سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

محمد باریکانی: نمایندگان شورای حکام میراث ناملموس یونسکو از ۱۴کشور منطقه آسیای غربی و مرکزی صبح دیروز در هتل لاله تهران دور یک میز نشستند تا بر ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حفاظت و معرفی میراث ناملموس تأکید کنند.

ایران پرچمدار حفاظت از میراث ناملموس

اين دومين نشست شوراي حكام ميراث ناملموس يونسكو است كه با حضور نماينده يونسكو در تهران و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و به ميزباني ايران برگزار مي‌شود. رايزني در موضوع ارتقاي سطح آگاهي‌، آموزش‌هاي عمومي براي پاسداري از ميراث ناملموس و كمك به پايداري صلح در منطقه آسياي غربي و مركزي هدف اصلي شركت‌كنندگان در نشست ميراث ناملموس در تهران است. دفتر منطقه‌اي يونسكو در حوزه ميراث ناملموس آسياي غربي و مركزي يكي از 9دفتر يونسكو در جهان است كه مسئوليت معرفي و تلاش براي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در اين منطقه از جهان را برعهده دارد.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور و رئيس شوراي حكام ميراث ناملموس صبح ديروز در مراسم افتتاح دومين نشست شوراي حكام ميراث ناملموس به تلاش‌هاي ايران براي ثبت جهاني و معرفي ميراث مشترك ناملموس اشاره كرد. رئيس شوراي حكام ميراث ناملموس يونسكو در اين نشست از ثبت جهاني پرونده نوروز به‌عنوان يكي از دستاوردهاي مهم ايران در ثبت ميراث ناملموس مشترك ميان كشورهاي منطقه نام برد و گفت كه ثبت جهاني نوروز با مديريت ايران و همكاري كشورهاي منطقه انجام شده است. محمدحسن طالبيان با درخواست از كشورهاي حاضر براي افزايش همكاري‌ها در موضوع حفاظت از ميراث ناملموس در اين منطقه از آسيا اعلام كرد: حضور فعال ايران در عرصه ميراث جهاني به ثبت 17اثر ملموس در فهرست يونسكو و ثبت جهاني 10عنصر ميراث ناملموس منجر شده است.

  • دشوار شدن پروسه ثبت جهاني

طالبيان همچنين با تأكيد بر دشوارشدن پروسه ثبت جهاني ميراث فرهنگي ناملموس در فهرست يونسكو گفت كه يونسكو از اين پس تصميم دارد 2اثر ناملموس را در 3سال در فهرست آثار جهاني ثبت كند. به گفته او، اين تصميم درحالي اتخاذ شده است كه ثبت يك اثر ناملموس تنها يك نمونه از تلاش‌ها براي پاسداري از ميراث ناملموس جهان است. مركز مطالعات منطقه‌اي ميراث فرهنگي ناملموس منطقه آسياي غربي و مركزي در تهران برنامه‌هاي مفصلي براي همكاري با كشورهاي عضو اين دفتر دارد. براساس آنچه محمد حسن طالبيان، رئيس شوراي حكام ميراث ناملموس دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران اعلام كرد، معرفي جهاني فعاليت‌هاي كشورهاي عضو دفتر تهران در حوزه ميراث ناملموس، تكميل بانك اطلاعاتي ميراث ناملموس منطقه آسياي غربي و مركزي انتخاب عناوين مناسب براي ميراث مشترك ناملموس كشورهاي عضو و تربيت نيروهاي بومي به‌عنوان پاسداران ميراث ناملموس در جوامع محلي و برگزاري فستيوال‌هاي منطقه‌اي از برنامه‌هاي تهران براي افزايش همگرايي فرهنگي در منطقه غربي و مركزي آسياست.

  • تهران نقطه تماس اشتراك فرهنگي

استركيش لاروش نماينده يونسكو در تهران نيز در اين نشست از كشورهاي عضو مركز منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو خواست تا به حمايت‌هاي خود از دفتر منطقه‌اي تهران ادامه بدهند تا در شرايطي كه افراطي‌گري در منطقه افزايش يافته است با درك ميراث ناملموس به ايجاد احترام متقابل و درك مشترك ملت‌ها از يكديگر كمك كرد.

محمدرضا سعيدآبادي، مديركل كميسيون ملي ايران در يونسكو نيز با تأكيد بر اينكه منطقه خشونت‌زده كنوني نياز به همكاري و اقدام جدي در حفاظت از ميراث ناملموس دارد، گفت: مركز مطالعات منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو در تهران مي‌تواند نقطه تماس اشتراكات فرهنگي باشد.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و رئيس شوراي حكام ميراث ناملموس يونسكو در تهران اما به همشهري گفت كه به‌زودي تعداد كشورهاي عضو دفتر مطالعات منطقه‌اي ميراث ناملموس يونسكو در تهران به 14كشور مي‌رسد. طالبيان در پاسخ به اين سؤال همشهري كه همكاري‌هاي منطقه‌اي تا چه ميزان در حفظ ميراث ناملموس منطقه و كاستن از تنش‌ها كمك مي‌كند؟ گفت: همكاري‌هاي منطقه‌اي در ارتقاي حفظ ارزش‌هاي ناملموس بسيار مؤثر است.

رئيس شوراي حكام ميراث ناملموس افزود: ميراث ناملموس شيء نيست كه بتوان آن را در موزه نگهداري كرد بلكه بايد توسط جامعه و مردم حفاظت و حراست شوند. او گفت: اينكه مردم چگونه آيين‌ها و رسوم و سنت‌ها و موسيقي و... را حفظ كنند كاري است كه در بحث ظرفيت‌سازي‌ براي پاسداري از ميراث ناملموس مطرح مي‌شود.

ايران، تركيه، عراق، لبنان، عمان، فلسطين، قطر، قرقيزستان، افغانستان، تركمنستان، تاجيكستان، پاكستان، ارمنستان و قزاقستان، 14كشور عضو دفتر مطالعات منطقه‌اي يونسكو در منطقه غربي و مركزي آسيا هستند كه فعاليت‌هاي مشترك در حفاظت از ميراث ناملموس منطقه‌اي را آغاز كرده‌اند.

کد خبر 294135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha