شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه ویکی‌لیکس روز پنجشنبه آرشیوی قابل جستجو را از تمامی ایمیل‌ها و اسنادی که سال گذشته توسط هکرها از شرکت سونی به سرقت رفته‌بودند را منتشر کرد.

ویکی‌لیکس

براساس گزارش CNN، ايالات متحده كره شمالي را مقصر اصلي اين حمله سايبري كه منجر به تخريب رايانه‌هاي شركت سوني، توقف فعاليت موقتي استوديوي فيلم‌سازي و انتشار ايميل‌هايي خجالت‌آور از تهيه‌كنندگان سرشناس شد اعلام كرد. اين حمله حتي منجر به استعفاي ايمي پاسكال قائم‌مقام شركت سوني شد.

اين فايل‌ها پيش از اين نيز در فضاي آنلاين وجود داشتند و از گوشه و كنار جهان قابل دسترسي بودند،‌اما يافتن آنها اكنون از طريق ويكي‌ليكس آسان‌تر شده‌است. جوليان آسانژ انتشار اين فايل‌ها را به اين شكل توجيه كرده‌است: اين اطلاعات نشان‌دهنده عملكرد دروني يكي از تاثيرگذارترين شركت‌هاي چند‌مليتي و محرمانه در جهان است كه با كاخ سفيد همكاري داشته و بر قانون‌گذاري و سياست‌گذاري‌هاي آمريكا تاثيرگذار است. اين اطلاعات ارزش خبري داشته و در مركز درگيري‌هاي ژئوپلتيك قرار دارند. اين اطلاعات بخشي از مالكيت عمومي است و ويكي‌ليكس اطمينان مي‌دهد موقعيت آن را حفظ خواهد‌كرد.

شركت سوني در اعتراض به ويكي‌ليكس بيانيه‌اي منتشر كرد و گفت حمله سايبري به شركت سوني عملي تبهكارانه بوده و ما دسته‌بندي و انتشار اطلاعات به سرقت رفته از كارمندان در ويكي‌ليكس را به شدت محكوم مي‌كنيم و به شدت با اعتقاد ويكي‌ليكس كه اين اطلاعات مالكيت عمومي دارند،‌مخالف هستيم.

عملكرد ويكي‌ليكس با عملكرد روزنامه‌نگاران رسانه‌هاي بزرگ در قبال اين اطلاعات بسيار متفاوت است. زماني كه هكرها اطلاعات سوني را طي روزهاي تعطيل سال منتشر ساختند، بسته‌هاي متعددي از اطلاعاتي كه به صورت غيرقانوني به دست آمده بودند را برروي فضاي اينترنت در دسترس همه قرار دادند. اما حجم اين اطلاعات بينهايت بود و تنها صبورترين و باحوصله‌ترين خبرنگاران توانستند از ميان اين درياي اطلاعات، مهم‌ترين آنها را جدا كرده و منتشر سازند.

کد خبر 292500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha