مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به شناسایی کهکشانی به حدی دور از زمین شده‌اند که نور آن ۱۳ میلیارد سال پیش سفر خود به زمین را آغاز کرده و به تازگی به مقصد رسیده‌است، به بیانی دیگر این کهکشان تنها چند صد میلیون سال از کل جهان کوچکتر است.

براساس گزارش MSNBC، اين به آن معني است كه كهكشان در فاصله 13 ميليارد سال نوري از زمين قرار گرفته‌است و اين يعني دورترين فاصله‌اي كه تاكنون با استفاده از متد‌هاي طيف‌سنجي محاسبه شده‌است.

کهکشان

اخترشناسان براي محاسبه فاصله اين كهكشان بايد اطلاعات تلسكوپ‌هاي هابل و اسپيتزر و كك در هاوايي را با يكديگر تلفيق مي‌كردند تا بتوانند فاصله دقيق كهكشان EGS-zs8-1 را به دست آورند.

13 ميليارد سال پيش،‌ اين كهكشان 100 ميليون ساله بوده‌است. در آن دوران اين كهكشان يكي از درخشان‌ترين و بزرگترين اجرام آن منطقه از آسمان بوده‌است و همين ويژگي باعث شد تا تلسكوپ‌ها بتوانند آن را در ميان ديگر كهكشان‌هاي كم‌فروغ كه به راحتي از ديد تلسكوپ‌ها ميگريزند،‌ رصد كنند.

اين كهكشان باستاني پنجره‌اي به سوي گذشته‌هاي دور جهان است. به گفته پيتر ون‌دكم يكي از اخترشناسان حاضر در اين پژوهش از تيم هابل، هر كشف جديدي تكه‌اي جديد از پازل چگونگي شكل‌گيري اولين نسل كهكشان‌ها در جهان اوليه را در جاي خود قرار مي‌دهد.

محاسبات طيف‌سنجي ابزار MOSFIRE تلسكوپ كك ميزان سرخ‌فامي كهكشان EGS-zs8-1 را 7.73 محاسبه كرده‌است،‌اين به آن معني است كه نوري كه امروز از اين كهكشان ديده مي‌شود،‌13.044 ميليارد سال پيش تابيده شده‌است. در مقايسه، بهتر است بدانيد سن كل جهان هستي 13.8 ميليارد سال است. گمان مي‌رود كهكشان‌هايي پيرتر از اين نيز در جهان وجود دارند اما تكنيك‌هاي محاسبه فاصله و سن آنها به اندازه تكنيك طيف‌سنجي دقيق و قابل استناد نيستند.

آغاز به كار تلسكوپ فضايي جيمز‌ وب زمينه بررسي‌هاي دقيق‌تر از اجرام دورافتاده جهان هستي را فراهم خواهد‌آورد. جيمز‌وب كه قرار است در سال 2018 به فضا سفر كند،‌براي انجام چنين رصد‌هايي مجهز‌تر است.

کد خبر 294280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha