دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فکر می‌کنم با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های قبل به دست آوردیم و همین‌طور روزهایی که من در روسیه بازی کردم، موقعیت خوبی داریم که این تیم را شکست بدهیم

والیبال

سعید معروف حالا محبوب‌ترین ورزشکار ایرانی است. بر اساس نظرسنجی سایت رسمی ‌کمیته ملی المپیک که چندی قبل منتشر شد.

سعید معروف ایرانی بالاتر از ورزشکارانی در رشته‌های دوومیدانی و بسکتبال و فوتبال و تنیس قرار گرفت و با فاصله زیادی یکی از سه ورزشکار محبوب دنیا لقب گرفت.

بماند که ایرانی‌ها معمولا در این نظرسنجی‌ها، بالاترین حضور و کمپین مردمی ‌را می‌سازند اما اگر همین را هم ملاک قرار دهیم، معروف حالا محبوب‌ترین ورزشکار ایرانی است.

گفت‌وگو با کاپیتان تیم ملی والیبال ایران، در روزهایی انجام شد که او به همراه تیم ملی در اردوی فنلاند حضور داشت. حالا معروف و تیم ملی از فنلاند خارج شده‌اند و تا چند روز دیگر هم در مقابل آمریکایی‌ها صف‌آرایی می‌کنند.

گفت‌وگو با او از شرایط این روزهای تیم ملی آغاز و به شرایط خاص این بازیکن بعد از یک سال حضور در زنیت روسیه منتهی شد. سعید معروف همچنین در پایان مصاحبه از همه مردم ایران خواست تا برای کسب نتایجی در خور شأن نام ایران، دعا کنند.

  • به عنوان اولین سوال مایليم درباره اردوهای تدارکاتی پیش از اعزام به آمریکا بپرسيم. چرا در مقابل فنلاند به عنوان یک تیم درجه دوم اروپایی نتیجه نگرفتیم؟ باید با این نتیجه نگران لیگ جهانی باشیم؟

من این‌طور فکر نمی‌کنم. اتفاقا من فکر می‌کنم ما جلوی فنلاند نتیجه گرفتیم. ما نقاط ضعفمان را فهمیدیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کردیم؛ این یعنی نتیجه گرفتن از یک دیدار دوستانه. شما در بازی دوستانه به دنبال شکست حریف هستید یا آماده‌سازی؟

  • آماده‌سازی طبیعتا.

دقیقا همین‌طور است. همه جای دنیا می‌گویند یک تیم برای آماده‌سازی هر چه بیشتر دیدار دوستانه‌ای برگزار کرد. خُب ما هم همین کار را کردیم. اصلا نتیجه، اولویت نبود. بله؛ اگر بازی را می‌بردیم حتما خوشحال‌تر می‌شدیم اما واقعا اولویت اصلی، برنده شدن نبود. ما نتایج خوب و قابل توجهي گرفتیم.

  • برای لیگ جهانی آماده هستید؟

بله، همه بچه‌ها هم‌قسم هستند که در این دوره از مسابقات نتیجه خوبی بگیریم و این نه فقط در حرف که در برنامه‌ریزی عملی تیم ‌ما هم مشخص است. مربیان آخرین تدابیر را برای حضور موفق در مسابقات لیگ جهانی اندیشیده‌اند و انشاءا... با دعای خیر مردم، برای کسب نتیجه‌ای شایسته به آمریکا سفر می‌کنیم.

  • درباره وضعیت خودت هم صحبت کنیم. دوران محدودی را با بازیکنان تیم ملی تمرین کردی و البته اردوی اول و دوم اروپایی، خیلی توانست این ارتباط را بیشتر و بهتر کند.

بله، قبول دارم. من تا قبل از این اردوها فقط یک روز در جمع بازیکنان حضور داشتم. تمرین تیمی ‌نداشته‌ام ولی برای شروع مسابقات لحظه‌شماری می‌کنم. اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاده همه را فراموش خواهیم کرد و امسال برای بهترین نتایج به میدان می‌رویم. امیدواریم بتوانیم در لیگ جهانی و انتخابی المپیک بهترین عملکرد را داشته باشیم.

  • قبول داری که توقع مردم بالاتر رفته و حالا نمی‌توانید هر نتیجه‌ای را کسب کنید و مردم هم سکوت کنند؟

البته به این تندی هم نیست. مردم درک بالایی از والیبال دارند.

  • و اگر نتیجه‌ای نگیرید در این دوره از مسابقات چطور؟ باز هم با همین صراحت صحبت می‌کنی؟

ببینید، مردم حتما چیزی از والیبال دیده‌اند که از آن متوقع هستند، ولی آن‌ها به خوبی شرایط را درک می‌کنند و این را می‌دانند که بچه‌های والیبال همیشه تمام تلاششان را کرده‌اند. در هر صورت ما هم برای کسب بهترین نتیجه به مسابقات می‌رویم و تا به امروز که با شما صحبت می‌کنم همه‌چیز نرمال است.

  • یکی از نکات جالب درباره بازیکنی مثل سعید معروف، استقبال بسیار زیاد از طرف هواداران است. در همین فنلاند هم حتی هوادارانی بودند که راه طولانی آمده بودند تا سعید معروف را ببینند. به عنوان این شخصیت حقیقی، از این موضوع خوشحال هستی؟

طبیعتا این‌که مردم یک نفر را دوست داشته باشند خوشحال‌کننده است. من هیچ‌وقت نمی‌توانم پاسخگوی این همه محبت مردم باشم اما خُب این موضوع کار من را خیلی‌خیلی سخت می‌کند.

من حالا می‌دانم که کوچک‌ترین رفتارم تحت نظر مخاطبان ورزش است و آن‌ها از این نظر انتظار بالایی از من دارند. من هر روز باید تلاش کنم، هر روز سعی کنم بهتر از روز قبل باشم و در نهایت همه این‌ها فقط به همین دلیل است که بتوانم حتی محدود، پاسخی برای این همه محبت مردم داشته باشم.

  • یک بار یکی از رسانه‌های اروپایی تو را با رئیس‌جمهور کشور تاتارستان مقایسه کرده بود. از این لحاظ که سعید معروف بیش از سیصد هزار هوادار در شبکه مجازی اینستاگرام دارد اما رئیس‌جمهور این کشور تنها شصت هزار نفر. فارغ از این‌که اصلا چرا این مقایسه انجام شد فکر می‌کنی چه عاملی باعث شد که در فضای مجازی به یکی از معروف‌ترین ورزشکاران قاره آسیا تبدیل شوی؟

شاید یکی از دلایل این موضوع استقبال بیش از انتظار ایرانی‌ها از برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است. به دلیل محدودیت‌هایی که برای دسترسی به برخی شبکه‌ها وجود دارد، مردم ما پای ثابت اینستاگرام شده‌اند.

این البته یک دلیل است. دلیل دوم این‌که ما ایرانی‌های بسیار علاقه‌مند به ورزش کم نداریم. نه فقط در کشور خودمان که در خیلی از کشورهای جهان ایرانی‌ها، به‌شدت پای ثابت ورزش و اخبار ورزشی هستند.

در این شرایط، طبیعی است که از یک راهی به ورزشکاران هموطن هم دسترسی پیدا کنند.

هموطنان ما در بسیاری از شهرهای دنیا از جمله دبی، بمبئی، استانبول، رم، لندن، برلین، نیویورک، استکهلم و سایر شهرها زندگی می‌کنند، بنابراین اصلاً جای تعجب نیست وقتی که در لیگ جهانی مقابل ایتالیا در خاک این کشور بازی می‌کردیم، نیمی ‌از سالن، ایرانی باشند.

  • گویا زمانی که در روسیه زندگی می‌کردی با سردار آزمون رفاقت خیلی نزدیکی داشتی. زندگی در روسیه سخت نبود؟

سردار رفیق خیلی صمیمی‌ من است. طبیعی است که در روسیه هم ارتباط ما نزدیک‌تر باشد. ضمن این‌که پدر سردار، مربی والیبال بود و ما افتخار شاگردی‌اش را داریم. اتفاقا در یکی از بازی‌های تیم زنیت، سردار برای تشویق من به استادیوم آمد. در بازی مقابل پیاچنزا در لیگ قهرمانان اروپا.

  • جدا از بحث خداحافظی‌ات از زنیت، ماجرای پیوستن به این تیم هم حاشیه‌های زیادي داشت. مثلا این‌که انجام توافق تو با تیم زنیت حدود 2ماه طول کشید.

من فکر می‌کنم لیگ ایران بسیار قوی است و در آن تیم‌های سطح بالا، درآمد خوب و بازیکنان باکیفیتی از برزیل،‌ آرژانتین، ایتالیا، صربستان و بلغارستان حضور دارند.

سالن‌های والیبال هم در کشور ما بسیار بزرگ هستند و مردم زیادی برای تماشای مسابقات به سالن‌ها می‎آیند. برای مثال در هر بازی تیم شهرداری ارومیه یادم هست که حدود 6هزار نفر برای تشویق به سالن می‌آمدند.

با این اوصاف سخت است که شرایط جدیدی را بتوانی قبول کنی. من باید به خوبی درباره انتخاب‌هایی که داشتم فکر می‌کردم. و البته هنوز هم فکر می‌کنم که بهترین تصمیم را گرفتم.

تیم زنیت به مراتب در سطح بالاتری از باشگاه‌های ایرانی بازی می‌کند. هدف باشگاه این بوده و هست که تمام جام‌های قهرمانی موجود در جهان را ببرد. در این شرایط عضویت در چنین تیمی ‌یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

  • خُب چرا پیشنهاد نخست زنیت را رد کردی؟

منتظر شدم تا تیم شهرداری ارومیه یک پاسور خوب برای جانشینی من پیدا کند. خوشبختانه این انتخاب با آوردن «والریو ورمیلیو» انجام شد.

  • آیا ارزش دارد که تیم‌های روسیه، تعدادی از بازیکنان خود را از بین ایرانی‌ها انتخاب کنند؟ به عنوان یک ایرانی که در این کشور والیبال بازی کردی، فکر می‌کنی در نهایت روسیه انتخاب خوبی برای ایرانی‌ها بود؟

ببینید، این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. من فکر می‌کنم بازیکنان ما بسیار قوی هستند ولی خُب اکثر آن‌ها تا امروز در باشگاه‌های خارجی بازی نکرده‌اند. من از زنیت،‌ دعوتنامه رسمی ‌دریافت کردم ولی بازیکنان ایرانی هم با هر قیمتی حاضر به بازی در تیم‌های معمولی لیگ‌های لهستان و ایتالیا نیستند.

  • به عنوان کاپیتان تیم ملی ایران می‌خواهيم یک سوال درباره وضعیت قبلی و فعلی والیبال ایران بپرسيم. این سوال را رئیس فدراسیون والیبال هم جواب داد. جهش والیبال ایران از چه زمانی و چرا شروع شد؟

بازیکنان قدرتمند و مدارس والیبال همیشه در ایران وجود داشته‌اند ولی تیم ملی با روش و سیستم مشخصی تمرین نمی‌کرد. بنابراین فدراسیون والیبال ایران، مربی بزرگی به نام خولیو ولاسکو را استخدام کرد.

او 50بازیکن برتر ایران را به اردو دعوت کرد و ما با فرهنگ جدیدی شروع به تمرین کردیم. تیم ایران خیلی زود در آسیا و جهان نتیجه گرفت. حالا بازیکنان تیم ملی ایران به قدرت خود اعتقاد دارند.

من فکر می‌کنم حرکت رو به رشد تیم ملی ایران، از زمان پیوستن ولاسکو ناگهان شیب بیشتری گرفت و در واقع نقطه عطف ما، همین حضور بود.

  • تو در روسیه بازی کرده‌ای و آداب والیبال روسیه را خیلی خوب بلد هستی. چند وقت دیگر هم باید میزبان همین روسیه در تهران باشیم و این‌بار در قامت کاپیتان تیم حریف روبه‌روی هم‌تیمی‌های سابقت در زنیت قرار می‌گیری. از طرفی تیم ما هم در میادین رسمی‌ موفق به شکست روسیه نشده است. آیا برای شکستن این طلسم تلاش خواهی کرد؟

بله، حتما همین‌طور است. ما همه تلاشمان همین است. من فکر می‌کنم با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های قبل به دست آوردیم و همین‌طور روزهایی که من در روسیه بازی کردم، موقعیت خوبی داریم که این تیم را شکست بدهیم.

ضمن این‌که ما اهرم قوی به نام تماشاگران ایرانی را هم داریم. امیدوارم بتوانیم با استفاده از حضور جمعیت و جو سالن آزادی، روسیه را در تهران شکست دهیم. هیجان تماشاگران والیبال چیزی از بینندگان فوتبال کم ندارد. به نظر شما تیم ملی والیبال روسیه در تهران تحت فشار نخواهد بود؟!

  • حتما. یک سوال کمی ‌بی‌ربط به والیبال. حتما قبول داری که امروز هواداران والیبال خیلی تعدادشان بیشتر از سال‌های قبل شده است. سوای مسائل فنی، اگر بازی‌های تیم ملی والیبال ایران در استادیوم فوتبال آزادی برگزار شود، آیا 110هزار نفر برای تشویق شما به استادیوم می‌آیند؟

نمی‌دانم. دیدار افتتاحیه مسابقات قهرمانی جهان در استادیوم 65هزار نفری شهر ورشو و بدون هیچ مشکلی برگزار شد اما حضور 110هزار نفر برای دیدن مرحله بین قاره‌ای لیگ جهانی، خیلی زیاد به نظر می‌رسد.

واقعا تا حالا در این خصوص فکر نکرده‌ام ولی از ما ایرانی‌ها هیچ چیزی بعید نیست. تصور این موضوع هم جالب است؛ یک بازی والیبال در استادیوم آزادی در حضور 110هزار نفر.

منبع:همشهري تماشاگر

کد خبر 296156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha