همشهری آنلاین: ژان ماری لوپن، بنیانگذار جبهه ملی فرانسه به اعلام تعلیق عضویتش در این حزب واکنش نشان داد. این چهره راست افراطی فرانسه که قرار است سه ماه دیگر درباره عنوان ریاست افتخاری اش نیز در این حزب تصمیم گیری شود مارین لوپن را خائن نامید.

دعوای پدر و فرزندی در جبهه ملی فرانسه

به گزارش يورونيوز، مارین لوپن، دختر ژان ماری لوپن و رهبر کنونی جبهه ملی فرانسه است. آقای لوپن ۸۶ ساله به دلیل جزئی خواندن تاریخی موضوع اتاق های گاز در جنگ جهانی دوم، با دخترش دچار اختلاف شده است. به تازگی مارین لوپن، پدرش را به کینه توزی علیه خود و جبهه ملی متهم کرده و گفته است که دیگر نمی خواهد وی از جانب این حزب حرف بزند.

آقای لوپن دقایقی پیش از اعلام رسمی خبر تعلیق اش به خبرنگاران گفت: «من آزادانه حرف می زنم و این برخی را شگفت زده می کند.»

وی ضمن تائید اینکه به این روش ادامه خواهد داد، افزود: «من هرگز از جانب جبهه ملی حرف نزده ام. من فقط می خواهم به اسم ژان ماری لوپن حرف بزنم. این برای شماری مشخصی از مردم مرجع است.»

 

قرار است سه ماه دیگر درباره عنوان ریاست افتخاری وی نیز در این حزب راست افراطی تصمیم گیری شود.

ژیلبر کولارد، دبیرکل اِر ب اِم، مجمع ائتلاف نیروهای راست سیاسی می گوید: «ژان ماری لوپن هیولایی تماشایی است. دیده اید که لباس گاوبازها را به تن کرده بود. به هر صورت دیوانه کننده است. او کسی است که عقب نمی کشد و این ویژگی شخصیتی را به [دخترش] مارین هم داده است.»

آقای لوپن ۸۶ سال دارد و بنیانگذار جبهه ملی فرانسه است. وی به دلیل جزئی خواندن تاریخی موضوع اتاق های گاز در جنگ جهانی دوم، با دخترش مارین که رهبری این حزب را برعهده دارد دچار اختلاف شده است. به تازگی مارین لوپن، پدرش را به کینه توزی علیه خود و جبهه ملی متهم کرده و گفته است که دیگر نمی خواهد وی از جانب این حزب حرف بزند.

نگاهی به دعوای پدر فرزندی در جبهه ملی فرانسه

اختلاف نظرهای ژان ماری لوپن و مارین، دخترش که از سال 2011 به این سو هدایت جبهه ملی، مهمترین حزب راستگرای فرانسه را برعهده دارد، تا به حال هیچگاه حالت علنی بخود نگرفته بود.

رابطه پدر- فرزندی از یکسو و بلند پروازی های دختر برای تثبیت جایگاه خود در راس حزب از سوی دیگر، موجب شده بود مارین لوپن در برابر مواضع جنجالی پدرش، «سکوت» کند یا اتخاذ «مواضع نرم تر» را به برهم زدن رابطه با بنیانگذار حزب ترجیح دهد.

ژان ماری لوپن، رهبر پیشین حزب جبهه ملی فرانسه را باید استاد بیانات «تحریک کننده» و «جنجال برانگیز» دانست. مواضع او درباره «هولوکاست» تاکنون بارها جنجال آفرین شده است. او بتازگی سخنان پیشین خود در صحن علنی پارلمان اروپا را بار دیگر در یک گفتگوی اختصاصی تکرار کرده است.

رهبر نمادین حزب جبهه ملی در سال 2009 در جمع نمایندگان اروپایی گفت: «من صرفا گفته ام که اتاق های گاز تنها جزئی از تاریخ جهانی جهانی دوم است و این امری بدیهی است.»

مواضع تحریک کننده ای که پیش تر هم در سال 2002 و با راهیابی او به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، شوک عظیمی را به جامعه فرانسه وارد کرده بود و اگر عزم ملی و اتحاد مخالفان تفکرات او نبود، شاید ژاک شیراک در نهایت انتخاب نمی شد.

اما مارین لوپن که با حمایت قاطعانه پدرش در انتخابات درون حزبی سال 2011 با اقتدار کامل و کسب 67.65 صدم درصد آرا به رهبری حزب جبهه ملی انتخاب شده در این چهار سال سعی کرده همگام با نسل جدید هواداران خود، چهره «اهریمنی» حزب را اصلاح و آنرا «معتدل تر» نشان دهد.

بعنوان نمونه در مورد پدیده مهاجرت گفته است: «وقتی من از مهاجرت صحبت می کنم تلاش می کنم تا فقط به مهاجرت بپردازم و از شخصی کردن مقصد مهاجران پرهیز کنم. آنهم بعد از همه این تلاشهایی که افراد کشورهای فقیر برای آمدن به کشورهای ثروتمند می کنند؛ کشورهایی که هر روز کمتر از دیروز ثروتمندند و این یک رویه طبیعی است.»

مارین لوپن با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی از سخنان پدرش برای نخستین بار از زمان بقدرت رسیدن در سال 2011 ، به صراحت انتقاد و با آن مخالفت کرد.

او در همین حال با کاندیداتوری پدرش در راس فهرست انتخاباتی منطقه ای (آلپ کت دزور) مخالفت و آنرا در تضاد با منافع حزبی دانسته است. به زعم مارین لوپن استراتژی امروز پدر چیزی بین «استراتژی زمین سوخته» و «خودکشی سیاسی» است.

باید دید مارین لوپن با اتخاذ این سیاست تا چه حد در جذب نسل جوان فرانسه به سیاستهای این حزب راستگرا موفق خواهد بود.

کد خبر 294207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha