مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه شهری: معاون مالی و اداری شهرداری تهران از بدهی 600 میلیارد تومانی دولت به شهرداری خبرداد و گفت: 50 درصد این مبلغ رأی قطعی کمیسیون ماده 100 را دارد که حکم آن در تجدید‌نظر صادر شده است.

حسین محمد پورزرندی در جمع خبرنگاران گفت: از این میزان، 123 میلیارد تومان آن مربوط به طلب شهرداری از فرودگاه مهرآباد است که هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم و این در حالی است که اگر دیگران از شهرداری طلبی داشته باشند از حساب آن برداشت می‌کنند.

وی درعین حال گفت: تقاضا داریم دولت به خاطر تامین منابع مالی شهر این بدهی‌ها را پرداخت و در تصویب بودجه سالانه خود آن را در بودجه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها لحاظ کند.

معاون مالی اداری شهرداری تهران همچنین با تشریح اقدامات این معاونت طی دو سال گذشته گفت: از جمله اقدامات مدیریت جدید شهرداری، تغییر نظام مالی شهرداری شامل حسابداری، بودجه و درآمد است که در این راستا از ابتدای سال 85 نظام حسابداری نقدی به نظام تعهدی تبدیل شده است.

پورزرندی افزود: برای نخستین بار در طول تاریخ شهرداری با داشتن یک عقبه صدساله، توانستیم تاکیدات و تدابیر شهردار تهران مبنی بر شفاف سازی مالی وارائه گزارش مالی به مردم و شورای شهر را عملی کنیم و صورت‌های مالی شهرداری از جمله عملکرد درآمد، هزینه، اموال و دارایی‌ها را به صورت کامل در اختیار شهروندان قراردهیم و در همین راستا معاونت مالی و اداری شهرداری در نظر دارد هر شش ماه یک بار صورت‌های مالی شهرداری را در اختیار شهروندان قرار دهد.

پورزرندی، نداشتن درآمد پایدار را از مهمترین مشکلات شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: هنوز بیش از 80 درصد درآمدهای شهرداری از ردیف‌های مربوط به ساخت و ساز به دست می آید که این یکی از مهمترین مشکلات شهرداری در تامین منابع مالی به شمار می‌رود و این در حالی است که دولت تنها 8 درصد در بحث حمل و نقل به شهرداری کمک می کند و بقیه درآمدها را باید خودمان به‌دست آوریم.

وی همچنین گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر از بهمن ماه سال گذشته اعلام شد که در ادامه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، طرح درآمدهای پایدار شهرداری نیز به شورا ارائه شود که در این خصوص راهبردهایی آماده شده و در صورت تصویب لوایح مربوطه نیز ارائه خواهد شد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا، 50 درصد از درآمدهای شهرداری از محل کمک دولت، 30 درصد از مالیات‌های محلی و مابقی از بهای خدمات شهری و غیره تامین می‌شود و از سویی دیگر بانک شهرداری‌ها در دنیا فعال بوده و شیوه‌هایی همچون فروش اوراق مشارکت در این کشورها به خوبی انجام می‌شود، اما متاسفانه در کشور، برای فروش اوراق مشارکت از سوی شهرداری باید مراحلی در شورای شهر تهران، سازمان شهرداری‌ها، بانک مرکزی و شورای اقتصاد طی شود و پس از طی مراحل که در برخی موارد با اتمام سال بودجه‌ای مواجه می‌شویم، کاری از پیش نمی‌رود.

معاون مالی اداری شهرداری افزود: در همین راستا طرح جامع منابع پایدار برای شهرداری را پس از کار کارشناسی و مطالعه 50 شهر دنیا تدوین و به شورای شهر تهران به زودی ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برابر مقررات باید 50 درصد از بودجه مترو را شهرداری و 50 درصد دیگر را دولت تامین کند و ما سهم خود را پرداخت کرده ایم گفت: در بحث بودجه مترو تاکنون نزدیک به 53 درصد کل بودجه عمرانی سال که بیش از 250 میلیارد تومان است را به شرکت مترو پرداخت کرده‌ایم.

کد خبر 29645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز