همشهری آنلاین: دولت چین قرار است به طور آزمایشی و با استفاده از فناوری بومی، از نسل سوم راکتورهای هسته ای بومی خود موسوم به«هوالونگ ۱» استفاده کند.

 مجوز ساخت راکتورهای هسته ای نسل سوم در چین صادر شد

به گزارش ایرنا، این واحدها که از آن برای تولید برق هسته ای استفاده خواهد شد، توسط متخصصان داخلی و با استفاده از دانش بومی این کشور راه اندازی می شود.

نسل سوم فناروی برق هسته ای چین موسوم به «ای سی پی 1000» در دسامبر (آذر - دی) سال 2014 در وین از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد رسیدگی قرار گرفت و به تصویب رسید.

این نخستین بار بود که فناوری برق هسته چین مورد رسیدگی همکاران جهانی این کشور قرار می گرفت.

براساس گزارش رادیو بین المللی چین، این راکتور با استفاده از فناوری «ای سی پی 1000» گروه صنعت هسته ای چین و فناوری «ای سی پی آر 1000» گروه هسته ای گوان دونگ چین تولید شده است.

تصمیم به استفاده از این فناوری توسط شورای اجرایی دولت این کشور به ریاست «لی کچیانگ » نخست وزیر اتخاذ شده است.

در بیانیه ای که پس از این نشست منتشر شده، آمده است: فناوری «هوالونگ 1» حاصل بیش از 20 سال تجربه چین در زمینه فعالیت های هسته ای و یکی از بهترین نمونه ها در جهان است.

در این بیانیه تاکید شده، مجوز صادرشده، در راستای نیاز جهانی انرژی و بهبود ساختار شبکه انرژی چین است.

«راکتور هوالونگ 1» که ساخت مشترک دو شرکت بزرگ هسته ای چین است، توانست در ماه آگوست 2014 (مرداد - شهریور ماه 93) آزمایشات ایمنی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

در نوامبر (آبان - آذر) سال 2014، سازمان ملی چین تصویب کرد دو عدد از این راکتور، در نیروگاه برق هسته ای استان «فوجیان» استفاده شود.

در بیانیه شورای اجرایی دولت چین همچنین تاکید شده که استفاده از این راکتورهای بومی، قدرت رقابت پکن در بازارهای جهانی را نیز افزایش می دهد. همچنین دولت بر افزایش ضریب ایمنی این راکتورها نیز تاکید دارد.

دولت چین به دلیل معضل آلودگی هوا و نیاز فزاینده کشور به انرژی، قصد دارد وابستگی انرژی کشور به سوخت زغال سنگ را تا حد ممکن کاهش داده و منابع دیگری مانند انرژی هسته ای را جایگزین آن کند.

این کشور در حال حاضر 26 نیروگاه هسته ای در حال ساخت دارد که یک سوم نیروگاه های درحال ساخت جهان را تشکیل می دهند.

با وجود شک و تردید درخصوص رشد انرژی هسته ای در سایر نقاط جهان، چین گسترش نیروگاه های هسته ای را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داده و قصد دارد ظرفیت هسته ای خود تا سال 2020 را تا سه برابر افزایش دهد.

ظرفیت کنونی نیروگاه های هسته ای چین در صورت از سرگیری کامل فعالیت آنها، به 58 هزار مگاوات در سال 2020 خواهد رسید و نیروگاه های در حال ساخت نیز 30 هزار مگاوات بر این ظرفیت خواهند افزود.

کد خبر 292403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha