همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در پاسخ به این سئوال که لیست ۲۳ نفره‌ای که طرف مقابل مذاکره هسته‌ای برای مصاحبه به ایران ارسال کرده است، چه کسانی هستند؟بیان اینکه اولین نفر خود من هستم، گفت: آنها خواستار مصاحبه با مسئولان و متخصصان ایران هستند.

در مقطعی آنها با برخی از افراد مصاحبه کردند اما هیچ وقت ننوشتند که از پاسخ ها قانع شدند و بعد از آن سه نفر از دانشمندان کشور ما که آژانس از آنها با خبر بود ترور شدند. چه نسبتی به این دو مساله وجود دارد؟

به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور شنبه شب در برنامه نگاه یک گفت: ایران مقتدر، باثبات و مستقل ترین کشور منطقه نه به اذعان من بلکه در مقایسه با کشورهای منطقه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نقش همدلی وهم زبانی بر امنیت ملی کشور گفت: امسال نام پربرکتی متناسب با شرایطی که در آن به سر می بریم و خواهیم برد به نام همدلی و هم زبانی گذاشته شد. بستر سال 94 نیازمند تعمیم عملی این واژگان پرمحتوا بود و شرایط منطقه، مذاکرات هسته ای، انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال و ضرورت تداوم همکاری و همدلی مردم و دولت در موضوعات معیشتی و اقتصادی ایجاب می کرد که شرایط به نحوی فراهم شود تا ضمن عبور از آسیب پذیری های محتمل به یک مدل خوب برای مدیریت مسایل برسیم.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مدل قابل تعمیم برای اداره شرایط سخت را که برگرفته از دوران جنگ تحمیلی است، دارد. ما امروز نیازمند همدلی و جمع اوری همه آرا و نظرات ازچپ و راست هستیم. در سال 94 باید گام هایی برداشته شود که تنها راه محقق شدن این گام ها در کنار هم بودن در ابعاد مختلف از جمله امنیتی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما توانستیم درشرایط مختلف از جمله انتقال قدرت با درگذشت حضرت امام خمینی (ره) به حضرت آیت الله خامنه‌ای بدون اصطکاک عبور کنیم و این یکی از محوری ترین موضوعات و مصادیق همدلی و هم زبانی است.

  • سياست ايران مبتني بر صبر استراتژيك است

وی گفت: سیاست ایران مبتنی بر صبر استراتژیک است و هیجانی و زیگزاگی عمل نمی‌کند و رویدادها را به خوبی می‌شناسد. ما انفعالی عمل نمی‌کنیم در عین حال ماجراجو هم نیستیم بلکه یک بازیگر فعال هستیم و اینها همه برگرفته از پشتوانه ما در انقلاب اسلامی در براندازی رژیم شاه و ایجاد ثبات و ناکام گذاشتن یک تجاوز گسترده نه از سوی یک کشور بلکه با حمایت کشورهای قدرتمند زمان و نیز رهبری تصمیم گیرنده و استراتژی محور است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تحولات منطقه و تقاضاهای مردمی برای تغییر حاکمان بسیاری از کشورها تصریح کرد: تحقیر و احساس بی هویتی در کشورهای اسلامی پیرامونی بستری را برای تغییر ایجاد کرد اما چیزی نگذشت که اعتراض های مردمی دستمایه ایجاد بستر خشونت از سوی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای شد. گروه ها و کشورهایی هستند که با همراهی ارتجاع، استکبار و صهیونیسم به دنبال تضعیف محور مقاومت در منطقه هستند. اینها به دنبال آن هستند تا اولویت جهان اسلام که مساله فلسطین است را محو کنند و از سوی به دنبال ایجاد جنگ بین شیعه و سنی هستند.

  • جنگ نیابتی جنگ مکمل در تضعیف محور مقاومت و انقلاب اسلامی است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره تئوری جنگ نیابتی در منطقه گفت: جنگ نیابتی جنگ مکمل در تضعیف محور مقاومت و انقلاب اسلامی است که توانست با تهدید خارجی مقابله کند و هشت سال در مقابل آنها در جنگی ایستاد که همه در آن شریک هستند. آنها می خواهند موجودیت علمی و فناوری، ژئوپلتیک و فرهنگی ما را تضعیف کنند و در این مسیر فرسایشی به نام دین سعی دارند علیه بخش دیگری از دین اقدام کنند.

وی درباره حمله عربستان سعودی به یمن و جنگ نیابتی از سوی قدرت‌های فرامنطقه ای گفت: اهداف خام و مبتنی بر تفکر آماتوری، هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاکمیت در عربستان سعودی با اتخاذ یک تصمیم راهبردی غلط که می توانست با آرامش و به طور مسالمت آمیز حل شود به مدلی بد از تصمیم گیری تبدیل شد. امروز حدود 2 ماه است منهای پنج روزی که آتش بس نصفه و نیمه برقرار بود، که بدون توقف حملات به یمن ادامه دارد و عربستان معتقد است، گروه انقلابی که در یمن غالب و حاکم است باید اسلحه را تحویل دهند و به مکان و جایگاه قبلی اش باز گردد، در حالی که این گروه سال‌ها در یمن نادیده گرفته می شد. آنها امروز از سعه صدر برخوردارند و بر همه یمن تسلط دارند و سلاح هایشان که قبلا انفرادی در اختیارشان بود امروز به سلاح سنگین تبدیل شده است و تنها گروهی هستند که مقابل سعودی‌ها که القاعده را در مقابل آنها بسیج کرده است ایستادگی کرده است.

  • جنگ در يمن، قتل عام یک ملت بی دفاع است

شمخانی با اشاره با اظهارات نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن گفت: آنها اعلام کردند که مساله یمن از طریق راهکار یمنی یمنی در حال حل و فصل بود اما به یکباره صبح روز بعد از تفاهم میان گروه های داخلی یمن، عربستان به این کشور حمله کرد. از این رو معتقدم جنگ در یمن نیابتی نیست بلکه قتل عام یک ملت بی دفاع است.

  • اجازه نخواهیم داد از سوی داعش و تکفیری‌ها تهدیدی علیه ایران شکل گیرد

او تاکید کرد: کسی در منطقه قصد توسعه جغرافیایی ندارد. ایران نیز نه از اول انقلاب و نه در طول 36 سال گذشته و بر اساس آموزه های دینی اش به دنبال چنین هدفی نبوده است اما این به معنی آن نیست که نسبت به خشونت علیه مردم مظلوم و مسلمان و اهل سنت منطقه بی تفاوت باشیم.

شمخانی خطاب به نخبگان و روحانیون اهل سنت تاکید کرد که باید نسخه ای را برای مقابله با نسل کشی که به نام دین اسلام در حال انجام است ترسیم کنند و ما هم به آنها کمک خواهیم کرد تا از این فاز با یکدیگر عبور کنیم. دشمن به دنبال تجزیه و کوچک سازی کشورهای اسلامی و بزرگ سازی رژیم صهیونیستی است. آنها می خواهند ارتش عربی علیه یمنی ها شکل دهند، در حالی که یمن عرب است. سوال ما این است که چرا تکفیری ها یک تیر به سمت رژیم صهیونیستی شلیک نمی کنند؟ چطور اهل سنت در الرمادی در امان نیست از دست آنها اما اسراییلی ها در امان هستند؟

  • حمله تكفيري‌ها به عراق و سوريه به بهانه حمايت ايران از حاكمان آنهاست

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه حملات تکفیری‌های تروریست به عراق و سوریه به بهانه حمایت ایران از حاکمان آنهاست و با فتح پایتخت های آنها می خواهند به پایتخت ایران برسند افزود: نه اینکه نخواستند به ایران برسند، نتوانستند. همان طور که از سوی مراجع ذی ربط اعلام شد آنها قصد داشتند در قالب تیم‌هایی تروریست در برخی نقاط و مراکز مذهبی بمب منفجر کنند. نه اینکه به ایران بیایند بلکه با طراحی و سامان دهی افرادی اقداماتی را صورت دادند اما قبل از اقدام منهدم شدند.

وی تاکید کرد که خط دفاع ایران از خود مقابله با تهدیدات آتی منطبق بر محور مقاومت است. ما نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت نیستیم و غمخوار ملت‌های مسلمان جهانیم و این از آموزه‌های اصلی انقلاب اسلامی است.

شمخانی با اشاره به اهداف تکفیری‌ها در نابودی ایران تصریح کرد: آنها وقتی روی کار آمدند و مطرح شدند گفتند که ایران، شیعیان و متحدان آن هدف اولشان است و در جهت تهدید ما اقدامات زیادی را صورت دادند و تهدیداتشان امر تازه‌ای نيست اما دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما به خوبی توانستند با این اقدامات مقابله کنند.

  • نزديكي تكفيري‌ها به مرز ايران بحث جديدي نيست

وی درباره اظهارات وزیر کشور مبنی براینکه تکفیری ها به 50کیلومتری مرزهای ایران نزدیک شده بود با تاکید بر اینکه که" نزدیکی تکفیری ها به مرزهای ما بحثی جدیدی نیست و برای سال 1393 است" افزود: آنها یک زمان تا خانقین پیش آمدند اما منهدم شدند. ما سه خط قرمز در عراق داشتیم. اول مرزهایمان، سپس تهدید بغداد و سوم عتبات عالیات. ما اجازه ندادیم به کمک ملت عراق از جمله کرد، عرب، اهل سنت و شیعیان، دولت این کشور که درخواست کمک از کشورهای مختلف برای مقابله با داعش را کرده بود از جمله ایران و نیز حمایت مرجعیت راه آنها را سد کنیم و اجازه نخواهیم داد که تهدیدی علیه ایران شکل گیرد.

او در عین حال گفت: اینگونه نیست که فکر کنیم آنها دست از اقداماتشان علیه ایران برمی دارند. آنها به فشار و تهدید ایران ادامه می‌دهند و ما باید بیش از پیش هشیار باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره اقدامات ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق تصریح کرد: می گویند هدفشان از شکل گیری این ائتلاف مقابله با داعش ست اما ما این سوال را داریم که داعش و تروریسم را چه کسانی و چه کشورهایی شکل دادند؟ اگر قصد مقابله با تروریسم را دارید چرا در سوریه از انها حمایت می کنید و سلاح در مقابل حکومت در اختیارشان قرار می دهید؟ متاسفانه راهبرد آمریکا در منطقه در مقابله با تروریسم متناقض است؛ نه اینکه بگوییم داعش مورد حمایتشان است اما باید کارنامه ای ارایه دهند که چقدر توانستند در این مدت از پتانسیل داعش را نابود کنند.

وی درباره تجزیه کشورهای اسلامی و حمایت از تجزیه عراق از سوی آمریکا با بیان این که این فکر ریشه قدیمی دارد گفت: افرادی مثل جو بایدن و هنری کسینجر متولیان این تفکر هستند و معتقدند با تجزیه کشورها اقوام به اقلیت های کوچک تبدیل می شوند که بزرگترین اقلیت یهود خواهد بود. این درحالی است که مردم عراق احساسشان این است که مزایای در کنار هم بودنشان بر منفعت های تجزیه کشورشان برتری دارد.

  • آمريكايي‌ها در حين و بعد مذاكره حرف‌هاي متفاوتي مي‌زنند

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه این برنامه درباره دلایل نیاز آمریکا به مذاکره با ایران و تهدیداتشان حین مذاکرات گفت: تهدید آنها علیه ایران حین مذاکرات توخالی است و مشابه حمایتشان از تکفیری ها در منطقه است. آنها همواره به دنبال تقویت سرپنجه هایشان در داخل و منطقه هستند. اما ایران اهل زیگزاگ رفتن نیست بلکه دارای صبرو بصیرت استراتژیک است.

وی ادامه داد: متاسفانه رفتار آمریکایی ها که در مذاکره یک چیز می گویند و بیرون از آن حرف دیگری می زنند به یک مدل رفتاری تبدیل شده است. آنها در سال 91 از سوی یک کشور ثالث اعلام کردند که برنامه غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسند و این در انتهای کار دولت قبل بود و اصولا پذیرش این مساله شرط مذاکره و حل و فصل مساله هسته ای بود و حالا در مسیر مذاکرات خیلی چیزها نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است.

شمخانی تاکید کرد که تهدیدات آمریکا حین مذاکره هیچ تاثیری بر تصمیمات و بندهای که حاضر به توافق بر سر آن است ندارد. ایران مبتنی بر توان ذاتی و پیوستگی مردم و حکومت و نیروی مسلح مقتدر مبتنی بر سلاح متعارف و قدرت امنیتی و جمعیت 75 میلیونی و ضد بیگانه خود تسلیم این تهدیدها و تغییر دیدگاهش در مذاکرات نمی شود. از همین رو مذاکرات سختی را پیش رو داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اجازه نمی دهیم زیاده خواهی آمریکا هر روز به شکلی در مذاکرات مطرح شود. موضوع هسته ای در نهایت موقعیت راهبردی ایران را تعریف خواهد کرد و اینکه به چه بازیگری در منطقه تبدیل می شویم. بنابراین مساله فراتر از صرف موضوعات فنی، سیاسی و حقوقی است البته محتوای توافق را فدای فضای بعد از آن نمی کنیم در این میان برای رسیدن به ضرب الاجل مذاکرات هم شتاب یا تعلل نمی کنیم.

وی ادامه داد: آنها ترتیبی از قلدری و کدخدا منشی را برای خود ترسیم کرده اند اما ما هم بر اساس اقتدار و عزت و دفاع از توانمندی هسته‌ای در فضای چالش به دنبال اثبات منافع خود هستیم و انها هم به طور متقابل به دنبال مهار ایران هستند. مذاکرات یک نوع جنگ است و مساله هسته ای یکی از مسایل آنها با ماست.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: موضوع هسته ای فراتر از بحث دولت هاست و به مفاهمه و همگرایی نیازمند است تا در اجماع حل و فصل شود. حتی اگر توافقی صورت نگیرد باید بر سر آن اجماع باشد.

شمخانی توافق خوب را توافقی خواند که در آن محتوای فنی موردنظر ایران محقق شده باشد و پیامدهای پس از توافق یا عدم توافق موقعیت راهبردی ایران را اعتلا بخشد چرا که مساله هسته‌ای در سال‌های آینده ریشه ها و تاثیراتی به جای می‌گذارد که برای آینده ایران در منطقه مهم است.

  • زيربار مصاحبه با دانشمندان ايراني نمي‌رويم

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره موضوع بازرسی ها با بیان اینکه مذاکره کنندگان ایران اعلام کردند که این موضوع به علاوه مصاحبه با دانشمندان ایرانی در دستور کار مذاکره نیست گفت: همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند ما زیر بار چنین مساله ای نمی رویم. اصرار آنها برای بازرسی بی فایده است چرا که هر نوع بازرسی بر اساس ان پی تی، پروتکل الحاقی حد و حدود قانونی دارد. آنها با ادعاهای واهی با همین بهانه فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ما را تحریم کردند اما امروز مشخص شده است که تمامی آن اسناد جعلی است. حالا چه شده که به دنبال بازرسی هستند؟ ایران به طور شفاف اعلام کرده است که این اسناد جعلی است .

  • در مقطعي سه نفر از دانشمندان كشورمان بعد از مصاحبه با آژانس، ترور شدند

شمخانی درباره درخواست آنها برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی گفت: در مقطعی آنها با برخی از افراد مصاحبه کردند اما هیچ وقت ننوشتند که از پاسخ ها قانع شدند و بعد از آن سه نفر از دانشمندان کشور ما که آژانس از آنها با خبر بود ترور شدند. چه نسبتی به این دو مساله وجود دارد؟ ما نمی پذیریم ایران یک استثنا باشد و این مساله مورد تایید برخی کشورهای عضو گروه 1+5 نیز است.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان این که میز مذاکره، محل دعوا و جدل است تصریح کرد: بر مدیریت مساله هسته‌ای منطق و استراتژی حاکم است و این مساله موجب ایستادگی ما تاکنون شده است. معتقدم در رابطه با توافق احتمالی یا توافق نکردن باید اجماع نظر داشته باشیم و نباید موضوعات ناشی از نگرانی درباره توافق و محتوای آن به موضوعات سیاسی و جناحی و ابزاری در خدمت حذف سلیقه ها قرار گیرد و همدیگر را در این روند متهم به خیانت و واژگان بی بصیرت کنیم.

وی ادامه داد: دلسوز و دلواپس می‌توانند به شکلی مناسب کمک کنند که به نحوی دلسوزی هایشان رفع شود و هم مذاکره کنندگان سعی کنند با سعه صدر این دریافت‌ها را از سوی دلواپسان داشته باشند چرا که آنها هم به دنبال منفعت ملی هستند.

  • فرياد را بايد بر سر كساني كه دبه كردند، بزنيم نه بر سر مذاكره كنندگان

شمخانی درباره میزان اطلاعاتی که از سوی مذاکره کنندگان در اختیار مردم قرار گرفته است گفت: می‌شود باز هم اطلاعات در اختیار مردم گذاشت اما باید بر مبنای همدلی این اقدام صورت گیرد. اگر فریادی هم داریم باید بر سر کسانی که دبه در می آورند بزنیم نه بر سر مذاکره کنندگان.

  • ليست 23 نفره براي مصاحبه از سوي طرف مقابل مذاكره

وی در پاسخ به این که طرف مقابل لیستی 23 نفره برای مصاحبه را به ایران داده است، این افراد چه کسانی هستند با بیان اینکه اولین نفر خود من هستم تایید کرد که لیست ارایه شده شامل اسامی 23 نفر از مسوولان و متخصصان کشور است.

شمخانی ترتیب قرار گرفتن اسامی مورد اشاره در این لیست را " مسخره " خواند و گفت: اگر توانستیم به توافق برسیم که چه بهتر اما اگر این طور نشد صدمه ای به ما وارد نمی شود.

وی هم چنین خطاب به مردم تاکید کرد که باید انتظار داشته باشند از فردای امضای توافق و یا اجرای آن اتفاقات اساسی صورت گیرد؛ حادثه فیزیکی خاصی رخ نمی دهد و فقط اثرات روانی مثبت به جای خواهد گذاشت. مشکلات اقتصادی کشور صرفا ناشی از تحریم ها نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: متوازن سازی اقدامات تنها چاره کار است چرا که آنها سعی دارند اهرم تحریم ها که احساس می کنند برنده تر از عامل جنگ یا جنگ نیابتی است را حفظ کنند و یا آن را قابل بازگشت نگه دارند . همزمان از سوی ایران سعی می شود تا این اهرم به کلی خنثی شود.

کد خبر 296764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha