نماینده مردم میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد فروچاله‌ها در دشت میناب واقع در استان هرمزگان گفت که قسمت اعظم این دشت فرو نشسته و ما در آستانه یک فاجعه عظیم زیست‌محیطی در منطقه میناب هستیم.

 ایجاد فروچاله‌ها در دشت میناب و احتمال بروز فاجعه زیست‌محیطی

به گزارش ايسنا، سيدعبدالكريم هاشمي‌نخل‌ابراهيمي در جلسه علني ديروز مجلس طي تذكري با تأكيد بر لزوم توجه به وضعيت دشت ميناب، گفت: دوشنبه گذشته كارشناسان و معاونان سازمان زمين‌شناسي از اين فروچاله‌ها در دشت ميناب بازديد و وضعيت اين دشت را بحراني اعلام كردند.

وي اضافه كرد: اگر برداشت‌هاي بي‌رويه آب از اين دشت متوقف نشود آنچه از باغات انبه، ليمو و نخيلات باقي مانده نيز از بين خواهد رفت. لذا از دولت و مسئولين مي‌خواهيم براي جبران اين فاجعه زيست‌محيطي و احياي دشت، باغات و نخيلات اقدام كنند و براي زندگي، كار و اشتغال مردم ميناب هم فكري كنند.

  • هشدار سازمان زمين‌شناسي

همزمان مشاور رئيس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني با بيان اينكه وضعيت دشت ميناب بحراني است، به فارس گفت: نجات اين دشت در اولويت برنامه‌هاي اين سازمان قرار مي‌گيرد.

محمدجواد بلورچي كه در راس هيأتي به اين منطقه سفر كرده در حاشيه بازديد از دشت ميناب و فروچاله‌هاي اطراف روستاي چلوگاوميشي در بخش مركزي ميناب علت شكل‌گيري فروچاله‌ها، تشكيل و پيشروي پديده فرونشست زمين در ميناب را ناشي از برداشت بيش از حد از منابع زيرزميني دانست.

وي با اشاره به اينكه امروز شاهد شكل‌گيري اين فروچاله‌ها گفت: در كنار جاده‌ها و توسعه و پيشروي آن به اعماق زمين هستيم تصريح كرد: اين پديده خطري جدي براي منطقه است.به گفته بلورچي، توسعه شكستگي‌هاي زيرزميني مي‌تواند بحراني را براي خاك منطقه ايجاد كند كه هيچ‌گاه نمي‌توان آن را جبران كرد.

بلورچي مديريت منابع آب زيرزميني را مهم‌ترين عامل كنترل فروچاله‌ها در دشت ميناب دانست و گفت: براي جبران خسارت وارد شده در ميناب راهي جز مصرف كمتر آب‌هاي زيرزميني وجود ندارد.

آنطور كه مشاور رئيس سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني مي‌گويد تنها پيشنهاد علمي و عملياتي به مردم و مسئولان ميناب اين است كه با برداشت كمتر از منابع زيرزميني و منطقي مصرف كردن آب، از كاشت و آبياري هر محصولي كه ارزش افزوده مناسب ندارد با آب‌هاي زيرزميني پرهيز كنند.

وي بهره‌گيري از سيستم آب‌شيرين‌كن را از ديگر راه‌هاي كنترل بحران در دشت ميناب عنوان كرد و افزود: اگر در گذشته استفاده از صنعت آب‌شيرين‌كن سخت و به انرژي زيادي نيازمند بود و سرمايه‌گذاري اوليه زيادي مي‌خواست اكنون ديگر اينگونه نيست و حتي اين صنعت بومي نيز شده، ضمن آنكه هر روز قيمت تاسيسات آب‌شيرين‌كن در دنيا در حال كاهش است.

کد خبر 294970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha