عباس ثابتی راد: سرانه فضای سبز تهران در پایان برنامه ۵ساله شهرداری تهران در سال ۹۷ به ۱۷.۵ مترمربع خواهد رسید.

فضای سبز

اين سخنان علي‌محمدمختاري است. مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران از افزايش 2متري در سرانه فضاي سبز درون شهري پايتخت تا 3سال ديگر خبر مي‌دهد و همچنين مي‌گويد: سرانه فضاي سبز برون‌شهري كه شامل كمربند سبز پايتخت است نيز افزايش خواهد يافت و از 23.5مترمربع در حال حاضر به 27مترمربع در سال 97خواهد رسيد.

علي محمد مختاري در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري از افتتاح 50بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در پايتخت تا پايان سال‌جاري خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: در حال حاضر پايتخت داراي 2هزار و 124بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي است كه در سال‌جاري با بهره‌برداري از 50بوستان اين رقم افزايش خواهد يافت.

به گفته وي براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است تا پايان سال ۹۴ از چندين بوستان به‌ويژه بوستان دوستدار كودك در منطقه ۱۸ و پنجمين بوستان ويژه بانوان در محدوده منطقه ۴ بهره‌برداري شود. مختاري در تشريح برنامه‌هاي سازمان در سال‌جاري از توسعه بيش از ۱۰۰۰ هكتار جنگل كاري پيرامون شهر تهران در قالب طرح كمربند سبز مي‌گويد.

تاكنون 38.6هكتار جنگل كاري در قالب طرح كمربند سبز در حاشيه تهران به اجرا درآمده است و سرانه فضاي سبز برون شهري پايتخت رقم قابل توجهي است كه تا پايان برنامه 5ساله افزايش 3.5متري خواهد داشت. مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران در ادامه خاطرنشان مي‌كند: به‌منظور گسترش فضاي سبز و افزايش زيبايي بصري پايتخت كاشت ميليون‌ها اصله نهال از گونه‌هاي بومي ماندگار و سازگار با شرايط اقليمي شهرتهران در حاشيه بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران را در دستور كار خود قرار داديم.

پيوند انسان شهرنشين با طبيعت تا حدود زيادي گسسته شده است و رابطه‌اي كه براي هر دو طرف سودمند است از بين رفته است. از بين رفتن فضاي سبز توسط فعاليت‌هاي انساني محيط را تحت‌تأثير قرار داده است. اين در حالي است كه فضاي سبز همواره تكيه‌گاه محكمي براي زيست بشر بوده است. مختاري با بيان اينكه فضاي سبز داراي كاركردهاي مختلفي است، مي‌گويد: امروزه در سطح جهاني رويكرد مشاركت محوري گسترش‌يافته است و هدف شهرداري تهران بهره‌گيري از روحيه مشاركت جويي شهروندان در افزايش سرانه فضاي سبز و تأمين فضايي مناسب براي زيست شهري است.

  • كاشت درخت در دامنه البرز

دغدغه مقام معظم رهبري پيرامون مسائل زيست‌محيطي در سال گذشته به گفته مختاري هشدار جدي به مسئولان بوده تا بيش از پيش در ايجاد فضايي مناسب براي زندگي تلاش كنند. او همچنين مديريت جهادي و حمايت‌هاي شهردار تهران در توسعه فضاي سبز شهري را بسيار مؤثر مي‌داند و مي‌گويد: يكي از طرح‌هاي مهم سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران كاشت درخت در دامنه جنوبي البرز بوده است، چرا كه با اين اقدام از گسترش بي‌رويه شهر تهران جلوگيري مي‌شود و همچنين حريم كوهستان در شمال پايتخت نيز حفظ مي‌شود.

مختاري اين نكته را مورد تأكيد قرار مي‌دهد كه احداث بوستان‌هاي محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي توسط شهرداري تهران باعث شده است تا سرانه فضاي سبز به‌طور عمده‌اي افزايش يابد. مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز با اشاره به اينكه سرانه فضاي سبز قبل از انقلاب براي هر نفر نيم متر بوده است، مي‌گويد: امروز ما در بخش كمربند سبز تهران فعاليت‌هاي زيادي را صورت داديم كه ماحصل اين امر افزايش تعداد بوستان‌ها از 75پارك به 2هزار و 124بوستان بوده است.

همچنين مساحت فضاي سبز برون شهري به 38.6 هزار هكتار رسيده است. مختاري با بيان اينكه سرانه فضاي سبز در سال 84، 8.5 متر بود، امروزه اين امر در قسمت درون‌شهري به 15.5متر و در قسمت برون‌شهري 23.5متر افزايش پيدا كرده است، تصريح مي‌كند: درنظر داريم با مشاركت تمام نهادها، ارگان‌ها و شهروندان در پايان برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران اين سرانه را در قسمت درون‌شهري به 17.5متر افزايش دهيم.

وي با بيان اينكه درنظر داريم تا در بخش برون‌شهري طرح كمربند سبز شهر تهران را افزايش دهيم، گفت: يكي از طرح‌هاي كلانشهرها طرح كمربند سبز است؛ چراكه خطر گسترش كوير كلانشهرها را تهديد مي‌كند.مختاري با اشاره به اينكه تا سال 65صددرصد آبياري فضاي سبز شهر تهران از آب شرب بوده است، مي‌گويد: اكنون صد در صد اين امر از آب جداگانه صورت مي‌گيرد.

کد خبر 292236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha