یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان استوایی ارنستو در راه رسیدن به جامائیکا و بر فراز کارائیب بسیار پرقدرت‌تر شده و کارشناسان احتمال می‌دهند در چند روز آینده به خلیج مکزیک برسد.

به گزارش اسوشیتد پرس ارنستو  احتمالا تا پنج‌شنبه به یک توفان نوع 3 تبدیل خواهد شد و به مناطقی از امریکا در خلیج مکزیک خواهد رسید که شهر نیواورلئان یکی از این مناطق ست. سال گذشته در همین روزها توفان نوع 3 کاترینا این شهر را درنوردید و باعث وارد آمدن خسارات بی‌شماری به آن شد.

جان کانگیالوسی یکی از کارشناسان مرکز توفان‌شناسی امریکا در این مورد گفت: به نظر می‌رسد که ارنستو به امریکا خواهد رسید، اما هنوز زود است بگوییم چه تاثیری در کدام مناطق امریکا خواهد داشت.

او به مردم منطقه خلیج مکزیک توصیه کرد: در این مرحله همه باید مراقب باشند و اخبار ارنستو را پیگیری کنند.

کوبا و جزایر کیمان که در مسیر ارنستو بودند اواخر روز شنبه 4 شهریور این توفان را به عنوان توفان فصلی اقیانوس اطلس با بادهایی به سرعت 60 مایل بر ساعت  ثبت کردند.

ارنستو بعدازظهر امروز(یکشنبه 5 شهریور) به جامائیکا خواهد رسید. نخست وزیرز جامائیکا نیروهای امدای و نظامی این کشور را به حالت آماده باش درآورده و از خانواده‌ها خواسته است مراقب کودکان خود باشند و آنها را تنها نگذارند.

در هاییتی هم که پیش بینی شده توفان بعد از ظهر یکشنبه 5 شهریور به آن جا برسد شرایط اضطراری برقرار شده است. مسئولان امدادی در رادیوهای محلی از خانواده‌ها خواسته‌اند از مناطق ساحلی دور شوند و در مدارس و کلیساهای مناطق دورتر از ساحل پناه بگیرند. گفته می‌شود بر اثر توفان 20 اینچ باران در هاییتی باریده خواهد شد که این میزان در برخی مناطق به یک فوت خواهد رسید.

ارنستو و نفت

روز جمعه 3 شهریور که خبر پیدایش ارنستو پخش شد، بازار نفت اولین شوک خود را از توفانی که هنوز تایید نشده بود توفان فصلی اقیانوس خواهد شد یا نه دریافت کرد. در این روز قیمت نفت به یک باره به دلیل این خبر و البته دو خبر دیگر به 73 دلار رسید.

این اما پایان کار نیست. حالا که می‌توان تقریبا قطعا گفت ارنستو به یک توفان فصلی اقیانوسی تبدیل خواهذد شد و به احتمال بسیار زیاد به خلیج مکزیک-جایی که تاسیسات عظیم نفتی امریکا قرار دارد- خواهد رسید، باید منتظر آشفتگی بازار نفت بود.

امروز(یک‌شنبه 5 شهریور) ترس رسیدن توفان به خلیج مکزیک باز هم باعث افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی شد و شرکت‌های بزرگ نفتی که در خلیج مکزیک مستقرند خود را برای مقابله با این توفان آماده می‌کنند.

در همین راستا بی پی اعلام کرده است 800 نفر از 2400 کارمند خود را از خلیج مکزیک به مناطق امن منتقل خواهد کرد.

سال گذشته توفان‌های کاترینا و ویلما باعث شدند امریکا یک‌چهارم تولید روزانه خود را از دست بدهد.

کد خبر 2940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز