چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

نمایندگان ۱۵کشور از اعضای اصلی و ناظر عضو مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس یونسکو در تهران که کشورهای عضو شورای حکام مرکز میراث ناملموس یونسکو نیز هستند به تهران سفر می‌کنند تا در نشست تهران به پیگیری امور جاری مرکز شامل کار و اساسنامه مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس و بررسی و جرح و تعدیل مجموعه قوانین و مقررات این مرکز بپردازند.

یونسکو

اين خبر را يدالله پرمون، رئيس دفتر منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو در تهران به خبرنگار همشهري اعلام كرد. به گفته او، تصويب عناويني كه در پلان فعاليت‌هاي مركز ميراث ناملموس يونسكو پيش‌بيني شده به محض گرفتن موافقت از كشورهاي حاضر در نشست تهران، تبديل به تقويم فعاليت‌هاي مركز منطقه‌اي ميراث ناملموس تهران مي‌شود.

آنطور كه پرمون گفته است از 15كشور حاضر در نشست تهران، 10كشور از اعضاي اصلي و 5كشور از اعضاي ناظر اين مركز هستند كه با رفع برخي موانع در كشورشان بلافاصله به عضويت مركز منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو در تهران درمي‌آيند.

يدالله پرمون برگزاري نشست شوراي حكام مركز ميراث ناملموس يونسكو در تهران را به پيشنهاد ايران و به مناسبت هفتادمين سال تاسيس يونسكو اعلام كرد.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز ديروز در عمارت كوشك يك بناي تاريخي متعلق به فرمانفرما، حوالي ميدان فردوسي تهران به خبرنگاران گفت كه پرونده مشترك ثبت جهاني چوگان را با همكاري پاكستان، افغانستان و تاجيكستان بار ديگر به يونسكو ارسال مي‌كند.

  • ارسال پرونده چوگان به يونسكو

آنطور كه محمدحسن طالبيان گفت: پرونده‌اي كه كشور آذربايجان به يونسكو برد تحت عنوان يك بازي روي اسب قره داغ و به‌عنوان ميراث ناملموس در خطر آن كشور بود نه ورزش چوگان. او گفت: پرونده مشترك بازي چوگان با مديريت ايران و در آينده نزديك براي ثبت جهاني به يونسكو مي‌رود.

طالبيان كه در دومين نشست عادي شوراي حكام مركز ميراث ناملموس يونسكو سخن مي‌گفت، به پرونده مشترك آيين «پخت نان‌هاي صاف، نازك و سنتي» اشاره كرد كه در آن پرونده ثبت جهاني نان لواش كه در كشورهاي ايران، آذربايجان و تركيه پخته مي‌شود به يونسكو ارسال مي‌شود.

معاون ميراث فرهنگي كشور البته اشاره‌اي نيز به ثبت جهاني جنگل‌هاي هيركاني كه مالكيت ثبت جهاني آن سال‌ها محل اختلاف دولت آذربايجان با ايران است داشت و گفت: 95درصد جنگل‌هاي هيركاني در ايران قرار دارد و تنها 5درصد آن در كشور آذربايجان است. مسئله اصلي به تفاهم رسيدن با كشور آذربايجان است كه در فهرست موقت يونسكو جنگل‌هاي هيركاني را با نام جنگل‌هاي هيركان به ثبت رسانده و حتي اين واژه تاريخي را هم عوض كرده است.

  • فهرست‌برداري از ميراث ناملموس

يدالله پرمون، رئيس مركز منطقه‌اي غرب و جنوب غرب آسياي يونسكو در تهران اما در پاسخ به اين سؤال همشهري كه ايران چه اقداماتي براي ثبت خرده‌فرهنگ‌ها و آيين‌هاي ايراني همچون آيين زارگيري در جنوب كشور يا آيين باران خواهي و... در فهرست ميراث ناملموس يونسكو داشته است؟ گفت: حداقل 3 پرونده ايران در پرونده‌هاي ثبت جهاني ميراث ناملموس به خرده فرهنگ‌ها توجه داشته است.

وي گفت: موسيقي بخشي‌هاي شمال خراسان، دانش لنج‌سازي و نقالي و قصه گويي ايراني كه در دل خود قصه‌گويي‌هاي محلي گنجانده شده است در پرونده‌هاي ثبت جهاني ميراث ناملموس ايران قرار دارند.

پرمون تأكيد كرد: در موضوع ثبت جهاني ميراث ناملموس كشور ابتدا بايد فهرست برداري لازم انجام شود و اين فعاليت با برگزاري كارگاه‌هاي مختلف در استان‌هاي مختلف كشور انجام مي‌شود تا مشخص شود كدام اثر حائز ثبت جهاني در فهرست ميراث ناملموس يونسكو است. به گفته رئيس دفتر منطقه‌اي مركز ميراث ناملموس يونسكو در تهران، سازمان ميراث فرهنگي و اين مركز در حال آموزش نيروهاي بومي و محلي براي انجام فهرست برداري از آثار ناملموس در نقاط مختلف كشور هستند. تاكنون 11 اثر ناملموس كشور در فهرست ميراث ناملموس يونسكو ثبت شده‌است. نخستين اثر ثبت شده در اين فهرست جهاني نوروز و آخرين آنها آيين قاليشويان مشهد اردهال است.

کد خبر 293646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha