مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای روزتا تصاویری از سه سنگ عجیب را از سطح دنباله‌دار ۶۷P-C-G به زمین ارسال کرده‌است که به نظر می‌آید از نقطه‌ای نامتقارن روی سطح جرم به تعادل رسیده‌اند.

براساس گزارش NBC، بزرگي يكي از سنگ‌هايي كه تصوير آن توسط فضاپيماي روزتا، متعلق به آژانس فضايي اروپا منتشر شده، 30 متر است كه به نظر مي‌رسد از قسمتي لب‌تيز بر لبه فرورفتگي كوچكي روي سطح دنباله‌دار ايستاده‌است.

دنباله‌دار

اين نوع از متعادل‌سازي سنگ‌ها روي زمين به صورت طبيعي رخ مي‌دهند: يا صفحات يخي سنگ‌ها را به اين شكل وارونه مي‌سازند يا فرسايش آب و باد زمين زير سنگ‌ها را فرسوده ساخته و سنگي بزرگ را بر فراز نقطه‌اي كوچك متعادل نگه مي‌دارد.

دنباله‌دار

هولگر سيركز محقق ارشد دوربين OSIRIS روزتا مي‌گويد هنوز مشخص نيست چگونه تعادل اين سنگ‌ها بر سطح 67P-C-G حفظ شده‌است. محققان اين ماموريت مي‌گويند ممكن است فعاليت‌هاي سطح دنباله‌دار‌ باعث شده سنگ‌ها در چنين موقعيت متزلزلي قرار بگيرند. اين تصاوير در اواخر ماه آگوست از سنگ‌هاي معلق اين دنباله‌دار به ثبت رسيده‌اند.

ميزان فعاليت‌هاي سطحي دنباله‌دار پي 67-چوريوموف-گراسيمنكو بانزديك‌تر شدن به خورشيد و گرمتر شدن، افزايش يافته‌است. فوران‌هايي از غبار و گاز بارها از سطح اين دنباله‌دار مشاهده شده‌است. در ماه‌هاي آينده روزتا در موقعيتي بسيار مناسب قرار خواهد‌گرفت تا بتواند تغييرات دنباله‌دار را به خوبي رصد كند و شايد بتواند با فرودگر فيله كه به دليل نداشتن انرژي خاموش شده‌است، ارتباط برقرار كند.

کد خبر 295677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha