همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اکثر کشورهایی که در خلیج عدن حضور دارند تحت نظر ناتو فعالیت می‌کنند اما کشورهای ایران، چین و روسیه به صورت مستقل عمل می‌کنند.

 دریادار حبیب‌الله سیاری

به گزارش فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش طی سخنانی با اشاره به دلایل اهمیت ناوگروه سی‌وچهارم گفت: اصلی‌ترین دلیل رسانه‌ای شدن عزیمت این ناوگروه توسط رسانه‌های غربی و عربی، ایجاد جو رسانه‌ای علیه ایران است. نیروی دریایی ایران از سال 86 در خلیج عدن حضور داشته است و این مسئله جدیدی نیست اما رسانه‌های بیگانه و عربی برای استفاده‌های تبلیغاتی و ایجاد جو رسانه‌ای علیه ایران امروز این مسئله را مطرح کردند.

سیاری در ادامه با اشاره به اهمیت خلیج عدن به عنوان شاه‌راه عبور کشتی‌های اقتصادی و نفتی و حضور دزدان دریایی در این منطقه اظهار داشت: با حضور دزدان دریایی در سال 86 در خلیج عدن و به درخواست سازمان جهانی دریانوردی، ایران از همان سال ناوگروه‌های خود را برای برقراری امنیت به این منطقه اعزام کرد. کشور ایران اولین گروه دریایی بود که اعلام آمادگی خود را برای برقراری امنیت دریایی منطقه اعلام کرده و نیروهای دریایی خود را به منطقه اعزام کرد. در حال حاضر نیز روزانه حدود 20 تا 30 ناوگروه از کشورهای مختلف در این منتطقه حضور دارند.
وی ادامه داد: دلیل حساسیت دیگر کشورها به حضور ایران در این منطقه این است که اکثر کشورهایی که در خلیج عدن حضور دارند تحت نظر ناتو فعالیت می‌کنند اما کشورهای ایران، چین و روسیه به صورت مستقل عمل می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تکذیب ارسال سلاح به یمن گفت: حضور ایران در خلیج عدن به درخواست سازمان بین‌المللی دریانوردی صورت گرفته است و ایران از سال 86 در این منطقه حضور دارد و این مسالهٔ جدیدی نیست. ایران با تبعیت از قوانین بین‌المللی هیچ‌گاه وارد مرزهای دریایی کشورها نشده است. حتی در مواقع تعقیب و گریز دزدان دریایی، با اینکه اجازه تعقیب تا ساحل و بندر کشورها را داشته‌ایم این کار را نیز هیچ‌گاه انجام نداده و تنها دزدان دریایی را از منطقه دور کرده‌ایم.

سیاری درباره ارتباط با ناوگروه روسیه اعلام کرد: تمامی ناوگروه‌های حاضر در خلیج عدن برای ایجاد امنیت و همچنین ایجاد نظم تردد در منطقه با هم ارتباط دارند و خاج از این روابط، رابطه‌ای وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه توان دریایی ایران و آمریکا و عربستان اظهار داشت: هیچ‌گاه ما خود را با استکبار جهانی در بحث تجهیزات مقایسه نمی‌کنیم زیرا تجهیزاتی که آن‌ها برای خود تهیه کرده‌اند بسیار کلان است و مورد نیاز ما نیست.

وی در ادامه برنامه «متن حاشیه» افزود: ما تجهیزاتی مورد نیازمان هست که بتوانیم از امنیت و مرزهای خود دفاع کنیم و در این امر هم بسیار توانمند هستیم. ما خود را با کشورهایی که خود را به منظور تجاوز به دیگر کشورها تجهیز کرده‌اند مقایسه نمی‌کنیم. توان نظامی ما برای برقراری امنیت دریایی کشور بسیار مطلوب و مناسب است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سؤال که جانشین فرمانده سپاه گفته‌ است اگر قصد بازرسی مراکز نظامی ما را داشته باشند جوابشان را با سرب داغ خواهیم داد، اگر از شما درخواست بازرسی از توان دریایی را داشته باشند جواب شما چیست؟، گفت: ما با سرب داغ تر جواب خواهیم داد.

کد خبر 293729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha