پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هواشناس برجسته آْمریکایی اعلام کرد امسال دست‌کم 5 توفان شدید گرمسیری به وقوع خواهند پیوست.

به گزارش آسوشیتدپرس ویلیام گری اعلام کرد امسال 17 توفان گرمسیری که قطعا نام‌گذاری خواهند شد و  9 توفان شدید گرمسیری به وقوع خواهد پیوست که پنج مورد از آنها بسیار مهبیب خواهد بود.

گری که محقق دانشگاه کلرادو است فصل توفان‌های امسال را بسیار فعال توصیف کرد. وی گفت در بررسی‌هایش به این نتیجه رسیده است که 74 درصد امکان ایجاد یک توفان گرمسیری  شدید در سواحل آمریکا وجود دارد.

توده سفیدی که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود توفان لین است. این توفال سال گذشته در فصل توفان‌های گرمسیری آمریکا و مکزیک را درنوردید

گری در ماه آوریل هم پیش‌بینی مشابهی را انجام داده بود که جزئیات هر دوی آنها یکسان است.

فصل توفان‌های گرمسیری که از اول ژوئن تا 30 نوامبر به طول خواهد کشید فصلی است که به دلیل شرایط خاص اقلیمی و تبخیر بیش از حد آب اقیانوس، توفان‌های مهیبی به وقوع می‌پیوندد. سال گذشته در این فصل سواحل شرقی آمریکا و خلیچ مکزیک به طور میانگین وقوع 9.6 توفان گرمسیری  و 5.9 توفان گرمسیری شدید را تجربه کردند که نام‌گذاری ‌شدند. در آمریکا توفان‌های گرمسیری بزرگ با شرایط خاص و بر اساس حروف الفبایی نام‌هایی زنان را می‌گیرند.

فعال‌ترین فصل توفان‌های گرمسیری سال 2005 بود که در آن 28 توفان گرمسیری به وقوع پیوست که 15 مورد از ْآنها به توفان‌های شدید گرمسیری تبدیل شد. مهم‌ترین توفان این فصل کاترینا بود که به نیواورلئان مرکز ایالت لوئیزیانا صدمات بسیار زیادی وارد کرد.

کد خبر 23372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز