دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

در شرایطی که آمارهای رسمی حاکی از بیکاری ۱۰.۵درصدی در کشور است، علی ربیعی، وزیر کار خبر داده که ۷میلیون نفر در کشور شغل غیررسمی دارند و بیمه نیستند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ديروز در چهارمين همايش ملي و سومين همايش بين‌المللي مهارت آموزي و اشتغال كه در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، گفت: از 22ميليون شاغل در كشور 15ميليون نفر بيمه هستند كه اين آمار حاكي از آن است كه 7ميليون نفر در مشاغل غيررسمي فعاليت مي‌كنند.

اگر چه ربيعي منظورش از مشاغل غيررسمي را توضيح نداده است اما پيش‌تر برخي كارشناسان، بيكاري 10.5درصدي را صرفا يك آمار رسمي دانسته‌اند كه با وضعيت بازار كار ايران مطابقت ندارد. طبق آماري كه مركز آمار ايران منتشر كرده است حدود 2.5ميليون نفر بيكار رسمي داريم اما سخنان ديروز وزير كار نشان مي‌دهد كه تكليف 7ميليون نفر ديگر هم روشن نيست چرا كه شغل غيررسمي مي‌تواند نشانه‌اي از فعاليت در بخش‌هاي دلالي و فعاليت‌هاي غيرمولد هم باشد كه اصولا چنين شاغليني در‌واقع شاغل محسوب نشده و بيكار غيررسمي هستند.

اگر اين تحليل را مبناي قضاوت درباره سخنان ديروز وزير كار قرار دهيم، آنگاه عمق مسئله بيكاري رسمي و غيررسمي در بازار كار ايران بيشتر نمايان مي‌شود. از قضا ربيعي ديروز خود به گوشه‌اي از اين مشكلات هم اشاره كرد.او با اشاره به اينكه سال گذشته توانستيم از ريزش 240هزار نفر نيروي كار جلوگيري كنيم، افزود: اين در حالي است كه سالانه به 800تا 900هزار شغل جديد نياز داريم تا نرخ بيكاري تك رقمي را تجربه كنيم.

اين مقام مسئول در دولت يازدهم اضافه كرد: سال گذشته رشد اقتصادي 3درصدي را تجربه كرديم و درصورتي كه سالانه 6درصد رشد اقتصادي داشته باشيم باز اين رشد منتج به اشتغال مورد انتظار نخواهد شد. وي تأكيد كرد: من كار را اضافه‌كردن بر توليد ملي مي‌دانم و معتقدم ثروت ملي نفت نيست بلكه افزايش توليد ملي بر اثر تلاش نيروي كار با مهارت است. وي بر تغيير نگرش نيروي كار اشاره كرد و گفت: سال گذشته 300هزار شغل از طريق مراكز كاريابي شناسايي و معرفي شد كه از اين تعداد 100هزار نفر عدم‌تمايل خود را براي ماندن در شغل اعلام كردند. وي افزود: اين بدان معناست كه ما بايد نگرش و ذهنيت افراد بيكار و جوياي كار را براي پذيرش شغل آماده كنيم و در اين زمينه به يك استراتژي مهارت نيازمنديم كه اين استراتژي بتواند به‌عنوان ميانجي بين عرضه و بازار كار عمل كند.

کد خبر 297452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha