فعالیت‌های معدنکاری نه‌تنها پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری کشور را تهدید می‌کند که در برخی مناطق این فعالیت‌ها سلامت شهروندان را با خطر مواجه کرده است.

 تخریب پوشش گیاهی به‌دلیل فعالیت معدنکاری بدون رعایت استانداردها

مهدي قاسمي، با ارسال نوشتاري كه در پي مي‌آيد با اشاره به فعاليت‌هاي معدن تراورتن در نزديكي يكي از روستاهاي زيباي استان اصفهان نسبت به نابودي اين روستا هشدار داده است. مهدي قاسمي در اين نوشتار نظر معاون اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان اصفهان را نيز جويا شده است آنطور كه اين مسئول محلي گفته است فعاليت‌هاي معدنكاري بدون رعايت استانداردهاي لازم باعث بروز تخريب پوشش گياهي و بروز ريزگردها مي‌شود.

  • كمجان زير غبار تراورتن دفن مي‌شود

روستاي سرسبز كمجان يكي از روستاهاي شمال غربي كوهستان كركس در استان اصفهان است. چندي است چهره زيباي اين روستا به‌خاطر فعاليت معدن تراورتن در دل كوه‌هاي اطرافش دچار دگرگوني شده است. درحالي‌كه طبق ماده 50 قانون اساسي جمهوري اسلامي «حفاظت از محيط‌زيست كه نسل امروز و نسل‌هاي بعدي در آن حيات رو‌به‌رشدي داشته باشند وظيفه عمومي تلقي شده است. از اين‌رو فعاليت‌هاي اقتصادي و غيرآن‌كه با آلودگي محيط‌زيست يا تخريب غيرقابل جبران ملازمه پيدا كند ممنوع است.»

عمليات استخراج در سنگ معدن تراورتن كشاورزي اين روستا را به‌شدت تهديد مي‌كند و از آنجا كه اصول كار در معدن تراورتن تربُري يا روش برش با آب است، متأسفانه از روش خشكه‌بُري استفاده مي‌شود كه به‌دليل گردوغبار ناشي از برش سنگ‌ها، خسارات جبران‌ناپذيري بر امكانات زيست‌محيطي و اكوسيستم طبيعي وارد مي‌شود. نشست اين گردوغبارها بر برگ درختان سبز و ظريف، فتوسنتز طبيعي را با مشكل جدي مواجه كرده است؛ از اين‌رو درختان از نظر ميوه‌دهي و سرسبزي افول پيدا كرده و رو به خشكي گذاشته‌اند. اين موضوعي است كه مديريت جهادكشاورزي نطنز نيز طي گزارشي برآن صحه گذاشته است: «باغاتي كه در حاشيه مسير تردد تريلرها قرار دارند به‌علت گرد و خاك حاصل از تردد تريلرها كه روي سطح برگ درختان قرار گرفته و گاه باعث ريزش برگ‌ها شده است اين درختان دچار خسارت شده‌اند و هرچه فاصله از اين تردد كمتر باشد و در باغاتي كه چسبيده به اين مسير هستند خسارات شديدتر است اين امر چون باعث اختلال در عمل فتوسنتز درختان شده طي چند سال متوالي بعيد نيست كه در نهايت منجر به خشكيدگي كامل درختان منطقه شود.»

تداوم فعاليت‌هاي معدنكاري در اين منطقه علاوه بر خسارات زيست‌محيطي باعث مهاجرت مردم اين روستا به شهرهاي بزرگ‌تر مي‌شود.

روستاي كمجان حاصلخيز‌ترين روستا در بين روستاهاي منطقه است كه مزرعه‌هاي زيادي دارد و در هر دشت محصول خاصي كشت مي‌شود، مثل دشت كمجان، دشت باقوس و دشت كروند كه بزرگ‌ترين مزرعه در منطقه است. يكي از محصولات اين روستا گلابي است كه به تحفه نطنز معروف است.

اين درحالي است كه انصاري، معاون اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان اصفهان هم با اعلام اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست بعد از سال 87 براي معادن مجوز فعاليت صادركرده است، مي‌گويد كه «معادن واقع در كمجان فعاليت خود را از سال 84 و بدون مجوز آغاز كرده است. به گفته انصاري، معادن فعال در ايران استانداردهاي لاز م را رعايت نمي‌كنند و در نتيجه به‌خاطر كارهاي غيراصولي ازجمله تردد كاميون‌ها و تريلرها در جاده‌هاي خاكي با عث خشك‌شدن درختان و بروز ريزگرد مي‌شوند.»

لذا با توجه به فرمايشات مقام‌معظم رهبري كه فرمودند: «بايد آگاهي عمومي را نسبت به مسائل زيست محيطي افزايش داد» به‌نظر مي‌رسد اشتغال‌زايي موقت براي تعدادي در معدن، نبايد باعث تخريب محيط زيست شود به‌ويژه آنكه اين فعاليت‌ها باعث از بين رفتن يكي از ركن‌هاي اصلي اقتصاد كشور يعني كشاورزي هم مي‌شود.

کد خبر 295625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha