یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد درگیری‌ها و تنش‌های خاورمیانه به شکلی عجیب به عاملی برای کاهش آلودگی هوا در این منطقه تبدیل شده‌است.

آلودگی هوا

براساس گزارش تايم، اين مطالعه كه نتايج آن به تازگي در نشريه ساينس ادونس منتشر شده، نشان مي‌دهد ناپايداري‌ها و تنش‌هايي كه در سال‌هاي 2010 و 2011 در خاورميانه حكمفرما بوده با كاهش آلودگي هوا در ارتباط است. اين يافته نشان از آن دارد كه تغييرات كوتاه‌مدت اجتماعي مي‌تواند روند آب و هوايي را براي سال‌ها دچار اختلال سازد.

ميزان دي‌اكسيد نيتروژن، گاز سمي كه محصول موتور خودروها و نيروگاه‌ها است و مي‌تواند در تغييرات جوي نقش داشته‌باشد، در سال‌هاي اوليه دهه 2000 در شهر‌هايي مانند دمشق، طرابلس، قاهره و تهران افزايش شديدي پيدا كرد اما با آغاز دهه بعد ميزان اين گاز كاهش يافت. به گفته محققان آغاز ناآرامي‌ها در خاورميانه تاثير اقتصادي بر اين منطقه داشته‌است كه نتيجه آن كاهش ميزان گاز دي‌اكسيد نيتروژن بوده‌است.

به گفته محققان موسسه ماكس پلانك، خاور ميانه منطقه‌اي است كه مشكلات سياسي متعدد و درگيري‌هاي مسلحانه زيادي را به سوي خود جذب مي‌كند و نتيجه اين مطالعه نشان مي‌دهد درگيري‌هاي مسلحانه و جغرافياي سياسي بر تغيير ميزان انتشار گازهاي آلوده و آلودگي هوا تاثير دارد.

محققان با استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي ميزان انتشار گاز دي‌اكسيد نيتروژن در طول زماني مشخص را در خاورميانه مورد بررسي قرار دادند. با استفاده از اين داده‌ها محققان توانستند ميزان دي‌اكسيد نيتروژن را در تقابل با تغييرات مختلف سياسي و اجتماعي كه در همان دوره رخ داده‌اند، ارزيابي كنند.

براي مثال در قاهره ميزان انتشار اين گاز در پنج سال منتهي به سال 2010 بين پنج تا هفت درصد افزايش داشته‌است. آغاز انقلاب مصر در همان سال آغاز شد و اين تحول اجتماعي سياسي منجر به كمياب شدن سوخت و بروز مشكلات اقتصادي شد و در نتيجه آن ميزان انتشار دي‌اكسيد نيتروژن كاهش پيدا كرد.

با اين‌همه در اين روند استثناهايي نيز وجود دارد، براي مثال با وجود اينكه رياض در اين دوران با ناپايداري و درگيري مواجه نبوده‌است، ميزان دي‌اكسيد نيتروژن در اين شهر كاهش پيدا كرد. به گفته محققان اين روند به واسطه اجراي قانون‌هايي رخ داده كه در راستاي كاهش آلودگي‌هاي هوا در عربستان تصويب شده‌اند.

اين مطالعه همچنين ميان آلودگي هوا و رشد اقتصادي نيز رابطه مستقيمي يافته‌است مطالعات اخير نشان داده‌اند بحران اقتصادي سال 2008 و ركودي كه در پي آن ايجاد شد ميزان انتشار دي‌اكسيد كربن را در آمريكا كاهش داده‌است. 

کد خبر 304753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha