جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دستگاه قضایی سوئد در یک عقب نشینی از خواسته‌های قبلی‌اش درخصوص استرداد جولیان آسانژ پیشنهاد کرده است یک قاضی برای بازجویی از بنیانگذار پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی لیکس درخصوص اتهام‌های اخلاقی مطرح شده علیه وی به لندن اعزام کند.

به گزارش ايرنا از لندن، مقامات سوئد پیش از این خواستار استرداد جولیان آسانژ و بازجویی از وی در سوئد شده بود که از ژوئن سال 2010 میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است.

براساس گزارش منابع خبری انگلیس، 'ماریان ان وای' دادستان سوئدی در بیانیه ای اعلام کرده درخواستی برای وکلای آسانژ فرستاده و از آنها پرسیده است آیا وی می پذیرد که در لندن در ارتباط با شکایت دو زن جوان در سوئد از او به دلیل سوء استفاده جنسی، بازجویی شود و نمونه 'دی ان ای' وی برداشته شود.

پر ساموئلسون  وکیل آسانژ روز جمعه در گفت وگو با بی بی سی، ضمن استقبال از این پیشنهاد سوئد، گفته است: موکلم آماده همکاری کامل برای این تحقیقات است و این پیشنهاد یک پیروزی بزرگ برای وی بشمار می‌آید.

وکیل آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس  با بیان اینکه برخی از اتهامات وارد شده علیه موکلش در ماه آگوست مشمول قانون مرور زمان خواهد شد ، گفته است که وی و آسانژ منتظر این مساله به مدت چهار سال بوده‌اند.

آسانژ که استرالیایی است و از کشور اکوادور پناهندگی سیاسی دریافت کرده است، پیش از این هراس داشت که در صورت بازگشت به سوئد برای بازجویی در ارتباط با اتهاماتی که به سال 2010 بر می‌گردد ، دولت استکهلم وی را تحویل مقامات آمریکایی بدهد.

آسانژ ضمن رد اتهامات وارد شده علیه وی و سیاسی خواندن آنها، می‌گوید بیم دارد سوئد بخواهد او را به آمریکا تحویل دهد که قصد دارد او را به خاطر نقشش در انتشار 250 هزار تلکس دیپلماتیک آمریکا و 500 هزار گزارش نظامی محرمانه دفاعی در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس محاکمه کند.

از زمان پناهنده شدن آسانژ به سفارت اکوادور، نیروهای پلیس انگلیس به طور 24 ساعته در بیرون این سفارت واقع در منطقه 'نیتس بریج' مستقر شده اند و منتظر خروج آسانژ، و دستگیری وی هستند.

'جولیان آسانژ' در تیرماه گذشته در نشست خبری که با حضور 'ریکاردو پتینو ' وزیر خارجه اکوادور در لندن برگزار شد، اعلام کرده بود به زودی سفارت اکوادور را ترک می کند

'ریکاردو پَتینو'، وزیر خارجه اکوادور نیز در این نشست خبری گفته بود که کشورش از آسانژ که بخاطر اتهام آزار جنسی در سوئد تحت تعقیب است، باز هم حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بدنبال گفت وگو با وزیر خارجه انگلیس برای حل مشکل پیش آمده در مورد آسانژ است، افزود : از جامعه بین المللی به ویژه خبرنگاران می خواهیم تا برای تضمین آزادی و حقوق بشر برای آسانژ تلاش کنند. ما همچنین آسانژ را به عنوان یک پناهنده سیاسی در نظر داریم و حمایت خود را از او ادامه می دهیم و همچنان حاضریم با دولت های انگلیس و سوئد برای حل این بحران که به طور جدی حقوق بنیادی آسانژ را نقض می کند، همکاری کنیم.

وزیر خارجه اکوادور همچنین از خودداری دستگاه قضایی سوئد برای همکاری با دولت اکوادور برای حل قضیه اتهامات علیه آسانژ و اصرار بر استردادش از طرف انگلیس به سوئد، ابراز تاسف کرد.

آسانژ متولد 3 ژوئیه 1971 است و ناشر، روزنامه نگار، برنامه ریز کامپیوتر، هکر و از بنیانگذاران سایت ویکی لیکس و سردبیر آن است.

ویکی لیکس در سال های 2009 و 2010 اقدام به انتشار اسناد جنگ عراق و افغانستان ونیز دربارۀ نقش آمریکا در این جنگ ها کرد که به گفته مقام های آمریکایی برخی از آنها اسناد محرمانه بوده است.

نشرهزار پیام متنی کارگران اضطراری و پرسنل نظامی در یازده سپتامبر ونشر صد ها هزار سند محرمانه و دیپلماتیک آمریکا از جمله کارهایی است که ویکی لیکس صورت داده است.

انتشار این اسناد و مدارک موجب خشم و سرافکندگی مقام های آمریکایی شده است.

نیک کلگ معاون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب لیبرال اخیرا اعلام کرده است که از زمان پناهندگی جولیان آسانژ به سفارت اکوادور در لندن در ژوئن سال 2012 عملیات نظارتی پلیس بر بیرون سفارت اکوادور، در حدود ده میلیون پوند هزینه برای این کشور در برداشته است.

کد خبر 289790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha