چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

وزارت بهداشت به بهترین تصاویری که سیگاری‌ها را از سیگار دلزده و احتمالا آنها را در ترک سیگار موفق کند، جایزه می‌دهد.

سیگار

برگزاري مسابقه طرح، عكس و تصاوير هشدار‌دهنده بهداشتي پاكت سيگار به‌منظور اجراي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات اجرايي شده است. طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، دخانيات سالانه موجب مرگ 6ميليون نفر از مردم جهان مي‌شود كه 600هزار مورد آن ناشي از مواجهه با دود دست‌دوم حاصل از مصرف ديگران است. طبق ماده 11كنوانسيون بين‌المللي كنترل دخانيات كه ايران از سال 84به عضويت آن در آمده است هر يك از كشورهاي عضو بايد بسته‌بندي و برچسب‌گذاري فرآورده‌هاي دخاني را به‌گونه‌اي اجرا كنند كه ضمن انتقال پيام و هشدار در مورد مضرات استعمال دخانيات، از درج عباراتي كه منجر به گمراهي مصرف‌كنندگان اين مواد بشود، نظير «ملايم»، «سبك»، «كم‌جرم» يا «فوق‌العاده‌ملايم» جلوگيري شود. اما ميزان و كيفيت اين تصاوير هميشه مورد بحث بوده است.

در بيشتر كشور‌هاي صنعتي، استفاده از تصاوير مشمئز‌كننده و واقعي از بيماراني كه بر اثر مصرف سيگار مبتلا به سرطان شده‌اند رواج دارد. اين تصاوير براي تكراري نشدن هرازگاهي تغيير مي‌كند.جست‌وجوي اين تصاوير در اينترنت و البته مشاهدات سيگاري‌هاي دنياديده نشان مي‌دهد كه تصاوير منتشرشده روي سيگارهاي ايراني به اندازه كافي هشدار‌دهنده نيستند. يكي از وظايف ستاد كشوري كنترل دخانيات، تعيين نوع پيام‌ها، هشدارها، تصاوير و طرح‌هاي مرتبط با آثار سوء اجتماعي، اقتصادي، بهداشتي و سلامتي دخانيات و دوره‌هاي زماني آن است. براساس ماده 5اين قانون نيز درج پيام‌هاي سلامتي در مورد زيان‌هاي دخانيات به‌صورت مصور و با پوشش حداقل 50درصد سطح هر طرف پاكت سيگار الزام آور شده است. به گفته‌ دكتر شهرام رفيعي‌فر مديركل دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، مطالعات انجام شده در كشورهاي جهان نشان داده است كه استفاده از تصاوير مؤثر روي بسته بندي محصولات دخاني موجب انتقال بهتر پيام بهداشتي و تشويق افراد به ترك مصرف دخانيات و جلوگيري از شروع مصرف آن در جوانان مي‌شود. اما به اعتقاد مهندس حميد محمودي رئيس گروه سابق بهداشت محيط دانشگاه تهران، متخصصاني كه از منظر سلامت به تصاوير پاكت‌هاي سيگار نگاه مي‌‌كنند معتقدند كه خطر را بايد به مردم نشان داد. البته هستند عده‌اي كه معتقدند تصاوير پاكت‌ها بايد به جاي زننده بودن آگاهي رسان باشد. مردم بيش از اينكه بترسند بايد بفهمند كه سيگار عامل بيماري‌زاست و به بدن ضرر مي‌رساند.

محمودي مي‌گويد: واقعيت اين است كه طرز برخورد مردم از جامعه‌اي به جامعه‌اي ديگر با هم فرق مي‌كند و شايد نياز است كه متخصصان حوزه‌هاي ديگر مانند جامعه‌شناسان و روانشناسان در اين‌باره اظهارنظر كنند. تصاوير سيگارهايي كه در ايران بسته بندي مي‌شود به‌گونه‌اي است كه مردم نوع سيگار را با آن شكل مي‌شناسند و تصوير برايشان ديگر معناي اصلي را ندارد. شايد اين تصاوير تنها براي كساني كه تازه شروع به سيگار كشيدن كرده‌اند هشدار‌دهنده باشد.

  • انتقاد از قاچاق سيگار

توجيهي كه مسئولان در توليد انحصاري دخانيات در كشور ارائه مي‌دهند در حالي است كه سالانه مقدار زيادي سيگار از راه قاچاق وارد كشور شده و با قيمتي به‌مراتب بيشتر از سيگار وارداتي همان برند به فروش مي‌رسد. معاون وزير بهداشت روز گذشته با انتقاد شديد از مسئولان مبارزه با كالاهاي قاچاق اين سؤال را مطرح كرد كه چرا كسي متوجه ورود سالانه يك هزار تريلي سيگار به كشور نمي‌شود؟

علي‌اكبر سياري با اشاره به افزايش پيدا نكردن ماليات سيگار براي سال 94بر اثر تصميمي كه كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي گرفت به تسنيم گفت: چطور يك هزار تريلي سيگار با يك قيمت يكسان در همه ايران به فروش مي‌رسد؟ مسئله لايحه بودجه كه هر روز نيست و اين توليدكنندگان، مصرف‌كنندگان و قاچاقچيان سيگار اجازه ندادند اين قانون در مجلس پيش رود، رسانه‌ها نيز كمك نكردند ولي رسانه‌ها مي‌توانند چراغ اين اطلاع‌رساني را روشن ‌نگه دارند.وي از رسانه‌ها خواست دست‌هاي پنهان واردات قاچاق سيگار با اين حجم كلان را آشكار كنند.

کد خبر 294976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha