مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان به تازگی کشف کرده‌اند کهکشان‌ها نیز مانند ستاره‌هایی که از دل کهکشان به بیرون پرتاب می شوند تا برای همیشه در تاریکی فضای میان‌کهکشانی شناور باشند، دچار نوسانات گرانشی مشابهی شده و از خانه خود تبعید می‌شوند.

براساس گزارش ديسكاوري، اخترشناسان تاكنون 11 نمونه از چنين كهكشان‌هايي را شناسايي كرده‌اند، ساختارهايي كه تحت تاثير نوسانات شديد گرانشي از خوشه خود به بيرون رانده شده و در فضاي ميان‌كهكشاني معلق و آواره مي‌شوند.

به گفته ايگور چيلينگاريان اخترشناس مركز اخترفيزيكي اسميتسونيان، اين كهكشان‌ها آينده‌اي تنها خواهند‌داشت زيرا از خوشه‌اي كه زماني خانه‌شان بوده،‌ تبعيد شده‌اند.

ستاره‌هاي فراري ممكن است به دليل بالاتر بودن سرعت حركتشان نسبت به سرعت گريز كهكشان، از خانه بيرون رانده شوند. مانند راكتي كه از چنگال نيروي گرانشي زمين مي‌گريزد. سرعت گريز تنها زماني قابل عبور است كه جسم به سرعتي بالاتر از 11.2 كيلومتر در ثانيه داشته‌باشد. اين سرعت در مورد ستاره‌هاي تبعيدي از كهكشان راه شيري بايد 537 كيلومتر بر ثانيه باشد.

براساس ارقامي كه گفته‌شد، تصور سرعت گريز يك كهكشان براي خروج از خوشه‌اش كمي غيرقابل تصور است، سرعتي بيش از سه هزار كيلومتر بر ثانيه كه البته ميزان اين سرعت با جرم خوشه كهكشاني در ارتباط مستقيم است.

11 كهكشان تبعيدي به صورت اتفاقي توسط چيلينگاريان و همكارش در موسسه مطالعات اخترفيزيكي و سياره‌شناسي و دانشگاه مسكو كشف شدند. اين دو دانشمند درحال جستجو در ميان داده‌هاي علمي به دست آمده از رصد‌خانه مجازي برنامه جستجوي آسمان تاريك براي يافتن كهكشان‌هاي برخوردي بيضوي بودند كه متوجه حضور اين كهكشان‌هاي دورافتاده و سرگردان شدند.

اين كهكشان‌هاي كوچك بسيار كميابند اما دانشمندان توانستند از ميان 200 كهكشان برخوردي بيضوي كه تا پيش از اين ناشناخته بودند، 11 كهكشان تبعيدي را كشف كنند كه با سرعتي بسيار زياد در حركت بودند.

گفته مي‌شود كهكشان‌هاي بيضوي از كهكشان‌هاي بزرگتري متولد شده‌اند كه تحت تاثير كشش گرانشي كهكشان هاي همسايه قرار گرفته‌اند،‌ از اين رو انتظار مي‌رود كهكشان‌هاي بيضوي در كنار كهكشان‌هاي بزرگتر ميزبان متمركز باشند.

اخترشناسان معتقدند همان مكانيزم گرانشي كه موجب فراري دادن ستاره‌ها از كهكشان ميزبانشان مي‌شود در تبعيد كهكشان‌هاي بيضوي كوچك از خوشه‌هايشان نقش دارد. يكي از نظريه‌هاي مطرح درمورد ستاره‌هاي فراري، درمورد ستاره‌هاي دوتايي است كه يكي از آنها توسط سياهچاله كهكشان بلعيده مي‌شود و در نتيجه ستاره جفت به بيرون از كهكشان پرتاب مي‌شود. اين موضوع در مورد كهكشان‌ها به اين گونه‌ توضيح داده مي‌شود: كهكشاني بزرگ با كهكشان همراه يك كهكشان بيضوي برخورد مي‌كند و به اين شكل، همزمان با تركيب دو كهكشان ديگر، كهكشان بيضوي به بيرون از خوشه پرتاب شده و سفر طولاني و بي‌نهايت آن در بيكران هستي آغاز مي‌شود.

کد خبر 293452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha