همشهری آنلاین: به دستور شهربانی ترکیه صبح روز شنبه ۱۷ نفر دیگر از ماموران پلیس ترکیه به اتهام شنود غیرقانونی و همکاری با جماعت گولن بازداشت شدند.

 شماری از طرفداران گولن در پلیس ترکیه بازداشت شدند

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری دوغان، شهربانی استان وان در شرق ترکیه از شهربانی های 9 شهر دیگر ترکیه صبح روز شنبه خواسته بود تا پلیس های طرفدار جماعت گولن را به اتهام ایجاد ساختار موازی در نیروهای پلیس ترکیه و شنود غیرقانونی مقامات بلند پایه این کشور بازداشت کنند.

آذرماه سال 1392 در پی عملیات مبارزه با فساد مالی، دولت آنکارا نیروهای متهم به همکاری با جماعت گولن را از نیروهای پلیس و دستگاههای قضایی اخراج کرد، این نیروها متهم به براندازی دولت ترکیه شده بودند.

بر اساس این گزارش، از آن زمان دست کم 30 هزار مامور پلیس ترکیه در روند تصفیه و یا جابجایی قرار گرفته اند.

یک گروه از نیروهای پلیس شامل مدیران میانی و رده بالا نیز در ماههای گذشته به جرم شنودهای غیرقانونی دستگیر شدند.

دستگیر شدگان متهم به شنودهای غیرقانونی و نیز انتشار فایل های صوتی مربوط به فسادهای مالی منتسب به رجب طیب اردوغان، برخی از اعضای خانواده اش و مسوولین بلندپایه حزب حاکم عدالت و توسعه هستند.

دادستان استانبول اوایل ماه گذشته میلادی نیز دستور بازداشت فتح الله گولن رهبر جماعت گولن را به اتهام تشکیل دولت موازی و قصد کودتا علیه دولت ترکیه صادر کرد.

دادستانی استانبول گولن را به جاسوسی توسط ایادی خود با شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی مقام های بلندپایه ترکیه و تلاش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر سابق و رییس جمهوری فعلی ترکیه متهم کرده است.

دادستانی استانبول همچنین حکم بازداشت امره اسلو نویسنده هوادار گولن را که پیشتر مامور پلیس بود، صادر کرده است.

گولن که سالهاست مقیم پنسیلوانیای آمریکاست در سال های به قدرت رسیدن اردوغان با دولت وی همکاری نزدیک داشت اما از 2 سال پیش مناسبات آنان رو به سردی و خصومت گذاشت.

کد خبر 293231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha