چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

محمد باریکانی: هفتادمین سالروز تاسیس یونسکو با حضور نمایندگان ۱۴کشور عضو شورای حکام میراث ناملموس یونسکو در دفتر منطقه‌ای غرب و مرکز آسیای این سازمان در تهران برگزار شد.

یونسکو

به گزارش همشهري، در اين مراسم كه عصر ديروز در هتل لاله تهران برگزار شد پيام دبيركل يونسكو توسط نماينده او در ايران خوانده شد. هفتادمين سالروز تاسيس يونسكو در تهران و در شرايطي برگزار مي‌شود كه كشورهاي عضو يونسكو قرار است اين مراسم را در طول امسال و به تشخيص خود برگزار كنند.

مرشد ميرزا‌علي نقال، پرده‌خوان و تعزيه‌خوان ايراني كه نقش مهمي در تدوين پرونده جهاني ايران در موضوع نقالي براي ثبت در فهرست ميراث جهاني داشت به اين مناسبت به اجراي هنر جهاني شده نقالي و پرده‌خواني ايران پرداخت. همچنين يك گروه موسيقي در اصفهان كه با حضور در سايت‌هاي ميراث جهاني اصفهان اقدام به اجراي موسيقي در تلفيق ميراث ملموس و ناملموس ايران كرده بودند به اجراي قطعاتي در اين مراسم پرداختند.

اين مراسم كه با نمايش نخستين تصاوير از تاسيس سازمان جهاني يونسكو آغاز شد با ارائه پيام دبيركل سازمان يونسكو به مراسم تهران ادامه يافت.

يدالله پرمون، رئيس دفتر مطالعات منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو براي حفاظت از ميراث ناملموس در غرب و مركز آسيا در حاشيه اين مراسم به همشهري گفت: اين مراسم در تهران همزمان با دومين نشست عادي شوراي حكام ميراث ناملموس برگزار شده است. به گفته او امسال به مناسبت هفتادمين سالروز تاسيس يونسكو تمامي برنامه‌هاي مركز ميراث ناملموس در ايران با نشان يونسكو برگزار مي‌شود. يدالله پرمون همچنين از نهايي شدن پلان فعاليت‌هاي دفتر منطقه‌اي حفاظت از ميراث ناملموس يونسكو در تهران براي سال 2015خبر داد. ايران، تركيه، قطر، لبنان، قرقيزستان، افغانستان، پاكستان، قزاقستان، تاجيكستان، عراق، عمان، فلسطين، ارمنستان و تاجيكستان اعضاي دفتر منطقه‌اي يونسكو براي حفاظت از ميراث ناملموس منطقه غرب و مركز آسيا در دفتر تهران يونسكو هستند كه در اين بزرگداشت حضور يافتند. سفير ايران در يونسكو و شهيندخت مولاوردي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان نيز در اين نكوداشت حضور داشتند.

محمد‌حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي نيز در نكوداشت هفتادمين سالروز تاسيس يونسكو گفت: 7دهه است كه جامعه جهاني براي اهدافي چون كرامت انساني و حفظ ارزش‌هاي فرهنگي با تاسيس يونسكو گام برداشته و صلح و دوستي را به همراه داشته است. معاون ميراث فرهنگي گفت: يونسكو به‌دنبال حفظ ارزش‌ها و توسعه جهاني است.او با اشاره به اهميت ميراث فرهنگي و محيط‌زيست تصريح كرد: در سال 1975ايران توانست 3 اثر چغازنبيل، ميدان نقش جهان و تخت جمشيد را ثبت كند. طالبيان گفت: با وجود وقفه‌اي كه در ثبت ميراث ملموس ايران در يونسكو به‌دليل وقوع جنگ عليه ايران رخ داد، ايران توانست به سرعت و با تلاش زياد 17اثر تاريخي خود را به ثبت جهاني برساند. او تهيه پرونده‌هاي مشترك ثبت جهاني را تلاش براي برقراري صلح در منطقه خواند كه به گفته او از اهداف يونسكو است. طالبيان همچنين با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهاني بيابان لوت و 11قنات ايران به يونسكو گفت: مردمان گذشته ايران با پيش‌بيني‌اي كه از آينده ايران و خشكسالي داشتند با حفر قنات‌ها در حفظ محيط‌زيست گام برداشتند.

او همچنين كشورهاي همجوار با منطقه اورامانات ايران را به همكاري در ثبت جهاني منظر فرهنگي اين منطقه و آثار فرهنگي موجود در اين منطقه به‌صورت مشترك دعوت كرد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تأكيد كرد: زمينه انجام ماموريت‌هاي يونسكو در ايران وجود دارد و مركز ميراث ناملموس يونسكو در تهران نشانه خوبي براي تلاش‌هاي ايران براي همكاري در توسعه صلح است.

کد خبر 294246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha