همشهری آنلاین: موج گرما در هند که این هفته درجه حرارت را به بالای ۴۷ درجه رساند، دست کم ۱۳۷۱ نفر را کشته و مرخصی‌های پزشکان لغو شده است تا آنان به یاری بیماران بشتابند

گزارش رویترز ماه‌های مه و ژوئن گرمترین‌ ماه‌های سال در هند هستند و درجه حرات به به طور مرتب به بالای ۴۰ درجه سلسیوس می‌رسد. اما هواشناسان می‌گویند شمار روزهایی که درجه حرارت در آنها به بالای ۴۵ درجه سلسیوس رسیده، در ۱۵ سال گذشته افزایش یافته است.

مقامات می‌گویند شمار تلفات در بدترین ایالت‌های مبتلا در آندراپرادش در جنوب‌شرق و نزدیک تالانگانا بیش از دو برابر تلفات یک دوره گرمای کوتاهتر در سال گذشته است و بیشتر افراد کشته‌شده سالمندان و کارگرانی هستند که دچار گرمازدگی یا کم‌آبی بدن شده‌اند.

مقامات گفتند تلفات فقط در آندرا پرادش به ۱۰۲۰ نفر رشیده، و موارد مرگ و میر دست کم از چهار ایالت هند گزارش شده است.

مقامات مرخصی‌های پزشکان را لغو کرده‌آند و از مردم خواسته‌اند که در میانه روز بیرون نروند تا از شدیدترین زمان گرما اجتناب کنند. اما برای بسیاری از هندی‌ها در خانه ماندن امکان‌پذیر نیست.

اخلاق، ۲۸ ساله، یک قراضه‌جمع‌کن در پایتخت هند، دهلی نو که درجه حرارت در روز سه‌شنبه ۲۶ مه (۵ خرداد) به ۴۵ درجه سلسیوس رسید، گفت: «من سردرد دارم و گاهی تب می‌کنم. اما اگر در خانه بمانم چطور پول به دست آورم.»

موج گرما روز چهارشنبه در بخش‌هایی از جنوب هند به ششمین روز خود رسید. به گفته وای کی ردی، هواشناس دولت، در حیدرآباد یکی از مناطق به شدت گرم‌شده گفت این مدت زمان برابر زمانی معمول طول کشیدن موج گرما است.

پیش‌بینی می‌شود این موج گرما که وزش باد خشک قاره‌ای از ایران و افغانستان مقصر آن دانسته شده است، تا اواخر این هفته پیش از آنکه باران‌های موسمی دمای نواحی تف‌دیده شرق و جنوب هند را کاهش دهد، ادامه یابد.

کد خبر 296506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha