مدیران موزه‌ها و فعالان حوزه گردشگری قلب طهران در دورهمی «پاییزبرگ یلدایی» شرکت کردند.

دورهمی یلدایی

به گزارش همشهری آنلاین، شهردار منطقه۱۲ در این باره گفت: «این دورهمی در نخستین سالگرد ثبت جهانی یلدا برگزار شد و مدیران موزه‌ها و فعالان حوزه گردشگری منطقه در سالن فارابی موزه آبگینه دور هم جمع شدند.»

«امیر یزدی» افزود: «این مراسم باحضور بزرگان عرصه تهران‌شناسی و گردشگری، در آستانه شب باستانی یلدا برگزار و در آن به‌جز سخنرانی درباره آیین و رسوم باستانی ایران، اجرای برنامه‌هایی نظیر شاهنامه‌خوانی و... انجام شد.»

در این ویژه‌برنامه «امیر قاسمی» رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، «نصرالله حدادی» تهران‌شناس و تاریخ‌پژوه، «سید امیرحسین ساداتی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه و... بودند و شاهنامه‌خوانی این مراسم را «سیمین مهر» انجام داد.

شب یلدا (چله) به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس مشترک ایران و افغانستان، سال گذشته در هفدهمین نشست کمیته بین‌ دولت‌ها برای پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

گفتنی است؛ ایران پرونده ثبت ملی یلدا را از سال۱۳۹۳ در یونسکو به اشتراک گذاشته بود تا به‌عنوان میراث ناملموس چندملیتی ثبت شود. در نهایت، کشورمان این پرونده را در اشتراک با افغانستان به یونسکو ارائه کرد و ثبت شد.

آیین شب یلدا، ۲۹آذر سال۱۳۸۷ هم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود.

کد خبر 729757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha