همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در حوزه خود وضعیت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را آسیب‌شناسی کنند و طی یک ماه برنامه عملی خود را در این زمینه به شورای اجتماعی ارائه دهند.

رحمانی فضلی وزیر کشور

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه برگزاری هفتاد و یکمین جلسه شورای اجتماعی در وزارت کشور با بيان اين مطلب افزود: در این جلسه به دو موضوع شعار سال (همدلی و همزبانی، دولت و ملت) و عفاف و حجاب پرداخته شد.

وی در ادامه با بیان اینکه همه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حاضر در جلسه در زمینه نحوه تحقق همدلی و همزبانی میان دولت و ملت اظهار نظر کردند، ادامه داد: مطالعات اجتماعی در حوزه سرمایه اجتماعی از سال 83 تاکنون صورت نگرفته بود، اما سال قبل در دستور کار ما قرار گرفت و امروز نتایج آن را مطرح کردیم.

وزیر کشور افزود: براساس نتایج به دست آمده، وضعیت ما در حوزه اعتماد اجتماعی مناسب است؛ اما در برخی از حوزه‌ها با آسیب مواجه هستیم که اگر اصلاح شود، درجه رضایتمندی مردم و همدلی و همزبانی تقویت می‌شود.

رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم و این انتخابات مشارکت عمومی بالایی را می‌طلبد. از سوی دیگر شرایط اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری است. بنابراین باید با توجه به این موارد، گام‌های اجتماعی را برای تحقق همدلی و همزبانی برداریم.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب اظهار کرد: در سال‌های قبل در این زمینه گام‌هایی برداشته شده بود و در این زمینه مردم و تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی اقداماتی انجام داده بودند که لازم است اقدامات خود را در حوزه رعایت عفاف و حجاب و عفت عمومی تقویت کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که در سال 93 در حوزه عفاف و حجاب در دستگاه‌های اجرایی سال بسیار خوبی را سپری کرده‌ایم و رشد خوبی در حوزه کنترل هنجارهای اخلاقی داشته‌ایم. در واقع سال گذشته سال موفقی از نظرفرهنگی و عفاف و حجاب بود و دستگاه‌ها در این زمینه عملکرد خوبی داشتند. البته همچنان حوزه عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های افکار عمومی و متدینین است.

وزیر کشور در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه انتظامی با شبکه‌ها و جریان‌های سازمان یافته‌ای که در حوزه اشاعه فساد فعالیت می‌کنند، بدون ملاحظه برخورد می‌کند، تصریح کرد: در حوزه عمومی با کمک مردم، بسیج افکار عمومی و امکانات فرهنگی گام‌های خوبی در این حوزه برمی‌داریم. یکی از امکاناتی که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند، تشکیل سمن‌های فرهنگی و عفاف و حجاب است و وزارت کشور آمادگی آموزش و تسریع در ثبت این سمن‌ها را دارد.

  • آماده ارائه توضیحاتی در خصوص پول‌های کثیف هستم

رحمانی‌فضلی درباره اظهارنظر برخی نمایندگان مبنی بر دعوت خود به مجلس برای ارائه توضیح در زمینه پول‌های کثیف گفت: من به عنوان وزیر کشور موظف هستم که به مجلس توضیحاتی را ارائه دهم و آمادگی کامل در این زمینه را دارم، قانون ضد پولشویی داریم و از آن باید بهره لازم را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی دارم با مدارک و اسنادی که نشان‌دهنده ورود این کالاها از طریق قاچاق کالا و مواد مخدر است، در مجلس حاضر شوم و برخی مصداق‌ها را به نمایندگان مجلس ارائه دهم.

وزیر کشور افزود: از مجلس به عنوان نمایندگان مردم توقع داریم که در این عرصه به کمک دولت و قوه قضاییه بیایند.

  • برنامه‌های خانه احزاب به خوبی پیش می‌رود

رحمانی‌فضلی درباره خانه احزاب نیز، اظهار کرد: برنامه‌های این حوزه به خوبی پیش می‌رود و چندین جلسه با حضور آقای مقیمی در این زمینه تشکیل شده است.

وی در زمینه اقدامات وزارت کشور در حوزه کاهش حاشیه‌نشینی گفت: این موضوع سال قبل در سفر هیات دولت به مشهد به عنوان دستور اصلی در دستور کار بود و وزارتخانه‌های کشور، مسکن و سازمان محیط زیست گزارش‌های خوبی در این زمینه ارائه دادند و مقرر شد بررسی‌های تطبیقی در این موضوع انجام دهیم و نتایج را به دولت ارائه دهیم. این کار انجام شد و در حوزه حاشیه‌نشینی بودجه خوبی در سال 94 اختصاص داده شده است.

  • درست نیست هرکس که برای خود وظیفه‌ای می‌شناسد، به صورت غیرقانونی دست به تظاهرات بزند

وزیر کشور درباره موضع وزارت کشور در زمینه انجام تظاهرات در حوزه عفاف و حجاب گفت: این امکان وجود دارد مجوزهایی به صورت قانونی از وزارت کشور برای تظاهرات گرفته شود و ما پس از اخذ مجوز آن را ابلاغ می‌کنیم اما مصمم هستیم با هرگونه تظاهراتی که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود برخورد کنیم و درست نیست هرکس که برای خود وظیفه‌ای می‌شناسد، به صورت غیرقانونی دست به انجام تظاهرات بزند.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان گشت ارشاد در حوزه عفاف و حجاب فعالیت خواهد کرد؟ تاکید کرد: وظیفه نیروی انتظامی ارتقای امنیت اخلاق عمومی است و وظایف قانونی خود را در این زمینه انجام می‌دهد و با شبکه‌های سازمان‌یافته فساد برخورد می‌کنیم. نیروهای انتظامی آموزش‌های لازم را در زمینه ارتقای امنیت اخلاق عمومی دیده است. این اتفاق نخواهد افتاد که اقدامات نیروی انتظامی منجر به اخلال در نظم عمومی و ابراز نارضایتی شود. نیروی انتظامی آموزش‌هایی دیده است و سال گذشته موردی را نداشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جایگزینی برای طرح تحول اجتماعی در نظر گرفته‌اید؟ گفت: این مورد در دولت مطرح شده است. ما با یک جامعه بزرگ با شرایط اجتماعی متفاوت و با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم لذا باید در جهت کاهش آسیب‌ها تلاش کنیم.

وزیر کشور افزود: سال قبل توانستیم 555 تن ماده مخدر را کشف کنیم و در این زمینه بیش از 2000 عملیات انجام شده است و 350 نفر شامل خرده فروش، معتاد و قاچاقچی را زندانی کردیم.

رحمانی‌فضلی در پایان گفت: در زمینه اجرایی کردن ماده 16 که در حوزه برخورد با متجاهرین است، سال گذشته با 500 نفر برخورد کردیم و قصد داریم این آمار را به 10 هزار نفر برسانیم؛ البته اگر طرح جامعی تدوین شود، خوب است. در زمینه تقویت ماده ۱۶ که درباره متجاهرین بود توانستیم تا عید ظرفیت را به 4000 نفر برسانیم قبلا این ظرفیت در تهران ۵۰۰ نفر بود.

کد خبر 292847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha