همشهری آنلاین: پلیس لندن اعلام کرده در جریان تجمع برنامه‌ریزی نشده‌ای که برابر خانه نخست‌وزیر بریتانیا و علیه سیاست‌های ریاضتی دولت دیوید کامرون برگزار شده بود، ۱۷ نفر بازداشت شده‌اند.

پلیس لندن ۱۷ معترض مخالف سیاست‌های ریاضتی دولت انگلیس را بازداشت کرد

تظاهرات‌کنندگان روز شنبه، نهم مه، در حالی که پلاکاردهایی در مخالفت با سیاست‌های ریاضتی و علیه حزب محافظه‌کار در دست داشتند در برابر محوطه ساختمان شماره ۱۰، محل اقامت نخست وزیر بریتانیا تجمع کردند و در حالی که نیروهای پلیس برابرشان صف کشیده بودند، رو در رو با آنها به مشاجره پرداختند.

به گزارش بي بي سي، در دقایقی هم با پرتاب بمب‌های دودزا توسط معترضان به سوی پلیس بین دو طرف کشمکش‌هایی پیش آمد که در جریان آن به گفته پلیس، ۱۷ نفر بازداشت و چهار مامور پلیس مجروح شده‌اند.

بعضی از ماموران پلیس با تجهیزات ضدشورش در محل حاضر شده بودند

پلیس لندن ۱۷ معترض مخالف سیاست‌های ریاضتی دولت انگلیس را بازداشت کرد

در همین حال، گزارش شده در کاردیف، پرجمعیت‌ترین شهر ولز، حدود ۲۰۰ معترض در تظاهراتی مشابه علیه سیاست‌های ریاضتی دولت شعار داده‌اند.

گزارش شده در میان تظاهرات‌کنندگان شارلوت چرچ، خواننده معروف ولزی هم حضور داشته است. او با بالا بردن پلاکاردی که رویش نوشته شده بود "به شدت عصبانی‌ام" در میان معترضان حرکت می‌کرد.

پلیس لندن ۱۷ معترض مخالف سیاست‌های ریاضتی دولت انگلیس را بازداشت کرد

همزمان پلیس لندن می‌گوید در حال تحقیق برای یافتن مسببان شعارنویسی بر روی بنای یادبود جنگ جهانی دوم است که حاوی دشنامی با مضمون "محافظه کاران فرومایه" است.

سخنگوی دولت بریتانیا، شعار‌نویسی با اسپری روی بنای یادبود زنان جنگ جهانی دوم را "اهانت به سربازان و ایثارگران وطن" خوانده و آن را به ویژه در روزهایی که جشن‌های بزرگداشت

هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی در کشورهای غربی در حال برگزاری است، غیرقابل قبول توصیف کرده است.

معترضان ابتدا در برابر دفتر حزب محافظه‌کار (پیروز انتخابات) تجمع کردند ولی بعد به سوی ساختمان شماره ۱۰ حرکت کردند

چالش های پیش روی کامرون

 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، این روزها کمتر فرصت دارد پیروزی مجدد خود را جشن بگیرد، چرا که از سویی با مخالفت مردمی رو به روست که از بر جا ماندن حزب محافظه کار در کشورشان خشمگینند، و از سوی دیگر باید تکلیف انگلیس را با اتحادیه اروپا روشن کند.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی در تفسیری در این باره نوشت: کامرون که نخست باید خشم یاران شکاک حزبیش را در مورد پیوستن به اتحادیه اروپا آرام کند، در سخنرانی جشن انتخاب مجدد خود گفت که همچنان از برگزاری همه پرسی تا پایان سال 2017 میلادی برای پیوستن یا نپیوستن به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

این خبرگزاری در ادامه تفسیر خود افزود: البته کامرون تمام سعی خود را به کار خواهد بست تا انگلیس در اتحادیه اروپا بماند، اما این تنها به شرط آن است که دولت محافظه کارش به اصلاحاتی نظیر اصلاح قوانین مربوط به مهاجرت و بازگرداندن برخی اختیارات خاص به لندن دست بزند.

اما او همه اینها را باید طوری به سرانجام رساند که همزمان هم شرکای اروپایش و هم مخالفان حزبیش، با پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا راضی نگه داشته شوند.

نویسنده سرمقاله نشریه تایمز در روز جمعه ضمن تایید این نکته نوشت که او (کامرون) در هر گامی که بر می دارد باید بتواند گروه 100 نفره شکاکان نافرمان مخالف پیوستن به اتحادیه اروپا را مدیریت کند، به عبارتی همان ها را که بسادگی کوتاه نمی آیند.

برخی صاحب نظران شرایطی را که امروز کامرون با آن روبروست با دوره 'جان میجر' نخست وزیر اسبق انگلیس مقایسه می کنند.

اعضای حزب محافظه کار که مخالف سرسخت پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا هستند، در جریان مذاکرات معاهده ماستریخت چنان بر میجر تاختند، که او را مجبور کردند به سه عضو کابینه خود دشنام دهد.

'سیمون جنکینز' مفسر گاردین در این باره نوشت 'بزرگترین چالشی که امروز کامرون با آن روبروست بازگشت همان کسانی است که میجر به آنها دشنام داد'.

جالب اینجاست که یکی از همان ها که میجر به او ناسزا گفت، امروز هنوز بر سر کار و عضوی از پارلمان است.

'فیلیپ استیونز' نویسنده روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به حمایت کامرون از برگزاری همه پرسی سال 2017 میلادی، نوشت که خودش خود را در تله انداخت.

استیونز می نویسد 'کامرون با درخواست برگزاری همه پرسی برای بیرون ماندن از اتحادیه اروپا یا پذیرش عضویت آن خودش را در دست شرکای اروپایی و نیز تندروهای مخالف عضویت انگلیس اسیر کرد'.

کد خبر 294690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha