سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

هشمهری آنلاین: سرور مشهوری که طی دوران جنجالی انتشار اسناد محرمانه وزارت کشور آمریکا میزبان وب‌سایت ویکی‌لیکس بود، در eBay به حراج گذاشته شده‌است.

ویکی‌لیکس

براساس گزارش CNN، قیمت این سرور تا روز دوشنبه به 25 هزار و 200 دلار رسیده بود. این سرور به اوپراتور اینترنتی سوئدی به نام بانهوف تعلق دارد. این شرکت سرور را در سال 2010 به ویکی‌لیکس اجاره داد و ویکی‌لیکس نیز در همان زمان انتشار اسناد محرمانه دولتی را آغاز کرد.

ویکی‌لیکس از این سخت‌افزار برای انتشار تصاویر ویدیویی کشتار افراد غیر‌نظامی توسط سرنشینان یک هلی‌کوپتر جنگی در سال 2007 در بغداد استفاده کرد که دو نفر از خبرنگاران رویترز نیز در میان آنها بودند. این سرور همچنین میزبان فایل‌های متعلق به زندان گوانتانامو بوده‌است، اسنادی که نشان می‌دادند 150 افغان و پاکستانی به اشتباه و بدون هیچ اتهامی برای سال‌ها در این زندان حبس بوده‌اند و بعد‌ها پس از اثبات بی‌گناهی آزاد شده‌اند.

یان کارلونگ رئیس شرکت بانهوف برای قدردانی از این سرور تاریخی اعلام کرد تمامی پولی که از حراج آن به دست می‌آید را به سازمان‌هایی اهدا خواهد کرد که در راستای بهبود شفافیت فعالیت دارد، ‌از جمله سازمان خبرنگاران بدون مرز.

به گفته وی این دستگاهی تاریخی است که برای همیشه در خاطر همه باقی خواهد ماند. این سرور فراتر از یک دستگاه بوده و سمبلی از آزادی اینترنت است.

با این همه خریدار این سرور تنها قطعه‌ای 35 پوندی را تحویل خواهد گرفت که تمامی اطلاعات آن با استفاده از نرم‌افزاری ویژه پاک خواهد شد، به شیوه‌ای که هیچ راهی برای بازگرداندن اطلاعات نیز وجود نخواهد داشت. البته به گفته کارلونگ چیزی برای پنهان کردن نیز وجود ندارد زیرا تمامی اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس را می‌توان به راحتی دراینترنت یافت.

این سرور با قیمت چهار هزار دلار خریداری شده و هم‌اکنون قیمت پیشنهادی آن بسیار بالاتر از ارزش اصلی استف با این‌همه کارلونگ امیدوار است بتواند تا پایان زمان حراج،‌قیمت آن را به 50 هزار دلار برساند. این سرور کاملا سالم و بی‌عیب است و تمامی تلاش‌های که برای هک کردن این سرور شده ناموفق باقی مانده‌است.

کد خبر 230536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز