چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت یاهو درحال بررسی تکنیکی‌جدید برای قفل‌گشایی از گوشی‌های هوشمند است که در آن به جای اثر انگشت یا رمز عبور از اسکن گوش کاربر استفاده می‌شود.

براساس گزارش BBC، اين شركت درعين حال درجستجوي راهكاري براي استفاده از مشت كاربران و يا حتي نحوه به دست گرفتن گوشي‌ها توسط آنها به عنوان جايگزيني براي قفل‌هاي ورودي بيومتريك در گوشي‌هاي هوشمند است. 

اسكنر‌هاي اثرانگشت در گوشي‌هاي موبايل تكنولوژي‌ بسيار محبوبي به شمار مي‌رود كه در عين حال بسيار گران‌قيمت است. از اين رو ياهو به دنبال آن است تا از صفحه لمسي گوشي به عنوان حسگر عكسبرداري استفاده كند،‌شيوه‌اي كه نسبت به اسكنر بسيار كم‌هزينه‌تر خواهد‌بود.

سيستمي كه ياهو هم‌اكنون درحال تكميل آن است، بادي‌پرينت (BodyPrint) نام داشته و در مرحله آزمايشي اوليه با حضور 12 داوطلب به سر مي‌برد. به گفته اين شركت، اسكنر‌هاي اثر انگشت به واسطه قيمتي كه دارند،‌ تنها مختص گوشي‌هاي گران‌قيمت هستند زيرا به وضوح تصويري بالا و كيفيت بالاي حسگر نيازمندند.

اين درحالي است كه ورودي وضوح تصويري صفحات لمسي بسيار كمتر از اسكنر‌ها است و وسعت سطح اين صفحه‌ها امكان اسكن كردن بخش‌هاي مختلف بدن كاربر از جمله گوش‌ها، انگشت‌ها،‌مشت‌ها و كف دست را فراهم مي‌آورند.

دقت تشخيص اندام‌هاي بدن در اين سيستم 99.98 درصد و دقت تشخيص آن در تعيين هويت كاربر 99.5 درصد اعلام شده‌است و به گفته ياهو اسكن گوش كاربران نيز از دقتي 99.8 درصدي برخوردار است. 

متخصصان علوم رايانه‌اي كالج لندن معتقدند اين سيستم به عنوان تكنيكي براي دسترسي ايمن به اطلاعات درون گوشي‌هاي هوشمند، از آينده‌اي درخشان برخوردار خواهد‌بود. به گفته اين متخصصان اين اولين‌باري نيست كه از گوش به عنوان تكنيكي براي تعيين هويت استفاده شده‌است. در سوئيس نيروهاي پليس  از رد گوش افراد روي شيشه پنجره‌ها براي شناسايي سارقان استفاده مي‌كنند. سارقان معمولا براي اطلاع از خالي بودن منازل، گوش خود را به شيشه پنجره مي‌چسبانند و پليس از رد گوش آنها مانند اثر انگشت استفاده مي‌كند.

به گفته متخصصان، يكي از برتري‌هاي سيستم تعيين هويت براساس گوش، بالاتر بودن حريم خصوصي در اين سيستم‌ها نسبت به سيستم تعيين هويت با كمك تشخيص چهره‌است. تجربه نشان داده سيستم‌هاي اسكنر انگشت كه در گوشي‌هاي جديد آي‌فون و چند گوشي اندرويدي به‌كار گرفته شده‌اند، در برابر حملات هكرها آسيب‌پذيرند. شركت FireEye در ماه آوريل گزارش داد هكرها مي‌توانند با كپي گرفتن از اثر انگشت كاربران،‌ به درون گوشي گلكسي S5 نفوذ كنند.

ياهو در ديگر بخش‌هاي مطالعاتش بر نشانه‌هاي بيومتريكي رفتاري از قبيل نحوه تايپ كردن افراد كه از دقت بسيار بالايي در تعيين هويت برخوردار است، متمركز شده‌است.

کد خبر 293688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha