چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: چیناپان چیناکانو، مرد لاغراندام که وسیله استنشاقی‌اش را در دست دارد و به سختی نفس می‌کشد، سال‌ها کار کردنش در یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های سیمان آزبست را مسئول بیماری ناتوان‌کننده‌اش می‌داند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه چیناپان گفت، هنگامی‌که او برای بار اول کارش را در این کارخانه در ایالت غربی گجرات هند شروع به او لباس محافظ دادند، اما «بعدها آن‌ها دیگر به ماسک و لباس محافظ ندادند.»

چیناپان که در سال ۲۰۰۷ دچار بیماری آزبستوز، فیبروز و اسکارگذاری ریه‌ها ناشی از استنشاق آزبست، تشخیص داده شد، گفت: «در ابتدا از تنگ‌نفس رنج می‌بردم، اما به‌تدریج توالی حملات تنگ‌نفس افزایش یافت و به نقطه‌ای رسیدم که دیگر نمی‌توانستم کار کنم.»

این مرد ۶۴ ساله، در خانه یک‌تخته‌اش در حاشیه شهر احمدآباد گفت: «به‌تدریج شروع به کاهش وزن کردم و نمی‌توانستم حتی آب بنوشیم، چراکه این کار باعث استفراغ فوری‌اممی‌شد.»

آزبست که در اغلب کشورهای غربی استفاده از آن کنار گذاشته‌شده ودر ده‌ها هزار مرگ مقصر دانسته شده است در کشورهای درحال‌توسعه محصولی بسیار پرطرفدار است، ازجمله در هند که صنعت ۱.۴ میلیارد دلاری در حال رشدی دارد.

کشورهای جهان در اجلاس سازمان ملل در ژنو در ماه پیش، تلاش کردندکریوزلیت یا آزبست سفید را به فهرستی از مواد خطرناک که تحت محدودیت‌های صادراتی قرار می‌گیرند، اضافه کنند.

اما کشور عمده صادرکننده آزبست، یعنی روسیه و سایر کشورهای درحال‌توسعه از این اقدام جلوگیری کردند.

فعالان زیست‌محیطی و اتحادیه‌های کارگری می‌گویند دولت هند باید شروع به رسمیت شناختن خطرات آزبست کند که به گفته پزشکان در سراسر جهان فیبرهایش در ریه‌ها گیر می‌کند، و باعث ایجاد سرطان و بیماری‌های دیگر می‌شود.

بیش از ۵۰ کشور ازجمله اتحادیه اروپا همه اشکال آزبست را ممنوع کرده‌اند که به گفته سازمان جهانی بهداشت، هرسالدست‌کم ۱۰۷ هزار نفر را می‌کشد.

گوپلگریشنا، کنشگر حوزه مواد خطرآفرین، گفت: «زمان آن فرارسیده است تا این ماده به‌فوریت ممنوع شود و هند باید متوجه این موضع شود که این ماده واقعاً بسیار خطرناک است.»

دهلی‌نو از موضعش در اجلاس ژنو دفاع کرد و اعلام کرد «هیچ شاهد» وجود ندارد که کارخانه‌های آزبست یا محصولاتشان که عمدتاً در خانه‌سازی‌هایارزان‌قیمت استفاده می‌شوند، ناایمن باشند.

شاشی شکار، مقام ارشد هندی مسئول مواد خطرآفرین و رییس «هیئت مرکزي کنترل آلودگی» گفت: «ما موضعی را اتخاذ کردیم که به نظر می‌رسید حامی صنایع است، اما این تصمیم به علت فقدان داده‌های معتبر درباره خطرات بهداشتی آزبست گرفته شد.»

شکار گفت سفارش انجام یک بررسی درباره اثرات احتمالی آزبست بر سلامت را داده است که تا دو سال تکمیل آن طول می‌کشد.
او افزود: «همه دنیا درباره آزبست را ماده‌ای ترسناک جلوه می‌دهند، اما مجبوریم درست یا نادرست بودن این نظر را ثابت کنیم.»

کد خبر 297559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha