مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از مهندسان آلمانی برای برطرف ساختن معضل پارک خودرو در شهر‌های شلوغ خودرویی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به صورت عرضی حرکت کرده و برای گنجاندن خود در فضاهای کوچک،‌تغییر اندازه دهد.

براساس گزارش CNN، با رشد سرگيجه‌آور شهرها، مسافران درون شهري بايد با مشكلاتي دائمي براي تحمل ترافيك‌هاي روزانه و كمبود جاي پارك را تحمل كنند. از اين رو گروهي از مهندسان آلماني راه‌حلي مبتكرانه را براي رفع اين مشكلات ارائه كرده‌اند: خودرويي قابل انعطاف و برقي كه مي‌تواند مانند خرچنگ‌ها به پهلو حركت كند و براي گنجاندن خود در فضاهاي كوچك،‌ابعاد خود را كاهش دهد.

خودرو

خودروي EO Smart Connecting Car2 طراحي خلاقانه‌اي از شركت روباتيك DFKI در برمن آلمان است، مركزي كه در آن گروهي از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري و طراحان به همراه مهندسان الكترونيك طي سه سال گذشته درحال بهبود و تكميل پروژه ريزخودروهاي هوشمند بوده‌اند.

اين خودرو كه اولين بار در سال 2012 معرفي شده‌ و اكنون نسخه‌اي ارتقا يافته از آن رونمايي شده‌است،‌ مانند خودروهاي عادي حركت مي‌كند، اما از آنجايي كه هر چرخ موتور مخصوص به خود را دارد،‌ خودرو از توانايي حركت كردن به دو طرف نيز برخوردار است، به اين شكل راننده مي‌تواند خودرو را در مناطق شهري پرجمعيت كه فضاهاي پارك كمي در آن وجود دارد،‌خودروي خود را در فضايي محدود بگنجاند.

به گفته تيمو برنشين مدير اين پروژه،‌تبديل وضعيت خودرو از حالت حركت عادي به حركت به دو طرف خودرو تنها چهار ثانيه زمان مي‌برد. نمونه آزمايشي اين خودروي برقي از حداكثر سرعت 65 كيلومتر بر ساعت برخوردار است و با يكبار شارژ چهار ساعته باتري مي‌تواند 50 تا 70 كيلومتر مسافت را طي كند. اما توانايي اين دو سرنشينه‌ در كاهش ابعادش به  1.5 متر باعث شده تا سازندگانش نسبت به استفاده از اين خودرو در شهر‌ةاي آينده هيجان‌زده باشند.

به گفته سازندگانش،‌اين خودرو مي‌تواند ابعاد خود را 80 سانتيمتر كاهش داده و به اندازه يك دوچرخه نزديك سازد. به اين شكل مي‌تواند خود را در كوچكترين فضاها نيز بگنجاند. اين كاهش ابعاد به واسطه تا خوردن بخش‌هايي از خودرو انجام مي‌شود. در اين فرايند محور عقب خودرو روي ريل‌هايي لغزيده و به محور جلو تبديل مي‌شوند و به اين شكل فضاي داخلي خودرو به سمت بالا كشانده مي‌شود، اما در عين حال فضاي داخلي همچنان براي سرنشينانش راحت و خوشايند خواهد ماند.

اين مهندسان در تلاشند تا خودروي ابداعي‌شان براي تردد در شهر‌هاي آينده قابل‌استفاده باشد. هدف نهايي آنها گنجاندن اين خودرو در سيستم‌هاي اشتراك‌گذاري خودرو در شهرها است تا هرزمان كه فردي به خودرو نياز داشت، خود را به نزديك‌ترين ايستگاه رسانده و خودرويي شارژ شده را براي سفر درون شهري تحويل بگيرد.

اين شركت همچنين در تلاش است خودروهاي خود را مجهز به سيستم هدايت خودكار و پارك خودكار سازد. بيرنشين وضعيت خودروهاي هوشمند را با وضعيت يك دهه گذشته اسمارت‌فون‌ها مقايسه مي‌كند كه طي چند سال از هيچ به حدي فراتر از اشباع رسيده‌اند. به گفته وي تا 10 سال آينده شركت‌هاي بزرگ از قبيل مرسدس و GM خودروسازي اقدام به توليد خودروهاي هوشمند و خودكار خواهند‌كرد.

کد خبر 294523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha