چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این‌که هم‌اکنون 40 هزار معتاد در کل کشور تحت پوشش درمان قرار دارند، تصریح کرد: این تعداد باید در آینده نزدیک به 200هزار نفر برسد.

سعید صفاتیان در دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، قطع ارتباط توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر و اجرای برنامه‌های کاهش آسیب معتادان در کشور را از رویکردهای اساسی درمان اعتیاد خواند و اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 400 مرکز برای درمان اعتیاد در کشور فعال هستند و از آنجا که 61 درصد از موارد آلوده شدگان به ویروس ایدز ناشی از تزریق مشترک مواد مخدر است، اکثر این مراکز بر استفاده از متادون برای کاهش آسیب معتادان تزریقی پرخطر متمرکز هستند.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اعتیاد، یک بیماری مزمن، عودکننده و پیش‌رونده است که درمان مطلق آن بی‌معناست و تنها 40 تا 45 درصد از درمان‌های طولانی مدت یک‌ساله موفق هستند.

وی با اعلام این‌که تاکنون بیش از 9 هزار معتاد تزریقی پرخطر تحت پوشش طرح سراسری «نجات» قرار گرفته‌اند، شمار مراکز TC یا مراکز اقامت اجباری معتادان را 27 مرکز خواند و تاکید کرد: معتادان را می‌توان در یک جای بسته نگهداری کرد، به شرط آن‌که رفتارهای پرخطر این افراد به‌طور جدی کنترل شود.

صفاتیان با بیان این‌که در حال حاضر از حدود 400 هزار معتاد هروئینی کشور 250 هزار نفر آنها تزریقی هستند، به کمبود بودجه درمانی ستاد اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی یک مرکز DIC یا مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد به 40میلیون تومان نیاز دارد که تامین این هزینه نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین با اشاره به راه‌اندازی خط تولید صنعتی شربت تریاک از سال آینده در کشور، بیان کرد: هدف اصلی از تولید این شربت قطع ارتباط میان توزیع کنندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر و جلوگیری از تزریقی شدن آنهاست که با توجه به تحقیقاتی که تاکنون در سه مرکز علمی کشور بر روی مواد اولیه این شربت انجام شده، شربت تریاک در مقایسه با متادون از موفقیت قابل توجهی برخوردار بوده است. 

وی در پایان پیش‌بینی کرد در طول سال 450 هزار معتاد بتوانند تحت پوشش فعالیت‌های کاهش آسیب اعتیاد قرار گیرند.

کد خبر 29626

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز