانبه کوزوو از سوی کشورهای غربی، صربستان حق خویش خواهد دانست که برای بازگرداندن کوزوو، متوسل به راه‌حل نظامی شود.

به گفته وی، در این صورت منطقه کوزوو به محاصره کامل اقتصادی در آمده و کلیه مرزهای آن مسدود نیز خواهد شد.

به گفته کارشناسان در داخل دولت صربستان در خصوص چگونگی برخورد با مسئله کوزوو، همچنان بین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور اختلاف نظر وجود دارد. البته هیچکدام از نیروها طرفدار به رسمیت شناخته شدن کوزوو نیستند، ولی در برخورد با این مسئله متفاوت عمل می‌کنند.

مسئله این است که چگونگی حل و فصل مسئله کوزوو علاوه بر مشخص کردن سرنوشت این منطقه، آینده خود صربستان را نیز رقم خواهد زد. البته آنطور که دیده می‌شود، فعلاً صدای طرفداران ناسیونالیسم جنگ طلب‌رساتر است.

کد خبر 30806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز