همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت که سناتور کاتن از «یکی دو اشاره مودبانه و کاری» او عصبانی شده و ناسزاهایی گفته که شاید بر اساس ادب ایرانی به او پاسخ دهد.

ظریف

ایرنا نوشت: محمد جواد ظریف در صفحه شخصی فیس بوک خود گزارشی از حضور چهار روزه خود درنیویورک ارائه کرد و نوشت:

صبح پنجشنبه به وقت نیویورک و حدود ساعت 3 بعدازظهر به وقت ایران عزیز است.

برنامه فشرده ای در سه روز گذشته داشتیم. روز دوشنبه بیشتر به کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه گذشت که ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد مسئولیت ارائه مواضع جنبش در اجلاس و هدایت مذاکرات با سایر گروه ها را دارد.

چون عدم تعهد با نزدیک به 120 عضو معاهده بزرگترین گروه این اجلاس است، طبیعتاً جایگاه عمده ای در مذاکرات دارد و ما هم به عنوان رییس جنبش اولین سخنران اجلاس بودیم.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که مواضع جنبش عدم تعهد در این موضوع کاملا منطبق بر مواضع ملی ایران است: از ضرورت از میان رفتن همه سلاح های هسته ای تا محکومیت اسراییل به عنوان بزرگترین ناقض رژیم بین المللی عدم اشاعه و از ضرورت احترام به حقوق هسته ای کشورها منجمله در چرخه سوخت تا وظیفه کشورهای دارای فن آوری برای انتقال فن آوری به سایر اعضا و ...

به همین دلیل ضرورتی ندیدم که یک بار از سوی عدم تعهد صحبت کنم و یک بار از سوی ایران و به همان سخنرانی عدم تعهد اکتفا کردم. بقیه وقت دوشنبه را به ملاقات وزرای خارجه مصر، الجزایر و ژاپن و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوعات مربوط به اجلاس و نیز بحث هسته ای اختصاص دادیم.

همچنین با قائم مقام دبیرکل ملل متحد (در غیاب دبیرکل که در نیویورک حضور ندارد) و نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه پیرامون مسایل منطقه ای و به ویژه سوریه و یمن بحث کردیم.

در چارچوب 1+5، بعدازظهر دوشنبه مذاکرات مفصلی با آقای کری و هیئت همراه در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران داشتیم و سه شنبه نیز شام کاری نسبتا طولانی با خانم مو گرینی و همکارانشان در همان محل.

از امروز هم همکاران بنده کار نگارش را که هفته گذشته در وین شروع شده است به صورت تمام وقت ادامه خواهند داد.

علاوه بر جلسات رسمی، تعداد قابل توجهی ملاقات و جلسه و مصاحبه و سخنرانی برای تبیین مواضع هسته ای و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در شرایط ویژه کنونی داشتم که مهمترین آنها مصاحبه 70 دقیقه ای چالشی با چارلی رز مجری سرشناس آمریکایی بود که در دو قسمت سه شنبه شب و چهارشنبه شب پخش شد.

همچنین یک جلسه دو ساعته پرسش و پاسخ در دانشگاه نیویورک داشتم که به صورت سراسری پخش مستقیم شد و سؤالات نیز هم در محل توسط حاضرین و هم از روش های الکترونیک مطرح می شد. بحث چالشی، ولی بسیار خوبی بود.

البته از یکی دو اشاره مودبانه و کاری که به سناتور کاتن -- نویسنده نامه معروف 47 سناتور -- کردم و حاضرین هم خیلی پسندیدند، وی خیلی عصبانی شده و در حساب توییترش شروع کرده به ناسزاگویی، که آنهم جالب است. حالا شاید یک پاسخ بر اساس ادب ایرانی به او که تازه دارای فرزند پسری شده بدهم.

چندین ملاقات و جلسه هم با نخبگان سیاسی، فکری و دانشگاهی آمریکایی و ایرانیان فعال در مباحث سیاسی آمریکا داشتم و خواهم داشت که امیدوارم مفید باشد.

پیشاپیش میلاد حضرت علی علیه السلام و روز پدر گرامی باد.

شاد و سربلند باشید.

کد خبر 293795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha