سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

مریم سمائی: دیدارمان، دیداری برای قدردانی بود؛ قدردانی از کسانی که مال دنیا را رها کردند تا پایشان به دنیا گره نخورد و بخشیدند تا دور شوند از هر آنچه خدا را از آنها دور می‌کند.

قدردانی از قدردانان نعمت‌های پروردگار

 پنجشنبه گذشته، سومين برنامه اعضاي باشگاه سبقت مجاز در مؤسسه خيريه كهريزك استان البرز برگزار شد؛ آسايشگاهي كه ميزبان خيريني همچون خانم صديقه وحيدي، فروغ شريف‌زاده، هاجر خاتون سروري و... است و افتخار مي‌كند كه مي‌تواند به اين افراد خدمات‌رساني كند.

عقربه‌هاي ساعت با شتاب به سمت 9صبح پيش مي‌روند كه اعضاي باشگاه سبقت مجاز سوار بر ميني‌بوس روزنامه همشهري شده و به سمت محمد شهر كرج ‌راه مي‌افتند. قرارمان رفتن به آسايشگاه و ديدار با خانم صديقه وحيدي است. خانم وحيدي همان كسي است كه تمام ثروتش را بخشيد تا رفاهي نسبي براي سالمندان و معلولان كهريزك ايجاد شود و در 22 ارديبهشت داستان زندگي او در همين صفحه منتشر شده بود. از آن روز، تعداد زيادي از مخاطبان و اعضاي باشگاه سبقت مجاز ابراز تمايل كرده بودند با ايشان ديدار داشته باشند.

در طول مسير اعضاي باشگاه سبقت مجاز در مورد نحوه انجام كار خير، چگونگي رساندن هدايا و حتي نحوه انتخاب موضوعات براي سوژه‌هاي گزارش با اعضاي تحريريه همفكري و تبادل نظر مي‌كنند.خانم پشنگ‌پور‌ مي‌گويد: به‌نظر من اعتمادي كه مخاطبان نسبت به روزنامه همشهري دارند موجب شده است كه به راحتي با افرادي كه زندگي آنها در گزارش كار مي‌شود ارتباط برقرار كنند و با كمال ميل به آنها كمك كنند.وي يكي از كارهاي خيري كه بسيار مي‌پسندد را تهيه نان و دادن آن به افراد محروم مي‌داند و مي‌گويد: به‌نظر من اگر افراد توانمند بتوانند به مناطق محروم بروند و پول تهيه نان را به نانوا بدهند تا نان رايگان در اختيار مردم قرار دهد بسيار خوب است.

آقاي يوسفي‌نيا عضو ديگر باشگاه سبقت مجاز است كه ‌مي‌گويد: به‌نظر من كمك به افراد امري اخلاقي و انساني است و ربطي به نژاد و مذهب و... ندارد ما بايد همه در راه خير و ترويج آن قدم برداريم.

چند دقيقه‌اي به ساعت 10صبح باقي مانده كه اعضاي باشگاه سبقت مجاز مقابل مؤسسه خيريه كهريزك كرج مي رسند. در ابتداي ورود، مسئولان آسايشگاه به استقبال مهمانان آمده و ضمن خوشامدگويي به معرفي مجموعه‌هاي ايجاد شده در اين مركز مي پردازند. ‌مركز جامع خدمات توانبخشي، خدمات كلينيكي، ساختمان‌هاي نگهداري از سالمندان و معلولان و... بخشي از واحدهايي است كه در اين مركز ايجاد شده و در حال حاضر مركز «رز» براي نگهداري و توانبخشي سالمندان زن و مركز «لاله» براي نگهداري و توانبخشي سالمندان مرد در حال ساخت است. ساختمان نيلوفر نيز با هدف ارائه خدمات توانبخشي به كودكان معلول ساخته شده و تمامي خدمات را به‌صورت شبانه‌روزي و مراقبت روزانه از كودكان زير 14سال به نيازمندان ارائه مي‌دهد.

ساختمان گل‌ها كه به سوئيت‌هاي سالمندي شهرت دارد ساختماني است كه به‌دست خانم وحيدي ساخته شده تا سالمنداني كه از توانايي مالي برخوردارند با اهداي بخشي از ثروت خود در اين سوئيت‌ها مستقر شوند و اموالي كه مي‌بخشند براي سالمندان و معلولان محروم هزينه شود.‌اين ساختمان شامل 80سوئيت اقامتي براي سالمندان است كه به‌صورت يك نفره و 2نفره ‌ ساخته شده و سالمندان مي‌توانند به راحتي در اين سوئيت‌ها به فعاليت روزانه خود بپردازند. سالن اجتماعات، سالن كتابخانه و سالن غذاخوري از ديگر امكانات اين مركز است كه اعضاي باشگاه سبقت مجاز از تك تك اين واحدها ديدن كردند و به گفته خودشان ديدشان نسبت به سالمندي و خانه سالمندان عوض شد.يكي از اعضاي باشگاه سبقت مجاز با ديدن اين مركز مي‌گويد كه اين فضا حس منفي ندارد و خبري از حضور اجباري و غم تنهايي در آن نيست. اميدوارم همه سالمندان شرايط خوبي را پشت سر بگذارند.

  • از اينكه به اينجا آمديد خيلي خوشحالم

به سوئيت خانم وحيدي مي‌رويم. خانم وحيدي متولد 1312و‌ زاده شيراز است. ايشان با خوشرويي به استقبال خيرين سبقت مجاز مي‌آيد و با همان لهجه شيرين شيرازي مي‌گويد: مرا شرمنده كرديد از اينكه امروز با شما هستم خيلي خوشحالم.خانم وحيدي كه لبخندي از روي رضايت بر لب دارد ادامه مي‌دهد: گزارشي كه از من در روزنامه همشهري منتشر شد موجب شد كه خيلي از افراد با من تماس بگيرند و از كاري كه من انجام دادم حمايت كنند. اين موضوع مرا خيلي خوشحال كرد. با تك تك اعضاي باشگاه سبقت مجاز خوش و بش مي‌كند و دوباره مي‌گويد: من فرد كوچكي هستم و كار بزرگي انجام نداده‌ام. حضور شما در اينجا، مرا شرمنده مي‌كند.‌خانم وحيدي پس از بازگو كردن سرگذشتش مي‌گويد: از اينكه در جواني پول زيادي خرج كردم و الان بيشتر از اين ندارم كه اهدا كنم خيلي پشيمانم. تنها افسوسم اين است كه چرا پول بيشتري نداشتم كه به مؤسسه خيريه كهريزك كمك كنم. باور كنيد كه هيچ‌چيز به اندازه كار خير انسان را خوشحال نمي‌كند. اشك در چشمان خانم وحيدي حلقه مي‌زند و با بغضي در گلو مي‌گويد: وقتي انسان نمي‌تواند حتي ذره‌اي از مال دنيا را با خود ببرد پس چرا نبخشد؟ فراعنه كلي ثروت و دارايي با خود در قبرها بردند، آيا توانستند از آنها بهره‌اي ببرند؟

  • خدا را فراموش نكنيد

خانم وحيدي ادامه مي‌دهد: تنها ياد خداست كه انسان را آرام مي‌كند و من در زندگي چيزي را مهم‌تر از درنظر گرفتن خدا نمي‌دانم. بهترين لحظه عمر را هم مربوط به زماني مي‌دانم كه انسان بتواند خدمت واقعي به خلق خدا كند و بتواند گرهي از مشكل كسي بگشايد. ‌انسان بايد بتواند از ظواهر دنيايي دل بكند و تنها ياد خدا را در دلش نگه دارد. كارها بايد براي خدا باشد و كاري كه براي خدا نباشد عبث است.

يكي از اعضاي باشگاه سبقت مجاز از خانم وحيدي مي‌خواهد كه نصيحتي براي جوانان داشته باشد، خانم وحيدي با آرزوي عاقبت به‌خيري براي همه جوانان مي‌گويد: هيچ وقت خدا را فراموش نكنيد، خدا تنها كسي است كه هميشه با شما مي‌ماند و تنها اوست كه ياريگر شماست. خدا مركز آفرينش است و بايد از خدا بخواهيم كه آمرزيده ما را به نزد خود بازگرداند.

  • خيرين دل‌هاي بزرگي دارند

‌خانم فروغ شريف‌زاده يكي ديگر از خيريني است كه ثروت خود را به مجموعه خيريه كهريزك اهدا كرده و نزديك به يك سال است كه در اين آسايشگاه ساكن است. ايشان زمان آشنايي خود را با موسسه كهريزك مربوط به 19سال پيش مي‌داند و مي‌گويد: طي اين سال‌ها هميشه نذوراتمان را به كهريزك اهدا و گاهي از آسايشگاه بازديد مي‌كرديم. زماني كه شنيدم مركز گل‌ها ايجاد شده و من مي‌توانم يك سوئيت در اينجا داشته باشم تصميم گرفتم بخشي از اموالم را به موسسه خيريه كهريزك ببخشم و خودم هم در اين محل ساكن شوم. وي كه 4فرزند دارد درباره رضايت فرزندانش از اين اقدام مي‌گويد: زماني كه مي‌خواستم اموالم را ببخشم از فرزندانم رضايتشان را جويا شدم، آنها هم اعلام رضايت كردند.

خانم هاجرخاتون سروري، خير ديگري است كه در مركز گل‌ها زندگي مي‌كند و دلش نمي‌خواهد كسي از كار خيرش بداند، او تنها يك پسر دارد كه در خارج از كشور زندگي مي‌كند و خودش نيز حدود يك سال است كه به اين مركز آمده است.

مركز توانبخشي و مراقبت شبانه‌روزي سالمندان گل‌ها 80سوئيت دارد كه تا‌كنون 8نفر در اين سوئيت‌ها مستقر شده‌اند و آرزوي خانم وحيدي اين است كه روزي اين سوئيت‌ها پر شوند و همه توانمندان ياد بگيرند كه ببخشند و براي نيازمندان گامي بردارند.

نگاه خيران و حرف‌هايشان آنقدر زيبا بود كه هيچ كدام از اعضاي باشگاه در طول 2ساعت نشست‌ به ساعتش نگاه نكرد و دلش نخواست كه اين مكان را ترك كند اما ‌ساعت 12‌بر حسب برنامه‌ريزي صورت گرفته، نشست صميمانه با خيرين مركز خيريه كهريزك محمد شهر را به پايان رسانديم درحالي‌كه دست‌هاي مهربان و نگاه صميمانه اين خيرين بدرقه راهمان شد.

  • اين برنامه‌ها را ادامه دهيد

در راه بازگشت در ميني‌بوس، اعضاي باشگاه از سخنان خانم وحيدي و شريف‌زاده به وجد آمده‌ و درباره آن صحبت مي‌كنند. برخي معتقدند كه اين آدم‌ها به‌خاطر كارهاي خيري كه كرده‌اند امروز تا اين اندازه دوست‌داشتني و اصطلاحا انرژي مثبت شده‌اند. در ادامه مسير به سمت تهران بعضي از اعضاي باشگاه مثل آقاي مسعود سلطان‌پور پيشنهاد مي‌كنند كه هرچه تعداد برنامه‌هايي از اين دست با مشاركت اعضاي باشگاه بيشتر شود بهتر است. او مي‌گويد: مي‌شود طي‌ماه مبارك رمضان براي كمك به ايتام ‌ اقدام كنيم و من شخصا حاضرم هركمكي در اين زمينه لازم است را انجام دهم. در ادامه، بحث طرح نذر فرهنگي پيش مي‌آيد. تقريبا تمامي اعضاي حاضر در ميني‌بوس بعد از شنيدن ماجراي نذر فرهنگي و اينكه چگونه انسان‌هاي خير از دانش و سواد خود در كار خير استفاده كرده و به دانش‌آموزان و دانشجويان نيازمند كمك مي‌كنند به وجد آمده و تقاضاي مشاركت مي‌كنند. در نهايت اما كمي از ظهر گذشته و اين شهر تهران است كه پيش چشمانمان نمايان مي‌شود؛ شهري با جمعيت زياد و انواع و اقسام سبك‌هاي متفاوت در زندگي. آدم‌هايي كه هر يك به‌گونه خاص خود روزهايشان را مي‌گذرانند و براي رسيدن به هدفي تلاش مي‌كنند. در اين شهر كلان، هستند آدم‌هايي كه هر يك به طريقي گرفتارند و روزگار روي خوش خود را از آنها برگردانده است. اما وقتي به صندلي‌هاي ميني‌بوس نگاه مي‌كني و‌ اعضاي باشگاه سبقت مجاز را مي‌بيني كه چگونه براي كار خير مصمم و ثابت‌قدم هستند، ديگر احساس نگراني كمتري مي‌كني.

  • شما چه مي‌كنيد؟

خانم وحيدي تمام ثروتش را به موسسه خيريه كهريزك بخشيد تا در راه كمك به نيازمندان خرج شود. شما هم مي توانيد در كارهاي خير پيشقدم شويد. به 30003344 پيامك بزنيد يا با شماره 23023676 تماس بگيريد.

کد خبر 297030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha