همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دو نماینده مجلس در خصوص قیمت اینترنت، دلایل افزایش پهنای باند و آمارهای مقایسه‌ای توضیحی ارائه کرد اما در نهایت مجلس از سخنان وزیر قانع نشد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات

به گزارش ایرنا، محمود واعظی 25 فرروردين با حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مجلس به سوالات مرتضی آقاتهرانی و نصرالله پژمان نمایندگان مردم تهران و مشهد در مجلس در خصوص عدم پیشرفت لازم شبکه ملی اطلاعات و تحمیل هزینه‌های گزاف اینترنت به مردم پاسخ داد.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در سخنانی در خصوص سوال نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ابتدا از وقت محدود به منظور پاسخگویی به سوالات و ابهامات جدید مطروحه از سوی نمایندگان انتقاد کرد و گفت: هیات رئیسه مجلس بایستی فکری در این خصوص کند.

واعظی با بیان اینکه، شبکه ملی اطلاعات مقوله جدیدی در کشور نیست و حداقل یازده سال است که در کشور مطرح بوده اما اقدامی در این حوزه صورت نگرفته است، خطاب به پژمان نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، گفت: شما در طول سال‌های گذشته که اقدامی در حوزه شبکه ملی اطلاعات صورت نگرفته چرا سوالی در آن مقطع نکردید و هم اکنون که در حال برنامه‌ریزی و کار و کوشش به منظور اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات هستیم، سوال طرح کرده‌اید.

وی افزود: هنگامی که مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را پذیرفتم متوجه شدم که از تمام تکالیف برنامه پنجم برعهده این وزارتخانه تنها 14 درصد انجام شده است در صورتی که بنده متعهد شده‌ام تا پایان سال 94 این تکالیف را انجام دهم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: از سویی برخی انتقاد می‌کنند چرا پهنای باند افزایش یافته است و از طرفی سوال می‌کنند چرا شبکه ملی اطلاعات پیشرفت کاری نداشته است، این در حالی است آیا می توانیم شبکه ملی اطلاعات را بدون اضافه کردن پهنای باند اجرا کنیم.

وی همچنین افزود: اینترنت تنها یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات است در صورتی که در شبکه ملی اطلاعات انواع و اقسام خدمات ارائه خواهد شد و وزارت ارتباطات در حال پیگیری همزمان تمامی مقوله‌های این شبکه است.

واعظی با انتقاد از آمار پنج درصدی مطرح شده در خصوص میزان پیشرفت حوزه شبکه ملی اطلاعات گفت: واقعا نمی‌دانم این اطلاعات از کجا می‌آید، از زمانی که بنده مسئولیت وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات را عهده‌دار شده‌ام پهنای باندداخل کشور 500 گیگابایت بر ثانیه بوده است در صورتیکه امروز پهنای باند داخل کشور به 2400 گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: پهنای باند بین‌الملل 71 گیگابایت بر ثانیه بوده است در حالی که امروز به 170 گیگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به نسبت پهنای باند داخل در مقایسه با پهنای باند بین‌الملل گفت: در سال های قبل 14 درصد بوده است که ما توانسته‌ایم آن را پایین بیاوریم هم اکنون بنای ما گسترش پهنای باند داخل کشور به منظور استفاده هرچه بیشتر مردم به منظور پیشبرد کارهایشان است.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با بیان اینکه سرانه باند بین‌الملل حدود یک کیلو بیت بر ثانیه بوده است گفت: در صورتیکه اکنون این سرانه به 2.5 کیلوبیت رسیده است.

وی افزود: تعداد کسانی که در داخل کشور اینترنت در منازل و محل کار داشته‌اند در ابتدای دولت 3 میلیون و 300 هزار نفر بوده که امروز به 8 میلیون و 400 هزار نفر افزایش یافته است و اینکه می‌گویند پهنای باند توسعه پیدا کرده است ما آمده‌ایم کاربرانی که برای داشتن شاید حتی اینترنت سرعت پایین در نوبت بوده‌اند را سرویس دهی کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: در حال حاضر به 10 میلیون نفر بر روی موبایل اینترنت ارائه می‌شود که قبلا وجود نداشته لذا این اقدامات انجام شده بایستی مورد توجه قرار گیرد چرا که اینها زیربنای شبکه ملی اطلاعات است.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در سوال نماینده مشهد مبنی بر مشخص نبودن مفهوم شبکه اطلاعات در یک پاورپوینت ارائه شده از سوی وزیر نیز گفت: وقتی که به جلسه نیم ساعته کمیسیون دعوت مي‌شويم، به غیر از اینکه یک پارپوینت برای شما بیاوریم کار بیشتری نمی‌توانیم کنیم در صورتیکه نمایندگان به صورت حضوری در وزارتخانه مراجعه کنند به صورت دقیق مسائل مربوطه و انجام شده در طول یکسال و نیم گذشته توضیح داده خواهد شد.

واعظی در پاسخ به موضوع گرانی بعنوان یکی از مسائل طرح شده در سوال نماینده مردم مشهد نیز گفت: رقم قیمتی پهنای باندی که شرکت زیرساخت در اختیار شرکت‌های خصوصی و مخابرات قرار داده است نسبت به کشورهای منطقه بیشتر نیست ضمن اینکه بایستی بر روی امنیت شبکه سرمایه گذاری بیشتری کنیم.

وی با اشاره به دیدارهای نوروزی خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئله کارگزاران روستایی و بسته شدن قراردادهای غیر مستقیم را از عمده دغدغه‌های نمایندگان عنوان کرد و گفت:آنچه که نمایندگان برای قرارداد مستقیم در این خصوص تصویب کرده‌اند، وزارت ارتباطات مجری آن خواهد بود.

وزیر ارتباطات همچنین با انتقاد از واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی گفت: به طور حتم این شرکت به غلط واگذار شده است و اگر اینکار به صورت صحیحی و همراه با رعایت صحصح ضوابط فنی صورت گرفته بود و مسئولیت وزیر و وزارتخانه در واگذاری تعریف شده بود، امروز با قوت بیشتری می‌توانستم به شما وعده دهم و عمل کنم.

واعظی در ادامه به نمایندگان مجلس قول داد از همه امکانات و نفوذ خود به منظور رفع دغدغه نمایندگان در خصوص قراردادهای کارگزاران روستایی مصوب مجلس بکار گیرد.

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که تعداد حضار از سوی محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، 195 نفر اعلام شد، پس از رای گیری بعمل آمده، نمایندگان از پاسخ‌های محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات قانع نشدند.

کد خبر 292202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha