سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن ناجیان آب عنوان کرد: متاسفانه سالانه شاهد اضافه برداشت ۱۳۰ درصدی آب تجدیدشونده از دشت مشهد هستیم.

اضافه برداشت ۱۳۰ درصدی آب از دشت مشهد

به گزارش ايسنا، مهدی جمشیدی اظهار کرد: بر اساس آمار و ارقام موجود دشت مشهد سالانه حدود 600 تا 800 میلیون متر مکعب آب تجدیدشونده دارد، اما برداشتی که اکنون از این دشت انجام می‌شود، سالانه یک میلیارد و 400 ‌متر مکعب است که این به معنای اضافه برداشت 130 درصدی از منابع آب تجدیدشونده این دشت است.

وی با بیان این که میزان اضافه برداشت بر اساس استانداردهای دنیا 40 درصد از آب تجدیدشونده است، افزود: این میانگین حتی در کشور هم 80 درصد بوده، بنابر این آمار اضافه برداشت دشت مشهد بسیار زیاد است.

جمشیدی با اشاره به کسری مخزن ذخیره ۱۰۰ میلیون مترمکعبی دشت مشهد در هر سال، عنوان کرد: سال گذشته در دشت مشهد 80 سانتی‌متر افت سطح آب زیرزمینی داشتیم و این فرایند طی سال‌های متمادی باعث از دست دادن ذخیره استراتژیک دشت مشهد و هم چنین نشست زمین می‌شود.

مدیرعامل انجمن ناجیان آب افزود: شکاف‌های عمیقی که هم اکنون در دشت‌های نیشابور و بردسکن وجود دارد، به دلیل همین اضافه برداشتی است که طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده و حتما باید متوقف شود.

وی در ادامه در خصوص راهکارهای موجود برای حل مشکلات دشت مشهد، گفت: خوشبختانه در دولت جدید جلسه شورای آب به صورت مرتب برگزار می‌شود و ما به نتایج این جلسات برای حل معضلات موجود امیدواریم.

جمشیدی تصریح کرد: بر اساس یکی از قوانین مصوب این جلسه وزارت نیرو موظف بود تا مهر پارسال بر مبنای 75 درصد برداشت آب تجدیدشونده با اولویت شرب، صنعت و کشاورزی برنامه‌ای تبیین و به دستگاه‌ها ابلاغ کند و با اعمال این سیاست تا 20 سال آینده وضعیت دشت‌ها متعادل خواهد شد که این امر هنوز اجرایی نشده و در حد مباحث آیین‌نامه‌ای است.

جمشیدی در رابطه با راهکار دوم در خصوص کاهش مشکلات آب استان، عنوان کرد: تغییر مدل مدیریتی از دولتی به مشارکتی از جمله راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت خطرناک آب است و به این منظور طی یک فرایند کارشناسی چهار هزار ساعته با صد نفر کارشناس سندی مصوب کردیم که طبق قانون مدیریت یکپارچه منابع و مصارف به صورت شورای مدیریتی با حضور ذی‌نفعان تشکیل شود که اگر این مصوبات به مرحله اجرایی برسد، برخی از معضلات این بخش حل خواهد شد.

مدیرعامل انجمن ناجیان آب همچنین به اصلاح الگوی مصرف و قیمت آب به عنوان سایر راهکارهای موجود اشاره کرد.

کد خبر 295544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha