چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقتصاد‌دانان و دانشمندان برجسته جهان به مناسبت بزرگداشت روز زمین پاک بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن از رهبران جهان خواستند نسبت به تعهدات خود در قبال ممانعت از بروز تغییرات آب‌و‌هوایی خطرناک در جهان پابند باقی بمانند.

آلودگی

براساس گزارش گاردين، در اين بيانيه آمده‌است درصورتي كه بشريت بخواهد از بروز عوارض فاجعه‌بار ناشي از تغييرات آب و هوايي جلوگيري كند،‌ بايد سه چهارم از منابع سوخـت‌هاي فسيلي شناخته شده جهان را دست‌نخورده و استخراج‌نشده در زمين مدفون باقي بگذارند.

اين گروه كه به گروه زمين شهرت دارند، از افرادي مانند نيكلاس استرن نويسنده چندين گزارش درباره پيامد‌هاي اقتصادي تغييرات آب‌و‌هوايي، هانس يوآخيم شلنهابر دانشمند آب و هوايي و مشاور آنگلا مركل و‌ جفري ساچ اقتصاد‌دان آمريكايي هستند كه از رهبران جهان خواسته‌اند نسبت به تعهدات خود درباره ممانعت از تشديد تغييرات آب و هوايي و گرمايش جهاني پايبند باقي بمانند.

اين گروه خواستار آن شده‌است كه دولت‌هاي جهان در نشست آب‌و‌هوايي سازمان ملل متحد كه قرار است به زودي در پاريس برگزار شود، هدفي مبني بر كاهش ميزان انتشار كربن اقتصاد‌هاي بزرگ جهان تا نيمه قرن جاري را تدوين كرده و براي كربن قيمتي تعيين كنند و ثروتمند‌ترين كشورها نيز با كاهش شديد ميزان انتشار كربن در جهان هدايت اين روند را به دست بگيرند.

اين گروه در بيانيه خود اعلام كرد درصورتي كه هدف افزايش نيافتن دماي جهان به بيش از محدوده ايمن مورد نظر است، سه چهارم منابع شناخته شده سوخت‌هاي فسيلي نبايد هرگز از زمين استخراج شوند. به گفته جان راكستورم نويسنده اصلي اين بيانيه، سال 2015 لحظه‌اي سرنوشت‌ساز است، دريچه‌اي آينده‌اي با دماي دو درجه گرمتر از حد ايمن باز است و امسال آخرين فرصت براي هدايت بشر به سوي آينده‌اي مطلوب به شمار مي‌رود. وي معتقد است مي‌توان اقتصاد جهان را به شيوه‌اي ايمن و سلامت‌مدار، به اقتصادي رها از سوخت‌هاي فسيلي تبديل كرد.

به گفته وي خطاي جهان در كنترل تغييرات آب‌و‌هوايي مي‌تواند به افزايش 6 درجه‌اي دماي جهاني تا سال 2100 منجر شود، فاجعه‌اي كه ميزان آسيب آن را مي‌توان با روزي 10 هزار سقوط هواپيما مقايسه كرد.

راكستورم مي‌گويد اكنون مدارك علمي كافي مبني بر نزديك‌شدن زمين به نقطه‌اوجي غيرقابل بازگشت كه در آن زمين با سرعتي زياد به سوي گرمايشي مي‌رود كه انسان عامل آن بوده‌است، موجود است. آزاد‌شدن متان به واسطه گرم شدن لايه منجمد اعماق زمين و ذوب شدن لايه‌هاي يخي زمين و كاهش ميزان بازتاب نورخورشيد به فضا دو نمونه از اين مدارك علمي هستند كه راكستورم آنها را فجايع علمي مي‌نامد. وي مي‌گويد هيچكس دوست ندارد زمين از يك دوست به يك دشمن تبديل شود،‌ اما اين رويداد به زودي رخ خواهد‌داد، از اين رو بايد طي 10 تا 15 سال آينده، ميزان آلودگي زمين را مهار كرد.

در اين بيانيه همچنين درخواست شده‌است تا به تامين هزينه‌هاي كشورهاي درحال توسعه براي همكاري در زمينه كنترل شرايط آب‌و‌هوايي كمك شود و همچنين استراتژي با هدف مقاوم‌سازي كشورها در برابر تغييرات شديد آب‌و‌هوايي و عواقبي كه در پي خواهد داشت، آغاز شود.

کد خبر 292969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha