سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

مقام‌های عربستان طی ماه‌های گذشته نشان داده‌اند که حرف‌هایشان درباره یمن به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.

یمن

به همين‌دليل درحالي‌كه از ساعت 11شب گذشته وعده توقف حملات و آتش‌بس 5روزه داده شده سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي با شك و ترديد تحولات اين كشور را پيگيري مي‌كنند. روز گذشته و ساعاتي پيش از آغاز اين آتش بس هم جنگنده‌هاي ائتلاف تحت رهبري عربستان چندين منطقه اين كشور ازجمله صنعا، پايتخت را هدف حملات خود قرار دادند. تصاوير منتشر شده از 3 حمله هوايي به شمال صنعا خبر مي‌دهد كه باعث شد تا ستون‌هاي دود اين شهر را فرابگيرد.

در شهر عدن هم شاهدان عيني از ادامه حملات هوايي عربستان خبر داده‌اند. همچنين به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، در آستانه موعد آغاز آتش بس موقت، عربستان حضور نيروهاي خود را در منطقه مرزي با يمن به‌شدت افزايش داده است. وزير دفاع عربستان اين اعزام گسترده نيرو به شهر مرزي نجران را پس از گسترش درگيري‌ها در اين منطقه اعلام كرده است. مقام‌هاي رياض تعداد دقيق نيروهاي اعزامي را اعلام نكرده‌اند اما گفته‌اند كه آنها مجهز به تسليحات پيشرفته براي درگيري در مناطق كوهستاني هستند.

يمني‌ها كه حالا پس از 6 هفته بمباران هوايي حتي به آب آشاميدني هم به سختي دسترسي دارند در انتظار رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه هستند. پيش از اين هم سعودي‌ها توقف حملات هوايي خود به يمن را اعلام كرده بودند اما از فرداي آن بار ديگر حملات خود را از سرگرفتند.

عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان اعلام كرده كه زمان 5روزه اين آتش بس قابل تمديد است اما گفته است كه اين آتش‌بس‌ به شرطي است كه تمام يمن را فرابگيرد. او در مصاحبه با سي‌ان‌ان گفت: آتش‌بس براي همه يمني‌ها يا هيچ‌كدام از آنهاست. اين حرف نشان مي‌دهد كه سعودي‌ها خود را براي نقض سريع آتش بس به هر بهانه‌اي آماده كرده‌‌‌اند. گفته مي‌شود با گسترش اعتراض‌هاي بين‌المللي و حقوق‌بشري، واشنگتن عربستان را براي اين آتش بس و پايبندي به آن تحت فشار قرار داده است.

وزير امور خارجه عربستان اما براي بهبود وجهه اين كشور با رد اين گزارش‌ها مدعي شده كه كشورش به حفظ جان غيرنظاميان اهميت مي‌دهد.اين در حالي است كه مقام‌هاي سازمان ملل در تازه‌ترين گزارش خود درباره يمن اعلام كرده‌اند كه عربستان بدون اطلاع قبلي مدارس و مراكز وابسته به سازمان ملل را هدف حملات هوايي قرار مي‌دهد. مقام‌هاي عربستان همچنين قصد دارند كه ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به يمن را تحت كنترل خود درآورند كه باعث خشم مقام‌هاي سازمان ملل شده است. برخي مقام‌هاي عربستان همچنين از قصد اين كشور براي بازرسي كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي بشردوستانه حرف زده‌اند.

  • ورود نماينده جديد سازمان ملل به يمن

در آستانه برقراري آتش بس روز گذشته اسماعيل ولد الشيخ احمد، نماينده جديد سازمان ملل هم وارد صنعا، پايتخت اين كشور شد تا بر اوضاع نظارت داشته باشد. نماينده جديد سازمان ملل پس از آن منصوب شد كه جمال بن عمر، نماينده سابق اين سازمان تحت فشار عربستان مجبور به استعفا از مقامش شد.

برقراري آتش بس در يمن مورد استقبال نهادهاي بين‌المللي و كشورهاي مختلف جهان قرار گرفته است تا شايد پس از هفته‌ها محاصره همه جانبه، مردم يمن بتوانند به مايحتاج اوليه دسترسي پيدا كنند. عربستان طي هفته‌هاي گذشته با تمام قوا ازجمله بارها بمباران فرودگاه صنعا، مانع از رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن شده و اين كشور اكنون با بحران همه‌جانبه انساني ازجمله كمبود شديد غذا، سوخت، آب آشاميدني و تجهيزات پزشكي روبه‌روست.

اين در حالي است كه نهادهاي بين‌المللي خواستار تبديل اين آتش‌بس موقت به دائمي هستند تا بحران يمن از طريق مذاكرات داخلي براي تشكيل دولت مورد حمايت همه گروه‌ها حل شود. امروز همه نگاه‌ها به يمن است تا پايبندي عربستان به آتش بس سنجيده شود.

  • سناريوهاي عربستان در روزهاي آتش‌بس

حرف‌هاي وزير امور خارجه عربستان درباره آتش بس نشان مي‌دهد كه مقام‌هاي رياض در حال برنامه‌ريزي براي نقض آتش‌بس به هر بهانه‌اي هستند تا حملات خود را بار ديگر از سر بگيرند. اين پيش‌بيني وجود دارد كه با وجود توقف حملات هوايي، گروه‌هاي افراطي وابسته به عربستان به حملات خود در اين كشور ادامه دهند و پس از پاسخ نيروهاي مردمي و ارتش به اين حملات، سعودي‌ها به سرعت حملات خود را بار ديگر از سر بگيرند. اين احتمال داده شده كه به همين بهانه سعودي‌ها از لزوم ايجاد منطقه حائل در منطقه مرزي يمن حرف بزنند.

کد خبر 294950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha