یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

محمد باریکانی: نزدیک به ۲ سال از ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران می‌گذرد که او نخستین بازدید خود از تخت‌جمشید را پنجشنبه گذشته انجام داد.

آثار باستانی

او به محوطه باستاني تخت جمشيد رفت تا در بازديد از اين اثر برجاي مانده از تمدن هخامنشي، شكوه معماري پارس را نظاره كند و در جريان پيشرفت باستان‌شناس‌ها، مرمت‌ها و محوطه‌هاي مدفون مانده در اطراف تخت‌جمشيد قرار بگيرد. رئيس‌جمهور در اين بازديد بر حفاظت از آثار تاريخي كشور تأكيد كرد و گفت: هر اقدامي كه در مسير حفاظت و صيانت از آثار تاريخي كشور نياز باشد دولت آن‌را انجام مي‌دهد.

خبرنگاران رسانه‌ها در بازديد روز پنجشنبه رئيس‌جمهور از تخت‌جمشيد در اين محوطه باستاني حضور نداشتند اما خبر اين بازديد ابتدا در پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري و پس از آن روي خروجي سايت سازمان ميراث فرهنگي و در آخرين اقدام بر خروجي خبرگزاري‌هاي رسمي قرار گرفت.

  • آثار باستاني بايد تكميل شوند

حجت‌الاسلام روحاني آثار موجود در تخت جمشيد را نشانه‌اي از وجود تمدن بسيار كهن در ايران دانست و گفت كه ايرانيان هزاران سال پيش داراي هنر، طراحي، مديريت و مهندسي سطح بالا بودند.رئيس‌‌جمهور همچنين در بخشي از بازديد خود از تخت جمشيد سنگتراشي‌ها و خلاقيت‌هاي هنري زيبايي كه در ساخت بناها و سر ستون‌ها و ديواره‌هاي تخت‌جمشيد به‌كار رفته است را نشانه ريشه دار بودن علم، فناوري و هنر از هزاران سال پيش در ايران دانست.

به گفته روحاني، كساني كه آثار با عظمت تخت‌جمشيد را آفريدند فرزندان اين مرز و بوم بودند و ما نيز بايد به مليت ايراني و فرهنگ اسلامي خود افتخار و از تمدن ايراني - اسلامي خود دفاع كنيم. رئيس‌جمهور همچنين در اظهاراتي مهم كه براي نخستين بار در حوزه ميراث فرهنگي ابراز مي‌كرد بر صيانت جدي از آثار باستاني و تاريخي كشور تأكيد كرد و گفت: دولت وظيفه صيانت و حفظ آثار باستاني را برعهده دارد و هر اقدامي در اين خصوص لازم باشد، انجام خواهد داد.

به گفته رئيس‌جمهور، آثار باستاني كشور بايد تكميل شوند. چون هنوز تأسيسات، ورودي‌ها، خروجي‌ها و برج و باروهايي زير خاك مدفون هستند. روحاني همچنين بر ضرورت فراهم كردن تسهيلات لازم براي جذب گردشگر با احداث هتل، فرودگاه، جاده، مسير راه‌آهن، غذا و رستوران نيز تأكيد كرد. رئيس‌جمهور گفت: تسهيلات لازم براي تقويت صنعت گردشگري در استان فارس افزايش مي‌يابد‌.

به گفته وي، در حال حاضر بيش از ۱۵ هتل چند ستاره در استان فارس در حال احداث است كه ۱۴۰ ميليارد تومان تسهيلات براي تكميل شدن آنها اختصاص يافته است. رئيس‌جمهور به آمار گردشگري استان فارس نيز اشاره كرد. او گفت: ‌تعداد گردشگران و بازديدكنندگان تخت‌جمشيد در سال۹۲، دوبرابر سال۹۱ و در سال۹۳ دو برابر سال۹۲ بود و در سال ۹۴ نيز اين روند ادامه خواهد داشت. به گفته رئيس‌جمهور، همين آمار تصاعدي نشان مي‌دهد استان فارس جاذبه بسياري براي جذب گردشگران داخلي و خارجي دارد.

  • رديف ملي اعتبار براي تخت‌جمشيد و پاسارگاد

رئيس‌جمهور همچنين اعلام كرد: بايد شرايط آماده شود تا مردم دنيا بيايند و آثار تمدني ايران را ببينند و با زبان فارسي آشنا شوند. بيايند ببينند سعدي و حافظ كه سروده‌هاي جاويدان بر جاي گذاشته‌اند، كجا زندگي كردند و آثار خود را آفريدند.بلافاصله پس از اين بازديد بود كه مسعود سلطاني‌فر، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي از اختصاص رديف ملي اعتبار به مجموعه‌هاي جهاني تخت جمشيد و پاسارگاد خبر داد و گفت: رسيدگي به ميراث جهاني استان فارس در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي است.

کد خبر 293883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha