چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران درجلسه علنی خود پس از بررسی لایحه آیین‌نامه توسعه ساماندهی و ارتقای کارآفرینی در شهر تهران با اصلاحاتی آن را به تصویب رساندند.

شورای شهر

ازاهداف اين لايحه توسعه و تكميل خانه‌هاي كارآفريني محلات، پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط از طريق توانمند‌سازي‌ اقتصادي، توسعه و حمايت مشاغل خانگي است. هنگام بررسي اين لايحه اعضاي شوراي شهر گرچه همگي بر اهميت آن تأكيد داشتند و آن را عامل مهمي در توسعه و ارتقاي كارآفريني در شهر تهران اعلام كردند، درعين حال به‌دليل همين اهميت براي اصلاح آن نظرات متفاوتي مطرح كردند.

به گزارش همشهري، سرانجام پس از بحث‌هاي بسيار لايحه آيين‌نامه توسعه ساماندهي و ارتقاي كارآفريني در شهر تهران با اصلاحاتي به تصويب رسيد. اين اصلاحات شامل اين بود كه بازارچه‌هاي فروش محصولات كارآفرينان خانگي جنبه محلي و غيردائمي خواهد داشت و هيچ‌گونه محصولات وارداتي يا توليد كارخانه‌اي در آن عرضه نخواهد شد. علاوه براين نقش شوراي شهر در اين لايحه سياستگذاري و نظارت است. همچنين مقرر شد معاونت شهرسازي و معماري نيز به جمع اعضاي شوراي راهبردي اين لايحه اضافه شود. اظهارات اعضاي شوراي شهر درباره اين مصوبه را در جدول شماره يك صفحه 18 بخوانيد.

  • خروج دستور ممنوعيت اعلانات فاقد مجوز از روند بررسي

يكي ديگر از دستورات جلسه شوراي شهر به طرح ممنوعيت اعلانات فاقد مجوز در سطح شهر تهران اختصاص داشت كه به‌دليل داشتن مصوبه قبلي (طرح ساماندهي تبليغات محيطي) از دستور بررسي در شوراي شهر خارج شد. به گفته رحمت‌الله حافظي، در بررسي‌ها مشخص شد كه براساس ماده55 قانون شهرداري‌ها و همچنين آيين‌نامه ساماندهي تبليغات و همچنين براساس راهكار حقوقي پاكسازي جداره و عناصر شهري از برچسب‌هاي تبليغات، مي‌توان گفت كه همان قوانين قبلي كفايت مي‌كند و ضرورتي به مصوبه جديد درباره اعلانات فاقد مجوز در شهر تهران وجود ندارد.

محمد‌مهدي تندگويان، ديگر عضو شورا گفت:‌ قانون قبلي وجود دارد اما بيش از 10بار بنده با سازمان زيباسازي مكاتبه داشته‌ام كه نرم‌افزاري طراحي كند تا تابلوهاي نصب شده در شهر تهران شناسنامه‌دار شوند، البته 2سال است كه سازمان زيباسازي مي‌خواهد اين نرم‌افزار را طراحي كند و تاكنون نيز به نامه‌هاي بنده جواب درست نداده و جاي سؤال است كه چرا سازمان زيباسازي نمي‌خواهد مسئوليت تابلوها را قبول كند.

همچنين غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه‌ريزي شوراي شهر تهران پيشنهاد داد: از آنجايي كه قوانين قبلي مشكلات را حل نكرده، جريمه نقدي براي متخلفان درنظر گرفته شود كه در اين ميان مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد: از آنجايي كه درنظر گرفتن جريمه نقدي داراي ابعاد جزايي و قضايي است، شوراي شهر نمي‌تواند اين نوع جريمه را تصويب كند و نياز به مصوبه مجلس دارد.

همچنين محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي با اشاره به اينكه حق بيمه كارگران ساختماني توسط مجلس تصويب و ابلاغ شده گفت: در فرايند صدور پروانه علاوه بر عوارض مبلغي نيز تحت عنوان حق بيمه كارگران ساختماني دريافت مي‌شود كه درباره آن اختلاف نظر جدي ميان شوراهاي كشور وجود دارد زيرا در قبال آن با وجود تفاهمنامه ميان سازمان تأمين اجتماعي و وزارت كشور هيچ‌گونه خدماتي از سوي تأمين اجتماعي ارائه نمي‌شود كه اين شيوه باعث ركود در فرايند صدور پروانه ساختماني شده است زيرا سرجمع عوارض بالارفته و براي مردم عملا هيچ توجيهي براي گرفتن پروانه وجود ندارد.

بنابراين من از رياست شوراي شهر مي‌خواهم تا جلسه‌اي مشترك بين نمايندگان مجلس و كميسيون عمران و تأمين اجتماعي بگذارد تا به اين مشكل رسيدگي شود.مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز در پاسخ گفت: البته در اين‌باره وضع تهران در مقايسه با بقيه شهرها خيلي بهتر است و در شهرهاي ديگر كشور كار به جايي رسيده كه براي فرار از اين عوارض اقدام به ساخت‌وساز شبانه و قاچاقي مي‌كنند. اين امر ناپايدار‌سازي‌ در كشور زلزله‌خيز ايران را رواج مي‌دهد زيرا هيچ نظارتي روي ساخت و سازهايي از اين دست صورت نمي‌گيرد.

چمران گفت: ما البته بيمه‌شدن كارگران را تأييد مي‌كنيم ولي موضوع اين است كه پول بيمه گرفته مي‌شود و به مردم فشار مي‌آيد اما كارگران بيمه نمي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد كه تأمين اجتماعي به‌دنبال كسب درآمد است كه خب، آن بحث ديگري است اما درهرحال بايد به اين وضع رسيدگي شود.رحمت‌الله حافظي نيز گفت: بيمه كارگران ساختماني مصوبه مجلس دارد اما به كساني تعلق مي‌گيرد كه كارت تأييد صلاحيت داشته باشند.

نظر اقبال شاكري هم اين بود كه با درنظرگرفتن اينكه نحوه نظارت مهندسان ناظر بر ساخت‌وساز در وزارت راه در دست بررسي، بازنگري و تغيير است حتما بايد اعضاي شوراي شهر تهران در جريان آن قرار داشته باشند.

  • گراميداشت روز شوراها

در آستانه نهم ارديبهشت، سالروز تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا، اعضاي شوراي شهر تهران اين روز را گرامي داشتند. به همين مناسبت مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز با اشاره به فرمان كوتاه و سرنوشت‌ساز امام خميني‌(ره) درباره اهميت تشكيل شوراها گفت: اين فرمان حتي قبل از تدوين قانون اساسي بود و براساس آن نيز قانون اساسي شكل گرفت.

چمران همچنين از تلاش صادقانه و مخلصانه 90هزار شوراي روستايي درسراسر كشور تقدير كرد كه بدون برخورداري از هيچ‌گونه امتياز، امكانات، حقوق و حق جلسه‌اي، روستاي خود را اداره مي‌كنند و بار بزرگي از دوش وزارت كشور و دولت برداشته‌اند. به گزارش همشهري همچنين قرار است امروز به مناسبت سالگرد تشكيل شوراها تمام اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با حضور در مرقد مطهر امام خميني (ره) ضمن تجديد پيمان با رهبر كبير انقلاب با نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نيز ملاقاتي داشته باشند.

همچنين اعضاي شوراي شهر تهران از حسين رضا‌زاده بابت اينكه عضويت در شوراي شهر را به رياست بر فدراسيون كشتي ترجيح داد تقدير كردند و اين تصميم را ارزشمند و نشانه احترام به رأي مردم دانستند. اعضاي شوراي شهر درعين حال از احمد دنيامالي و هادي ساعي كه آنها نيز همانند حسين رضازاده به احترام رأي مردم از رياست بر فدراسيون‌هاي ورزشي دست كشيدند، قدرداني كردند.

به گزارش همشهري، ديروز نامه‌اي با امضاي حدود 800نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به‌دست هيأت رئيسه شوراي شهر تهران رسيد كه براساس آن از شوراي شهر درخواست شده بود تا در قالب يك طرح دوفوريتي خيابان يا مركزي را به نام مرحوم حسين قندي استاد روزنامه‌نگاري كه به آقاي تيتر مشهور بود نامگذاري شود كه با موافقت مواجه شد و اعضاي شوراي شهر تهران با اكثريت قاطع به آن رأي دادند. با توجه به اين امر قرارشد تا كميسيون نامگذاري شوراي شهر در اسرع وقت نسبت به شناسايي محل يا معبري مناسب به نام اين استاد تازه درگذشته اقدام كرده و در جلسه بعدي شوراي شهر براي تصميم‌گيري و تصويب ارائه كند.

جدول

کد خبر 293630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha