همشهری آنلاین: تاندون شست یک مرد کالیفرنیایی در اثر بازی مکرر یک بازی پازل روی تلفن همراهش پاره شد.

candy crush

پزشکان معالج او گفتند این مورد از این لحاظ جالب‌توجه است که این قبیل آسیب‌ها خیلی دردناک هستند، اما این مرد موقع بازی متوجه هیچ دردی نمی‌شد. به گفته آنها، این مورد نشان می‌دهد بازی‌های ویدئویی ممکن است باعث مهار کردن حس درد در افراد شود و  این اثر در اعتیاد به بازی‌های ویدئویی نقش دارد.

دکتر اندرو دوآن، نویسنده همکار این گزارش و رئیس تحقیقات اعتیاد مرکز پزشکی نیوال سن‌دیگو گفت: «باید بدانیم برخی بازی‌های ویدیوئی مانند مسکن‌های دیجیتال عمل می‌کنند. باید در مورد استفاده نادرست از آنها بسیار هشیار باشید.»

بر اساس این گزارش، این مرد 29 ساله به خاطر این که شست دست چپش آسیب دیده بود و نمی‌توانست آن را حرکت دهد، به پزشک مراجعه کرد. او گفت 8 هفته است که همه روزه بازی «کندی کراش ساگا» (Candy Crush Saga) را بازی می‌کند. او با دست چپ بازی می‌کرد و کارهای دیگرش را با دست راست انجام می‌داد.

در این گزارش از این مرد نقل می شود: «بازی کردن برای او در اولویت دوم قرار داشته، ولی پیوسته در حال بازی کردن بوده است.»

بعد از آزمایش و عکسبرداری رزونانس مغناطیس (MRI) از دست او، مشخص شد تاندون تکان دهنده شست دست او پاره شده و باید برای ترمیم آن تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

دوان گفت پارگی تاندون در محلی اتفاق می‌افتد که تاندون باریک‌ترین قطر خود را دارد یا به استخوان متصل شده است. اما در مورد این مرد پارگی در ضخیم‌ترین جای تاندون اتفاق افتاده است و بنابراین باید قبل از پاره شدن، احساس درد می‌کرده است.

اما این مرد گفت در طول بازی با گوشی هیچ دردی نداشته است. شاید به این خاطر که حس خوشی و هیجان حاصل از انجام بازی‌های کامپیوتری،‌ موجب ازاد شدن ضدردهای طبیعی در بدن می شود. مانند همان نشئگی که به گفته دوان فرد هنگام دویدن (runner's high) احساس می‌شود.

به گفته او این امر ممکن است به کاهش ادراک درد بینجامد،‌ اما همین پدیده ممکن است که دلیل طبیعت اعتیادآور بازی‌های کامپیوتری باشد.

دوان گفت: «در این مورد خاص، این مرد به بازی کندی‌کراش معتاد نشده بود و فقط برای گذران وقت این بازی را انجام می‌داد. (سربازی او تازه تمام شده بود و بیکار بود). اما اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری می‌تواند اتفاق بیافتد و گاهی می‌تواند باعث مشکلاتی در روابط با مردم،‌ همسر و کار شود.»

به گفته دوان افراد نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه در روز بازی کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند یک ساعت یا کمتر بازی در روز می‌تواند فواید اجتماعی و عاطفی داشته باشد،‌ اما بازی زیاد اثر عکس می‌دهد.

روشن است که تلفن‌های هوشمند و سایر وسیله‌ها می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌هایی شوند -اصطلاح «شست بلک‌بری» (BlackBerry thumb) به آسیب‌های مکرر حاصل از استفاده بی‌رویه از شست برای فشار دادن دکمه وسائل موبایل گفته می‌شود. و یک بررسی جدید ارتباط بازی‌های ویدیوئی و تعدادی از آسیب‌ها را در سه دهه اخیر را نشان می‌دهد،‌ مانند آسیب ماهیچه‌ها و کبودی چشم‌ها در اثر بازی با Nintendo Wii.

محققان می‌گویند علی‌رغم امکان اعتیاد به بازی‌های ویدیوئی و آسیب حاصل از آنها، خاصیت «ضددرد» آنها می‌تواند فایده‌هایی هم داشته باشد، مثلا برای افرادی که درد دارند.

محققان در مقاله‌ای در ژورنال پزشکی نیوانگلند نوشتند: «درست است که این مورد تنها در یک نفر گزارش داده شده است، اما تحقیقات می‌تواند به بررسی نقش بازی‌های ویدیوئی در کنترل درد یا استفاده از آنها به عنوان راهی غیردارویی برای تسکین درد در طول فرایندهای دردناک پزشکی بپردازد. پی بردن به اینکه ممکن است بازی‌های گوناگون توانایی‌های متفاوتی در تسکین درد داشته باشند،‌ می‌تواند جالب باشد.»

منبع:LiveScience

ترجمه: مهسا شیرانی

کد خبر 292781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha