سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش بختگان ۴روز است در آتش می‌سوزد.

آتش سوزی جنگل

  گزارش‌هاي دريافتي همشهري حاكي از آن است كه تا‌كنون هزار هكتار از پوشش گياهي اين منطقه حفاظت‌شده در آتش نابود شده است. پناهگاه حيات‌وحش و تالاب بين‌المللي بختگان در استان فارس يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي پرندگان محسوب مي‌شود كه اكنون 70درصد آن خشك شده و با معضلات متعددي مواجه است.

رسول حاجي‌باقري، فعال محيط‌زيست و از شاهدان عيني روز گذشته در گفت‌وگو با همشهري، محل وقوع آتش‌سوزي را پناهگاه حيات‌وحش بختگان 2در منطقه «خانه كت » اعلام كرد و گفت از جمعه گذشته آتش به جان پناهگاه حيات وحش بختگان افتاده است و با آنكه 2بار با تلاش نيروهاي محيط‌زيست، منابع طبيعي، بسيج و ساير دستگاه‌هاي محلي آتش مهار شد اما براساس سهل انگاري مسئولان استان و كوتاهي در اعزام هلي‌كوپتر به منطقه، آتش به ارتفاعات سرايت كرد و دامنه آن با عبور از ارتفاعات تا منطقه رونيز را در برگرفت.

اين فعال محيط‌زيست منشا آتش‌سوزي را عامل انساني عنوان كرد و افزود: متأسفانه از سال‌ها پيش عده‌اي سودجو با هدف كاشت انجير، پوشش گياهي منطقه را با آتش‌سوزي نابود مي‌كنند و از آنجا كه مسئولان محيط‌زيست و ساير نهادها در برخورد با اين افراد قاطعيت به خرج نمي‌دهند اين آتش‌سوزي‌ها هر از گاهي تكرار مي‌شود.

حاجي‌باقري درباره خسارات ناشي از آتش‌سوزي هم گفت كه برآوردهاي اوليه حاكي از آن است كه حداقل هزار هكتار از پوشش گياهي منطقه به‌ويژه درختچه‌ها نابود شده و درختان بنه، بادام كوهي و ارژن و ساير گونه‌هاي موجود در منطقه نابود شده يا به‌شدت آسيب‌ديده‌اند. علاوه براين، بسياري از پرندگان و گونه‌هاي جانوري منطقه هم در آتش سوخته و از بين رفته‌اند.

همزمان با گفته‌هاي اين فعال محيط‌زيست، مديركل محيط‌زيست استان فارس هم به مهر گفت كه با حضور گسترده نيروهاي مردمي، سپاه، بسيج، فرمانداري، محيط‌زيست و... بخش زيادي از آتش‌سوزي پناهگاه حيات وحش بختگان مهار شده اما آتش‌سوزي همچنان ادامه دارد.

حسينعلي ابراهيمي كارنامي با اعلام اينكه اين آتش‌سوزي منشا انساني داشته است، گفت: محيط‌زيست اين موضوع را پس از مهار آتش از طريق مراجع قضايي پيگيري مي‌كند.

وي درباره وسعت آتش‌سوزي هم گفت: بايد تا زمان مهار آتش صبر كرد تا وسعت واقعي نمايان شود اما وسعت آتش‌سوزي حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هكتار پيش‌بيني مي‌شود.به گفته ابراهيمي كارنامي، اين آتش‌سوزي به پناهگاه حيات وحش آسيب وارد كرده به‌خصوص تأثير زيادي بر جانوران كوچك زير زمين و خزندگان مانند انواع مارها دارد. از طرف ديگر حيوانات نيز با نا امن شدن اين منطقه به سمت مناطقي كه قابل حفاظت نيست حركت مي‌كنند.

کد خبر 295503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha